Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op onze school hebben wij gekozen voor groepen te groeperen in leerstofjaarklassen. Dat betekent dat wij van elke groep 1 klas op school hebben. Alleen de instroomgroep en groep 1 combineren wij. Wij hebben van deze combinatie 2 groepen op school. De leerlingen ontvangen de meeste lessen in hun eigen groep. Alleen bij ons thematisch onderwijs werken de groepen regelmatig groepsdoorbroken.
In groep 1 en 2 werken wij thematisch. Dit houdt in dat er aan taal- en rekendoelen gewerkt wordt in betekenisvolle thema’s. Bij ieder thema richten we samen met de kinderen een themahoek in. De kinderen leren spelenderwijs meer over het thema, door de spelactiviteiten, gesprekken, lees- en schrijfactiviteiten en reken- en wiskundige activiteiten die aangeboden worden.Door het creëren van echte situaties en activiteiten kunnen kinderen naspelen en nadoen wat zij in het echt hebben gezien. Doordat de kinderen zoveel als mogelijk betrokken worden bij de thema's dagen wij hen uit tot leren. De kerndoelen zijn leidend voor de inhoud van ons onderwijs.
De kinderen in groep 1 en 2 gaan van maandag tot en met donderdag naar school. Op vrijdag zijn ze vrij.
Vanaf schooljaar 2023/2024 wordt er gewerkt aan een betere overgang tussen groep 2 en groep 3. In groep 2 wordt er thematiserend onderwijs gegeven. Vanaf groep 3 komt de nadruk meer te liggen op het aanbieden van de basisvakken. Als Het Mozaïek zien wij een mooie uitdaging om deze overgang beter vorm te geven. Daarom zullen in schooljaar 2023/2024 de groepen 2 en 3 meer gaan samenwerken, zodat de kinderen in groep 3 meer thematiserend gaan leren.
In ons onderwijs vanaf groep 3 besteden we dus veel tijd aan de basisvakken. De basisvakken zijn rekenen, lezen en spelling. Vanaf groep 4 komt ook taal erbij. In deze vakken differentieëren we. Op die manier sluiten wij aan bij het niveau van het kind.
Wij gaan uit van 4 niveau's. We hebben leerlingen die de lesstof goed en snel beheersen. Hun lesstof wordt gecompact. We hebben de basis. Dit zijn leerlingen die de instructies meedoen en daarna zelfstandig verder kunnen. Voor de leerlingen die na de instructie behoefte hebben aan meer instructie is er een verlengde instructie. De kinderen die naast deze instructies extra begeleiding nodig hebben, krijgen individueel of in kleine groepjes begeleiding buiten de klas.
Wij vinden het ook erg belangrijk dat het kind leert van de wereld om zich heen. Daarom werken wij deels thematisch. Dit maakt het leren betekenisvoller. Vanaf groep 4 werken we thematisch rondom de vakken van wereldoriëntatie. Hieronder vallen de vakken: biologie, aardrijkskunde en geschierdenis. Hiervoor gebruiken wij de methode DaVinci. Deze methode geeft handvatten om in thema's te werken aan de doelen voor wereldoriëntatie.
Ons taalaanbod wordt de komende tijd steeds meer geïntegreerd in ons thematisch aanbod. Hierdoor worden de taallessen betekenisvoller en kunnen ze het geleerde gelijk toepassen in een betekenisvolle context. Vanaf schooljaar 2023/2024 zullen we de leeslessen thematisch worden aangeboden.
Wij werken samen met de Bibliotheek op School. Dat betekent dat we de samenwerking zijn aangegaan met Bibliotheek aan den IJssel. Hierdoor hebben wij een ruim aanbod van leesboeken voor alle leeftijden. Ook zorgen zijn voor een boekenaanbod dat passend is bij ons thema. Vanaf midden groep 3 kunnen kinderen zelf hun boeken wisselen bij de bibliotheek. We bevorderen hierdoor het leesplezier. Dit heeft weer positieve gevolgen voor de resultaten.
Wij groeien in:
- het afstemmen van ons onderwijs op verschillende onderwijsbehoeften van leerlingen
- het bevorderen van samenwerkend leren en flexibel organiseren van ons onderwijs
- het vormgeven van een betekenisvolle rijke leeromgeving zonder scheiding van vakken.
- de overgang tussen groep 2 en 3
Sinds januari 2023 is Het Mozaïek officieel een IKC (integraal kindcentrum) geworden. Dat betekent dat wij naast onderwijs ook opvang aanbieden. Dit doen wij samen met To be Kind. Vanaf schooljaar 2023/2024 verzorgen we daarom ook de peuteropvang op de maandag-, dinsdag- en donderdagochtend. De opvang is van 8.30 - 12.00 uur.