Burgemeester de Ruiterschool

Vijverpark 89 8374 KG Kuinre

  • Voorlezen aan de jongere kinderen.
  • Op eigen niveau rekenen oefenen.
  • Samen sporten
  • Schoolfoto van Burgemeester de Ruiterschool
  • Uitstapjes buiten de school

Het team

Toelichting van de school

De directeur heeft de algehele leiding van de school en is eindverantwoordelijk. Ouders kunnen in eerste instantie alle zaken met de groepsleerkracht(en) bespreken.

Het team van de Burgemeester de Ruiterschool is qua leeftijd goed gemengd. Het team is bekwaam en staat open voor ontwikkeling. Elk teamlid werkt nauw samen met zijn of haar duo om het onderwijs vorm te geven.

De Burg. de Ruiterschool is de afgelopen jaren licht gedaald in de grootte van het personeelsbestand als gevolg van de lichte daling in leerlingenaantal. Deze daling zal zich de komende jaren voortzetten. De school werkt momenteel met vier combinatiegroepen.

Aan de Burg. de Ruiterschool zijn vakdocenten vanuit Vormingswerk verbonden. 

Jaarlijks zijn er meerdere studenten in de school om zich het vak van leerkracht of onderwijsassistente eigen te maken. We zijn een stageschool en erkend leerbedrijf. De school is een organisatie die continu in ontwikkeling is.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij verlof van leerkrachten proberen we of de duo collega dat verlof kan en wil vervangen. Daarnaast maken we gebruik van de invalpool van de Stichting Op Kop. 

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De leerlingen zijn gegroepeerd in combinatiegroepen. In het schooljaar 2023-2024:

Groep 1/2: juf Jacqueline en juf Nikki 

Groep 3/4: juf Bianca en juf Jessica 

Groep 5/6: meester Niels en juf Treja

Groep 7/8: juf Edith en juf Gerda

Onderwijsassistent: meester Gerben

Onderwijsassistent: juf Marjan

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Groep 1 en 2

In deze groepen gaat het er voornamelijk om dat de leefwereld van de kinderen zo uitdagend mogelijk gemaakt wordt. Door betrokkenheid bij het spel, kunnen zij zich ontwikkelen. Wij werken met thema's. Een thema heeft een duur van 4 tot 5 weken.

Werken vanuit doelen

In groep 1 en 2 werken we vanuit de leerlijnen het jonge kind: https://www.parnassys.nl/producten/modules/leerlijnen/leer-en-ontwikkelingslijnen-jonge-kind 

De doelen die aangegeven worden vanuit de leerlijnen zijn de basis. Eigenlijk is er daarmee al een globale jaarplanning omdat de doelen verdeeld zijn in wat er beheerst moet worden per periode (1a, 1b, 2a, 2b.) Verder zijn er nog extra doelen voor kinderen die meer aan kunnen (2c). Wij proberen zo veel mogelijk in te spelen op de naaste ontwikkeling. Per thema stellen we voor rekenen en taal 3 doelen centraal per groep (hangen op de deur).  Na een thema kijken we of de leerlingen de doelen hebben behaald of dat er nog meer oefening/tijd nodig is. Wanneer er bepaalde doelen niet behaald zijn in groep 1, zullen we de leerlingen in groep 2 hier extra ondersteuning bij bieden.  Daarbij kijken wij steeds naar wat er de komende periode belangrijk is voor deze specifieke groep kinderen.

Start van de dag

We starten de meeste ochtenden met klaargezet ontwikkelingsmateriaal. We stemmen hierbij af op de ontwikkeling van elk kind. De kinderen gaan zelfstandig met het materiaal aan de slag en waar nodig ondersteunen wij. We observeren om te zien wat de kinderen kunnen qua vaardigheden met het materiaal, maar ook qua werkhouding. Zo hebben we de ontwikkeling goed in beeld. We starten over het algemeen 1 keer per week in de kring met een taal/rekenactiviteit. Een combinatie van beiden komt ook soms voor. Dan wordt er een beroep gedaan op de zelfstandigheid van de groep en de uitgestelde aandacht. Na het werken met ontwikkelingsmateriaal gaan we samen in de kring. We benoemen de dag (ook in het Engels), datum en het seizoen. We bespreken wat we die dag gaan doen. Tijdens de kring is er een reken/ taalactiviteit gepland. Er is echter ook ruimte voor de kinderen om iets te vertellen. 

De taken

Gedurende de week werken de kinderen aan taakjes. De kinderen van groep 1 werken aan 1 tot 2 taakjes per week. Bij de kinderen van groep 2 kan dit uitgebouwd worden naar 3 taakjes. Bij deze meestal creatieve uiting zitten onderliggend weer de gestelde doelen. De verplichte taakjes staan ook op een planbord. Wanneer een taakje klaar is, zetten de kinderen een pion bij hun naam. De kinderen krijgen overzicht over wat er gedaan is en wat er nog gedaan moet worden. Ze leren op deze manier te plannen: wat moet je nog doen, hoeveel tijd heb je nog en het bevordert het zelfstandig werken. 

Uitgestelde aandacht

Wanneer we met één of meer kinderen even gericht aan de slag gaan, is het belangrijk dat de rest van de kinderen even zelfstandig verder spelen/werken. We gebruiken bij ons op school een zelfstandig werken blokje. Bij de kleuters werken we met een groot model. Wanneer deze op rood staat, kun je even niet bij de juf komen (max 10 min) en zal je moeten proberen het zelf of samen met een medeleerling op te lossen. Dit is het begin van de doorgaande leerlijn die gedurende de schoolloopbaan verder wordt uitgebouwd. 

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Het onderwijs aan vier tot twaalfjarigen gaat uit van een natuurlijk ontwikkelingsproces. We houden in grote lijn de doelen per leerjaar aan en in het totaal de kerndoelen voor het basisonderwijs. We werken in combinatiegroepen, waarbinnen we een verdeling per vakgebied maken in ‘methodevolgers’, ‘instructiegevoelige kinderen’ (zij krijgen meer en/of andere instructie) en ‘meerpresteerders’ (kinderen die meestal minder instructieafhankelijk zijn, en uitdaging nodig hebben). De vak- en vormingsgebieden waaraan een school behoort te werken zijn genoemd in de Wet op het Basisonderwijs. Deze vak- en vormingsgebieden zijn nader uitgewerkt in het Schoolplan. Als u daarvoor belangstelling heeft, kunt u er op school naar vragen.

In groep 3 wordt leesonderwijs gegeven aan de hand van de methode ‘Lijn 3’. Voor rekenen wordt de methode ‘Pluspunt 4’ gebruikt in de groepen 3 t/m 8. Het schrijfonderwijs geven we door middel van de methode ‘Klinkers’. Vanaf groep 4 wordt het begrijpend en technisch lezen verder geoefend met de methode 'Atlantis’. Voor taal, spelling en woordenschat wordt gewerkt met de taalmethode ‘Staal’. Voor de wereld oriënterende vakken maken we gebruik van Blink en Stepping Stones is onze methode voor Engels. 

Groep 5 t/m 8 werkt met de jeugdverkeerskranten van Veilig Verkeer Nederland. In groep 7/8 wordt meegedaan aan het landelijk schriftelijk verkeersexamen (1x per 2 jaar). Aan aardrijkskunde, geschiedenis en natuur/techniek wordt in de onderbouw voorbereidend aandacht besteed en vanaf groep 5 structureel.

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

In principe zijn we een school voor alle kinderen. Bij kinderen met een specifieke onderwijsbehoefte zullen we individueel bekijken of we kunnen voldoen aan deze onderwijsbehoefte. We zullen daarover in gesprek gaan met de ouders en samen tot een weloverwogen beslissing komen. Hoe wij dit precies doen, staat omschreven in onze ondersteuningsstructuur. 

We hebben daarbij niet alleen te maken met het kind, maar ook met zijn/haar klasgenoten en leerkracht(en). 

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Hiervoor verwijzen wij naar onze ondersteuningsstructuur. Deze is op school in te lezen. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven