Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Obs Komeet Braillestraat haalt de signaleringswaarden 1S/2F op de eindtoets. De basisscholen in Zaanstad doen mee aan de Centrale Eindtoets van Cito. Voor het verwijzen van kinderen naar het voortgezet onderwijs gebruikt de school de volgende gegevens: Het leerlingvolgsysteem van de school: wat heeft het kind de afgelopen jaren aan ontwikkeling laten zien? En daarnaast een objectieve capaciteiten meting de Centrale Eindtoets: wat is de ontwikkelpotentie van het kind? Op basis van deze informatie wordt door de school een advies geformuleerd voor het voortgezet onderwijs.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
De tussenresultaten nemen een belangrijke plaats in. Ieder schooljaar maken wij in februari met het hele team een opbrengstanalyse van de M-toetsen van het Cito leerlingvolgsysteem. Wij kijken naar successen en zorgsignalen. Wij vragen ons dan af wat de oorzaken zijn van de successen en de zorgsignalen. Op basis van deze analyse stellen wij een plan van aanpak op waarnaar we gaan werken. In juni herhalen we dat proces en stellen we ons plan van aanpak bij.
Uitstroompercentages Komeet Braillestraat
Onderwijstype 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023
PRO 6% 10% 0% 0% 0% 0% 0%
VMBO BL 24% 15% 22% 7% 13% 0% 27%
VMBO KL 35% 25% 11% 14% 27% 14% 18%
VMBO TL 18% 5% 22% 22% 20% 7% 9%
MAVO/HAVO 0% 0% 0% 0% 0% 21% 27%
HAVO-VWO 18% 35% 44% 5 7% 40% 58% 18%
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Leerlingen hebben behoefte aan en recht op een duidelijke structuur in een warme, begrijpende relatie met de volwassenen in de school.
Sommige kinderen hebben moeite met het aanvaarden van structuur en met het aangaan van relaties.
Van de leerkracht vraagt dit pedagogisch verantwoord handelen; handelen waarbij hoge eisen worden gesteld aan de professionaliteit van de leerkracht.
De school schept een klimaat, waarin kinderen zich veilig voelen en waar men respect voor elkaar heeft.
Op 3 maart 2020 heeft de onderwijsinspectie, ter verificatie van het bestuursbeleid, op vier standaarden onderzocht: Didactisch handelen, Veiligheid, Kwaliteitszorg en Kwaliteitscultuur.
De conclusie van de inspectie luidt als volgt: 'Wij geven voor de standaard Didactisch handelen, Kwaliteitszorg en Kwaliteitscultuur de waardering Goed, omdat de lessen van goede kwaliteit zijn, de school een mooi fijnmazig systeem van kwaliteitszorg en een zeer professionele cultuur heeft. De standaard Veiligheid beoordelen wij als voldoende, omdat de school bij deze standaard aan de wettelijke verplichtingen voldoet.