Basisschool het Octaaf

Da Capo 4 2925 BH Krimpen aan den IJssel

  • Schoolfoto van Basisschool het Octaaf
  • Schoolfoto van Basisschool het Octaaf
  • Schoolfoto van Basisschool het Octaaf
  • Schoolfoto van Basisschool het Octaaf
  • Schoolfoto van Basisschool het Octaaf

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Ons uitgangspunt is de leerkracht te vervangen door een voor de kinderen vertrouwde leerkracht. 

Helaas worden ook wij geconfronteerd met het huidige lerarentekort en komt het voor dat er incidenteel een groep verdeeld wordt.

 

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Zorgverbreding betekent dat wij ons onderwijs zo goed mogelijk aanpassen aan de behoeften, mogelijkheden en beperkingen van iedere leerling. Zorgverbreding is dus niet alleen gericht op leerlingen met leerproblemen, maar ook op leerlingen die meer aankunnen dan het klassenprogramma hen biedt. Wij zijn dus gericht op het aanpassen van de leerstof. Daarbij kijken wij naar het zelfbeeld, de motivatie, sociale capaciteiten, werkhouding en de thuissituatie. Op basis van deze uitkomsten krijgt de leerlingen een eigen zorgroute, die binnen of buiten de school wordt geboden. De zorgroute gaat uit van handelingsgericht werken (HGW) en handelingsgerichte diagnostiek (HGD). De uitgangspunten hierbij zijn:
- het centraal stellen van de onderwijsbehoeften van het kind
- de werkwijze is systematisch en transparant
- het proces is doelgericht: er wordt gewerkt vanuit een interactioneel referentiekader. De problemen worden niet alleen bij de leerling gelokaliseerd. Er wordt gekeken naar de leerling, in deze groep bij deze leerkracht en deze ouders.
- er is een constructieve samenwerking tussen leerkrachten, IB'er, leerling, ouders en externe partners.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Inclusiever onderwijs waarbij wij specialisten willen betrekken in de school.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven