Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij hebben geen vakleerkracht voor de gymlessen, maar alle leerkrachten hebben hiervoor hun bevoegdheid gehaald.
Tijdens het bewegingsonderwijs/buitenspel worden er ook nog tal van reken en taalopdrachten gedaan.
In leerjaar 1 en 2 worden de vakken taal en lezen geïntegreerd aangeboden.
In leerjaar 3 worden de vakken taal, lezen en spelling geïntegreerd aangeboden. In leerjaar 3 t/m 8 is bij lezen ook het begrijpend lezen opgenomen.
De doelgroep van de school is in eerste instantie voor kinderen van 4 tot 12 jaar, maar door de samenwerking met Kibeo in de vorming van een IKC ontstaat geleidelijk een voorziening van 0 tot 13 jaar.
Mogelijkheden
De Welle heeft de mogelijkheden om in een goede basisondersteuning te voorzien. De laatste jaren zijn we gegroeid in onze mogelijkheden om leerlingen op te vangen met extra onderwijsbehoeftes. Met name op het gebied van NT2 hebben wij goede opvangmogelijkheden en expertise in huis.
Op groepsniveau zijn er veel leerlingen die we op kunnen vangen, leerlingen met specifieke onderwijsbehoeftes op het gebied van gedrag vangen we veelal zelf op, maar hebben hier nog wel ondersteuning bij nodig. Vooral bij deze leerlingen is de groepsgrootte en groepssamenstelling van doorslaggevend belang.
Er is een goed pedagogisch klimaat op de Welle waarin veel leerlingen met specifieke onderwijsbehoeftes zich veilig voelen, waardoor er een goede ontwikkeling wordt mogelijk gemaakt. Hierin wordt het team ondersteund door een jeugdprofessional die wekelijks in de school is en met teamleden overlegt, observeert in de groepen en werkt met individuele kinderen.
Het klassenmanagement en inzetten van tutors maakt de basisondersteuning goed mogelijk. Er liggen nog kansen voor meer groepsdoorbrekend werken, waardoor nog meer mogelijkheden komen voor het begeleiden van leerlingen.
Het betrekken van ouders en leerlingen gebeurt al op veel momenten, dit kan nog meer structureel en uitgebouwd worden.
Grenzen
De grens ligt voornamelijk bij de andere leerlingen en de leerling zelf. Wanneer de andere leerlingen zich niet meer veilig voelen in de klas, is voor ons de grens bereikt. Wanneer de leerling zichzelf niet meer veilig of prettig voelt op school dan is dit ook een grens. Natuurlijk willen we er wel eerst alles aan hebben gedaan om te voorkomen dat het zover komt.
Wanneer de leerling zich niet meer ontwikkelt, vinden we ook dat er naar alternatieven moet worden gekeken. Het welbevinden van de leerkracht is ook een grens maar dit is moeilijk vast te leggen. We vinden dat er ruimte moet zijn om aan te geven wanneer door de opvang van leerlingen het welbevinden van de leerkracht geschaad wordt
Ambities
Aan de ene kant willen we als team nog meer expertise opdoen in bijvoorbeeld het omgaan met leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte op het gebied van gedrag en/of werkhouding, MRT, pedagogiek aan de andere kant is er de ambitie om de huidige expertise beter in beeld te krijgen en meer gebruik te maken van elkaars competenties en expertise.
Ontwikkelpunten
- Het betrekken van leerlingen bij het opstellen van OPP/Plan van aanpak en in kaart brengen van onderwijsbehoeftes
- Het betrekken van ouders bij het in kaart brengen van onderwijsbehoeftes
- Het ontwikkelen van een plan waarin de expertise van de leerkrachten duidelijk worden en de manier waarop we van deze expertise gebruik kunnen maken
- De werkwijze en kennis van en over NT2 vastleggen
Samenwerkingsverband
Soms is het nodig extra hulp van het samenwerkingsverband (Kind op 1) in te zetten om een kind goed te begeleiden op school. Er wordt dan samenwerking gezocht met het samenwerkingsverband ( Kind op 1). We kijken eerst wat we zelf kunnen doen om het kind te helpen en maken hierover afspraken. Lukt het niet binnen de basisondersteuning of de extra ondersteuning die de school zelf kan bieden dan vragen we het samenwerkingsverband, kind op 1 om hulp. http://www.swvkindop1.nl
Ook werken wij samen met andere instanties als logopedisten, kinderfysiotherapeuten, Auris Dienstverlening, CJG, GGD etc.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
In sommige gevallen is andere ondersteuning voor leerlingen noodzakelijk en dan zullen wij deze ook in overleg met de ouders zoeken. Sommige leerlingen worden vanuit thuis door een gezinscoach, kindercoach of andere professional begeleid. Als dat wenselijk is zullen we met deze mensen in overleg gaan en samen kijken hoe we beter op elkaar kunnen afstemmen.
Sinds februari 2021 is kinderopvangorganisatie Kibeo intern in ons gebouw gevestigd en gaan wij samen verder onder de naam: Kindcentrum De Welle. In ons kindcentrum bieden wij peuter-kleuteractiviteiten aan zodat de peuters optimaal worden voorbereid op de overstap naar de basisschool. Ze worden zo uitgedaagd in hun ontwikkeling en kunnen alvast kennismaken met de werkwijze in de kleutergroepen en met de kleuterleerkrachten. De Pedagogisch medewerkers en leerkrachten werken nauw samen zodat er sprake is van een warme overdracht zodat de leerkrachten bij de start op school het kind al kennen en goed kunnen afstemmen op de onderwijsbehoeften van elk kind.