Christelijke Basisschool De Evenaar

Jupiterstraat 139 1562 WP Krommenie

Schoolfoto van Christelijke Basisschool De Evenaar

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Het resultaat van de Centrale Eindtoets is een momentopname. De resultaten van de CET worden door de inspectie gebruikt voor de beoordeling van de kwaliteit van de opbrengsten.

Ons inziens zeggen de verwijzingspercentages en het succes in het voortgezet onderwijs meer over de kwaliteit van ons onderwijs. Onze doelstelling is dat wij uit alle kinderen halen wat erin zit en dat wij ze naar de best passende school voor voortgezet onderwijs verwijzen.


Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Onze school maakt gebruik van het toetsmateriaal van CITO. Dat heet officieel LOVS (Leerling OnderwijsVolgSysteem).
Deze toetsen worden afgenomen in de leerjaren 3 tot en met 8. In elk leerjaar zijn er twee momenten waarop de toetsen worden afgenomen: januari, de M-versie en in juni de E-versie. Onze school gebruikt deze toetsen om de kwaliteit van het onderwijs vast te stellen. Dat doen we door de toetsen te analyseren en te evalueren op school-, groeps- en individueel niveau. De resultaten van de toetsen worden gedeeld met de ouders.  

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij vinden dat we kinderen moeten voorbereiden op een wereld waarin zij kansrijk zijn. Eén van de succesfactoren om kansrijk te zijn  in de toekomstige samenleving zijn de sociale vaardigheden. Sociale vaardigheden dragen bij tot het welbevinden en het welslagen van het individu maar ook dragen zij bij aan het samen bouwen aan een betere wereld. We willen veel aandacht schenken aan: samenwerken, oplossend denken, verantwoording nemen en afleggen en de 21e eeuwse vaardigheden. Basis voor al deze ontwikkelingen zijn de sociale vaardigheden.  

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Omzien naar elkaar
  • Ertoe doen
  • Veiligheid en welbevinden

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 17september 2012 heeft de inspectie onze school bezocht. De inspectie heeft uitgesproken onze een basistoezicht te geven. Naast de opmerkingen die in dit rapport staan, bewaken we zelf ook de kwaliteit van ons onderwijs. Bijv. op dit moment zijn we bezig om de volgende zaken uit het inspectierapport uit te werken:

- We ontwikkelen een systeem voor instroomleerlingen om binnen drie weken de onderwijsbehoeften te kunnen vaststellen

- Naast het analyseren van gegevens willen we ons verbeteren ten aanzien van het evalueren van het onderwijsleerproces

- We willen ons verbeteren als het gaat om ons inhoudelijk te verantwoorden naar onze ouders. Met VenstersPO menen we daarin geslaagd te zijn.

De directie is bezig om aan de paragraaf interne kwaliteitszorg de laatste hand te leggen

Terug naar boven