Burgemeester de Ruiterschool

Vijverpark 89 8374 KG Kuinre

  • Voorlezen aan de jongere kinderen.
  • Op eigen niveau rekenen oefenen.
  • Samen sporten
  • Schoolfoto van Burgemeester de Ruiterschool
  • Uitstapjes buiten de school

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Belangrijke wijziging: Eindtoets basisschool wordt doorstroomtoets

Leerlingen uit groep 8 van de basisschool maken vanaf schooljaar 2023-2024 al in februari een doorstroomtoets. Ze moeten zich dan eind maart aanmelden voor de middelbare school. Hierdoor maken alle leerlingen even veel kans op een plek op de school van hun voorkeur. En op het voor hen best passende niveau. De Wet doorstroomtoetsen po is in februari 2022 aangenomen door de Eerste Kamer.

Vanaf schooljaar 2023-2024 verandert de eindtoets naar de doorstroomtoets. Wat gaat er veranderen vanaf het schooljaar 2023/2024?

  1. De eindtoets wordt een 'doorstroomtoets'. Deze naam past beter bij de positie van de toets: de toets markeert niet het einde van de ontwikkeling van een leerling, maar vormt een onderdeel in de doorstroom van het po naar het vo. 
  2. Er is één week (eind maart) waarin alle leerlingen zich aanmelden voor de middelbare school. Door de invoering van een centraal aanmeldmoment maken alle leerlingen evenveel kans op een plek op de school van hun voorkeur, passend bij het schooladvies.
  3. Het tijdpad om te komen tot een schooladvies zal veranderen:
  • De school meldt zich uiterlijk 15 november aan voor een doorstroomtoets
  • Leerlingen ontvangen tussen 10 en 31 januari hun voorlopig advies
  • Leerlingen maken de doorstroomtoets in de eerste of tweede volle week van februari
  • Leerlingen en ouders ontvangen uiterlijk 24 maart van hun school het definitieve schooladvies
  • Tussen 25 maart en 31 maart melden alle leerlingen zich, met hun definitieve schooladvies, aan op de middelbare school

Er geldt een uitzondering voor leerlingen die de overstap maken naar het VSO.

De leerlingen die onze school hebben verlaten hebben gescoord naar kunnen, zoals verwacht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De beheersing van de instrumentele vaardigheden, zoals kunnen lezen, schrijven, zich kunnen uitdrukken in mondelinge en geschreven taal en het kunnen werken met getallen, wordt gezien als belangrijke voorwaarde voor de verwerving van kennis en het zich creatief kunnen uitdrukken. We zijn er ons als school van bewust, dat de wijze waarop de kleuters leren anders is, dan de manier waarop oudere kinderen leren. Omdat spelen de spontane activiteit is van jonge kinderen, is spel een belangrijke werkvorm. In de onderbouw worden brede ontwikkelingsbevorderende activiteiten aangeboden die een logische verbinding hebben met meerdere vak- en vormingsgebieden. De ontwikkeling van de leerlingen wordt nauwgezet gevolgd via de leerlijnen ParnasSys. Observatie is hierbij van cruciaal belang. Naast de methodegebonden toetsen maakt de school gebruik van het Cito Leerlingvolgsysteem. Deze toetsen worden volgens een vast rooster afgenomen. Daarbij is het mogelijk de prestaties van de leerlingen te vergelijken met leeftijdsgenoten in het hele land. De kwaliteit van ons onderwijs wordt op deze manier bewaakt. In het leerlingvolgsysteem worden de toetsgegevens van de leerlingen gedurende de gehele basisschoolperiode vastgelegd. 

We volgen de ontwikkeling van de kinderen en de effecten van ons onderwijs onder andere door middel van toetsen die bij de methode horen en de toetsen van het leerlingvolgsysteem van Cito (Leerling In Beeld). Deze resultaten worden door de leerkrachten en Intern Begeleider geanalyseerd en besproken in een groepsbespreking. Aan de hand van de analyse kunnen er aanpassingen worden gedaan aan de leertijd, het aanbod van de leerstof, de aanpak door de leerkracht. Dit kan zowel op groepsniveau als op kindniveau. In de groepsanalyses wordt bovenstaande beschreven, zodat de gegevens met de groep en de kinderen meegaan naar de volgende leerkracht.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het advies voor het voortgezet onderwijs wordt door de school gegeven op basis van de gehele schoolloopbaan. De eindtoets is hierin niet leidend. Het advies dat gegeven wordt is uniek voor ieder kind en wordt in overleg met de ouders en de ontvangende school voor Voortgezet Onderwijs gedaan.


Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Veiligheid is een belangrijke voorwaarde om tot leren te komen. Het gevoel van veiligheid wordt bereikt als er aandacht is voor verschillen en begrip en acceptatie voor de verschillen tussen mensen. Voor het in beeld brengen van sociale competenties gebruiken we SCOL. Dit is een instrument om de sociale veiligheid van leerlingen te meten en te volgen. Deze monitoring is een jaarlijkse wettelijke verplichting.

In de methode 'Fides' die in de school wordt gebruikt draait veel om het woord 'zelf': zelfvertrouwen, zelfbeeld, zelfstandig, zelfreflectie, zelfontplooiing. Er is aandacht voor de sociale weerbaarheid van kinderen. 

We hechten daarom ook veel belang aan een gezond pedagogisch klimaat. Onze school is een veilige plek met een sfeer waarbinnen kinderen zich prettig voelen, waar normen en waarden belangrijk zijn en kinderen elkaar accepteren en respecteren. Belangrijk hierbij is de open en ontspannen sfeer op school. Een sfeer waarin ieder kind zich thuis voelt en die bijdraagt tot een fijne schooltijd. Dat zijn de voorwaarden voor alle kinderen om tot goede leerprestaties te komen. Wij hechten daarom veel belang aan duidelijke omgangsregels.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Zelfvertrouwen
  • Veiligheid
  • Samenwerken

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het schoolbestuur is verantwoordelijk voor de onderwijskwaliteit op de scholen. Daarom begint en eindigt het toezicht door de inspectie bij het bestuur. Elke vier jaar worden het bestuur en een aantal scholen van het bestuur onderzocht en beoordeeld, of vaker wanneer daar aanleiding toe is. Er is daarom niet altijd een oordeel per afzonderlijke school beschikbaar. 

Terug naar boven