OBS Walstraschool

Woldweg 124 9606 PH Kropswolde

  • De kast zit vol extra speel/leer materialen
  • Schoolfoto van OBS Walstraschool
  • Schoolfoto van OBS Walstraschool
  • Schoolfoto van OBS Walstraschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De opbrengsten van de centrale Eindtoets- CITO liggen op een schoolgemiddelde van: 531.5. Ten opzichte van de vorige schooljaren is er een dalende lijn waar te nemen. 

Er zijn 14 groep 8-leerlingen die de centrale eindtoets hebben gemaakt. Er zijn geen ontheffingen.
De centrale Eindtoets -CITO is op de Walstraschool beneden gemiddeld gemaakt. 

De Walstraschool is ontevreden met de cijfers die zijn behaald bij de centrale Eindtoets - CITO. Voorafgaand aan de centrale Eindtoets - CITO was de bedoeling dat het gemiddelde van de school ongeveer gelijk zou zijn als de jaren ervoor. Het verschil is nu erg groot. 

Aan de start van het schooljaar 2023-2024 zal een adviseur van het project GWGB+ de Walstraschool begeleiden en advies geven om er voor te zorgen dat deze tegenvallende cijfers weer kunnen gaan groeien. Hierbij zetten wij eerst in op het vak rekenen, omdat dit vak het meeste tegenviel. 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Als school is het belangrijk de ontwikkeling van leerlingen goed te volgen. Dat doel - het volgen van de ontwikkeling van de leerlingen en de evaluatie of de ontwikkeling verloopt zoals gepland – staat centraal.

Het bestuur van Stichting Ultiem en haar scholen zijn verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit van het onderwijs en moeten zich eigenaar voelen van die kwaliteit. ook in het toezicht blijft de inspectie aandacht schenken aan hoe scholen de ontwikkeling van leerlingen volgen en de wijze waarop dit tot conclusies over het onderwijs leidt.

Op De Walstraschool zijn de leerkrachten, de IB-er en directeur verantwoordelijk om een goed beeld te hebben van de ontwikkeling van de leerlingen te hebben. Vervolgens plaatsen we dat beeld in perspectief van de resultaten die vergelijkbare leerlingen behalen en hierop adequate actie te ondernemen als dat nodig is.

We hanteren het 4 D-principe bij onze analyses en opstarten van vervolgacties en -activiteiten:

1. Data

2. Duiden

3. Doelen

4. Doen

De leerkrachten analyseren de opbrengsten op groepsniveau (en individueel). M.b.v. een datamuur worden de opbrengsten besproken. Er wordt een schoolrapportage opgesteld (door IB-er i.s.m. directeur). Deze wordt in het team gedeeld en besproken. er volgen op schoolniveau gesprekken met de beleidsadviseur Onderwijs & Kwaliteit en het College van Bestuur van Stichting Ultiem. 

In dit hoofdstuk beschrijven we de eindresultaten van de Walstraschool (groep 8) over een periode van drie jaar. Omdat er in 2020 geen eindtoets is afgenomen, betreft het nu dus een gemiddelde van twee jaar. Onze school maakt gebruik van de Centrale Eindtoets. De Inspectie van het Onderwijs heeft voor elke specifieke eindtoets een ondergrens vastgesteld op basis van het gewicht van de school. Deze ondergrens functioneert als een norm. Uit de schoolscores blijkt dat we net boven deze norm zitten. Vergelijken we de recente resultaten met die van 2018-2019, dan zien we een vergelijkbar scores. Wij zijn hier als school tevreden over. Na een periode vol onzekerheden en veel lesuitval hebben we als school wel kunnen realiseren dat de resultaten voldoende zijn.
Als school hebben we ons tot doel gesteld om het percentage leerlingen dat het basisniveau / het streefniveau haalt te verhogen. Dit doen we door de leerlingen die in  het afgelopen jaar onder het gemiddelde van de klas scoorden extra verlengde instructie te geven tijdens de lessen. Daarnaast maken ze meer gebruik van een eigen leerlijn. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het schooladvies en plaatsing van de huidige zes leerlingen uit groep acht ziet er als volgt uit:

  • Twee leerlingen stromen uit naar PRO (praktijkonderwijs)
  • Drie leerlingen stromen uit naar BBL/TL
  • Twee leerlingen stromen uit naar TL
  • Vijf leerlingen stromen uit naar HAVO/VWO
  • Twee leerlingen stromen uit naar VWO
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Het onderwijsaanbod op De Walstraschool heeft niet alleen de focus op kennisgerichte ontwikkeling. Het kind bestaat immers uit veel meer dan een 'kennisvat'. We hebben sterke aandacht voor de creatieve ontwikkeling en de ontwikkeling op de sociaal-emotionele ontwikkeling van het kind. Op deze elementen manifesteert elk kind zich op zijn/haar eigen tempo en op eigen niveau. Het is belangrijk om de (onderwijs-)behoeften en de belemmerende en stimulerende factoren sterk in beeld te hebben. Zo kun je maatwerk aanbieden voor ieder kind.

Om een passend pedagogisch klimaat te realiseren hanteren we binnen de schoolde eerde genoemde drie kapstokregels. We werken met de thema’s van de zgn. Soemokaarten. Elke maand staat een thema centraal. Deze kunnen schoolbreed of per groep aangeboden worden. We benaderen de kinderen op een positieve manier door bijv. veel complimenten en constructieve, opbouwende feedback te geven. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Kind- en maatschappijgericht
  • Resultaat- en toekomstgericht
  • Samenwerkingsgericht

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

In de maand februari 2020 nam OBS de Walstraschool, sámen met nog drie andere Ultiem-scholen, deel aan het themaonderzoek 'Kwaliteitsverbetering en de leerlingpopulatie'.

Gezien de bijzondere omstandigheden vond dit onderzoek geheel digitaal plaats. Het bestuur van Stichting Ultiem Onderwijs, en de participerende geselecteerde scholen, werd na het gedane onderzoek beloond met een 'voldoende'. 

Terug naar boven