Wat is de klachtenregeling?
Ouders die een klacht hebben op onderwijskundig gebied, kunnen deze in eerste instantie bespreken met de leerkracht. Als dit niet naar tevredenheid verloopt, kunnen ouders in gesprek met de directeur of de teamleider. Is de klacht dan nog niet naar tevredenheid behandeld, dan kunnen ouders de contactpersoon inschakelen.
Wij hebben binnen LEV-WN, de scholengroep waar Het Mozaïek onderdeel van is een interne en externe vertrouwenspersoon. De interne vertrouwenspersoon is betrokken bij de school en daarom gemakkelijk toegankelijk voor leerlingen, ouders en schoolpersoneel. De interne vertrouwenspersoon is aanspreekpunt bij klachten over ongewenst gedrag op school. U kunt in dit verband denken aan seksuele intimidatie, agressie, geweld, pesten, discriminatie etc. De klachten kunnen gaan over een leerling of over een leerkracht.
Doordat de interne vertrouwenspersoon ‘dicht op’ de school zit, kunnen er situaties voorkomen waarbij een loyaliteitsconflict ontstaat, bijvoorbeeld bij een probleem tussen een leerkracht en een leerling die de vertrouwenspersoon goed kent. Daarom is er naast de interne vertrouwenspersoon ook een externe vertrouwenspersoon aangesteld. Extern wil zeggen van buiten de school, op afstand van de schoolorganisatie. Dat heeft het voordeel dat advisering objectiever kan plaatsvinden en dat makkelijker bemiddeld kan worden. Voor Het Mozaïek is Guus Meuleman de externe vertrouwenspersoon. Meer informatie vindt u hierover in de infogids.
Informatie over de klachtenregeling kunt u vinden op de website van levwn.nl
De taken van de interne vertrouwenspersoon zijn onder andere:
- eerste aanspreekpunt en klankbord zijn voor leerlingen en/of leerkrachten die ergens mee zitten dat te maken heeft met school en dat vertrouwelijk willen bespreken
- brugfunctie naar de externe vertrouwenspersoon
- verkenning van mogelijke oplossingen
- verwijzing naar de externe vertrouwenspersoon
- afronding
De taken van de externe vertrouwenspersoon zijn:
- eerste opvang realiseren
- feitelijke situatie in kaart brengen
- informeren over de vervolgmogelijkheden
- actie ondernemen
- evaluatie en afronding