Op OBS De Groeiplaneet werken we vanaf het schooljaar 2021-2022 met de methode De Vreedzame School. In ons gedragsprotocol is duidelijk omschreven hoe wij met pestgedrag omgaan. Het omgaan met pesten en preventie ervan, heeft een belangrijke plaats in onze methode.
Vanuit ons pedagogisch handelen benoemen we op een positieve wijze het gewenste gedrag van leerlingen, refereren we aan afspraken en complimenteren en versterken we.
Bij ongewenst gedrag corrigeren we en spreken de leerling aan: waar kan één-op-één of non verbaal.
Gaat het storende gedrag door, dan zetten we de escalatieladder in:
1. 1e waarschuwing: Duidelijk benoemen naar de leerling en een notitie maken.
2. 2e waarschuwing: Duidelijk benoemen naar de leerling en een notitie maken. Benoem keuze: doorgaan = consequentie of je aan de afspraak houden = fijne dag.
3. Time-in: leerling krijgt een aparte plek in de groep. Leerling denkt na over gedrag. Op aangeven van de leerkracht kan de leerling weer terug naar eigen plek.
4. Time-out buiten de groep. Spreek een tijd af en geef de timer mee. Na afgesproken/ingestelde tijd, terug in de groep. Tijdens time-out vult de leerling het time-out formulier in. Na schooltijd voert de leerkracht een gesprek met de leerling. De leerkracht informeert de ouders over wat er gebeurd is. Het time-out formulier wordt in ParnasSys gehangen.
5. Time-out bij directie/IB. Time-out formulier wordt ingevuld door de leerling. In overleg werkt de leerling de rest van de dag/het dagdeel buiten de groep. In overleg wordt bepaald wie de ouders informeert (directie/IB/leerkracht). Directie/IB maakt notitie in ParnasSys en voegt time-out formulier toe.
6. De leerling werkt een dag buiten de groep (bij directie of in andere groep). Vanaf deze stap zijn directie en IB structureel betrokken. Directie communiceert de maatregel met ouders en maakt notitie in ParnasSys.
7. De leerling werkt een dag buiten de groep (zo mogelijk op de andere locatie). Directie communiceert deze maatregel met ouders en maakt notitie in ParnasSys.
8. De leerling wordt, in overleg met bestuur, voor één of meerdere dagen geschorst - zie Blick-protocol schorsing en verwijdering.
9. De leerling wordt verwijderd van school - zie Blick-protocol schorsing en verwijdering.
Bij ontoelaatbaar grensoverschrijdend gedrag, worden de stappen 1-4 overgeslagen.