<a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Thematisch worden alle (tussen)doelen van rekenen en taal met de betreffende leerdoelen vormgegeven in de groepen 1 en 2.
Ontwikkelingsgericht onderwijs en de methodiek van Kleuterplein zijn leidraad
De Overhaal biedt een goede basis voor wat betreft differentiatie, instructiemodel en klassenmanagement. De school heeft een aanpak voor leerlingen met leer- en ontwikkelingshulpvragen zoals leerachterstand, leesproblemen, dyslexie en hoogbegaafde leerlingen. De school geeft aan dat zij zich wil blijven ontwikkelen. De Overhaal heeft een aanpak ontwikkeld voor kinderen met werkhoudings-problematiek. Tevens kan de school tegemoet komen aan de ondersteuningsbehoeften van kinderen met sociaal –emotionele hulpvragen waaronder o.a. angst, weerbaarheid en gedragshulpvragen. De school heeft goede ervaringen opgedaan met de methode De Vreedzame School. De school heeft ervaring opgedaan in de begeleiding van kinderen metfysiek/medische ondersteuningsbehoefte en in de begeleiding van kinderen in een problematische thuissituatie.