Op basis van de missie en visie van OBS Kortland en de belangrijkste interne en externe contextfactoren, ligt onze focus de komende beleidsperiode op de volgende vier thema’s:
1. Kwaliteit van het onderwijs: Door goed onderwijs aan te bieden halen wij het beste uit ieder kind. Wij sluiten hier zo goed mogelijk aan op de interesses en mogelijkheden van alle kinderen.
Wij zijn op de hoogte van de actuele onderwijsontwikkelingen en passen hier ons onderwijsaanbod op aan. In ons onderwijs is blijvende ruimte voor talent en zijn de resultaten op orde. Wij analyseren en evalueren cyclisch de onderwijsresultaten en passen op basis van deze analyse onze lessen aan. Hierdoor halen wij het maximale uit ieder kind.
Doelen & acties:
Onze onderwijsmethoden maken we eigen en borgen we.
- We zetten de EDI (Expliciete Directe Instructie) trainingen voort om te zorgen dat we het in de vingers krijgen.
- De nieuwe leerkrachten instrueren we over EDI.
- We formuleren een onderwijsplan voor begrijpend lezen en rekenen.
- We wijzen aanspreekpunten aan voor nieuwe leerkrachten.
We creëren een leercultuur op basis van collegiale consultaties.
- Middels het organiseren van vervanging worden collegiale consultaties gefaciliteerd.
We leren toetsen te analyseren, evalueren en op systematische wijze ons onderwijs daarop aan te passen.
- We maken afspraken over het analyseren en evalueren van de kwaliteitscyclus.
- We implementeren de cyclus zicht op ontwikkeling.
We hebben een visie op onderwijs voor het jonge kind en hier wordt in de klas naar gehandeld.
- We stellen een document op voor visie op onderwijs voor het jonge kind.
- Het document wordt met het team gedeeld en besproken.
We zijn op de hoogte van actuele onderwijsontwikkelingen.
- De leerteams verdiepen zich in actuele ontwikkelingen en kijken op kritische wijze naar verrijking van de onderwijsmethodes. In jaarplannen leggen de leerteams hun doelen voor het komende jaar vast. Deze doelen worden driemaal per jaar geëvalueerd. Tijdens team overleggen zorgen de leerteams voor het delen van de informatie binnen het team.
Leerlingen leren reflecteren op het eigen onderwijsproces.
- Bij dit doel moeten nog acties worden uitgezet. Dit zal op een later moment gebeuren. Het leerteam visie zal dit punt verder uitwerken. De uitkomsten worden tijdens een teamoverleg met het team gedeeld.
2. Ruimte voor Talent voor de leerling: De school is een veilige plek waar kinderen tot bloei komen en waar hun talenten gezien en ontdekt worden. Door kinderen echt naar elkaar te laten kijken zien zij elkaars verschillen en ontstaat er ruimte voor talent. Vanuit talenten leren en werken kinderen samen met elkaar. Iedere kind leert het beste op zijn eigen manier.
Bij ons op school zien, herkennen en benoemen we de talenten van leerlingen. Iedere leerling is verschillend en heeft andere talenten. Wij schenken aandacht aan de talenten van ieder kind en waarderen en stimuleren positief gedrag. Hierdoor hebben leerlingen waardering voor elkaar en elkaars verschillen.
Doelen & acties
We borgen de ontwikkelingen die zijn ingezet omtrent talent ontwikkelingsmethoden.
- Het bronnenboek/de inspiratielijst wordt gekoppeld aan talent/De Vreedzame School.
- We organiseren intervisie omtrent talentontwikkelingen om ervaringen uit te wisselen.
Door talentontwikkeling te integreren in het lesaanbod houden we de talenten levend.
- De voorzitters van de leerteams maken een invulling voor talenteninzet bij verschillende vakken. Dit gebeurt zowel bij de zaakvakken als bij de basisvakken.
We zorgen ervoor dat leerlingen zich gezien voelen, door de talenten van leerlingen inzichtelijk te maken en de meerwaarde ervan duidelijk te benoemen.
- Talenten van leerlingen worden opgenomen in het rapport.
- Leerkrachten voeren talentgesprekken met de leerlingen en maken een overzicht van de talentgesprekken.
- We maken een talentmuur waarop leerlingen hun talenten kunnen terugzien.
- We kijken naar een alternatieve invulling voor talentlessen.
Nieuwe collega’s informeren we op structurele wijze over talent ontwikkelingsmethoden.
- Informeren aan de hand van een stappenplan of een inwerkdocument.
3. Ruimte voor Talent voor de leerkracht: ?Talentontwikkeling voor leerkrachten zorgt voor door ontwikkeling als professional. Het onderwijsaanbod zal door inzet van verschillende talenten van de leerkrachten rijker worden. De leerling kan leren van de talenten van de leerkracht en heeft profijt van de leerkrachten die zich continu ontwikkelen als professional.
Bij ons op school kennen we elkaars talenten als collega’s en zetten deze in ten behoeve van het onderwijsaanbod en organisatie van de school. Wij zijn ons bewust van onze gezamenlijke verantwoordelijkheid in het leren van iedere leerling. Daarom reflecteren we continu op ons eigen handelen, spreken we elkaar aan en geven we feedback op elkaars gedrag en handelen. We weten elkaar snel te vinden en werken zoveel mogelijk samen op onderwijsinhoud.
Doelen & acties
De talenten van de leerkrachten zijn gebundeld en zichtbaar in de school.
- Het leerteam talent inventariseert de talenten van leerkrachten (breder dan de talentkaarten) en maakt deze in een document inzichtelijk.
- Dit document wordt tijdens team overleggen besproken en actueel gehouden.
- Talenten van leerkrachten worden opgehangen in de teamkamer. Zo zijn de talenten voor iedereen zichtbaar.
- Tweemaal per jaar wordt tijdens studiedagen stil gestaan bij de talenten van leerkrachten.
De teamleden ontplooien en ontwikkelen hun talenten.
- We organiseren een workshop “talenten ontwikkelen” voor leerkrachten.
We verweven de talenten van leerkrachten in het onderwijsaanbod.
- Leerkrachten zetten groepoverstijgend hun talenten in. Dit kan door specifieke vakken door een desbetreffende leerkracht te laten geven.
- Het talent van een leerkracht wordt ingezet bij bepaalde thema’s of groepsoverstijgende projecten.
We creëren een veilig klimaat waarin de input van iedereen welkom is, gehoord wordt en gewaardeerd wordt.
- Tijdens studiedagen ruimen we tijd in voor een kort spel of een praatje om elkaar op deze manier beter (op persoonlijk niveau) te leren kennen.
We creëren een professionele feedbackcultuur.
- Aan de hand van frequentere collegiale consultaties leren we feedback geven en ontvangen door middel van tips en tops.
4.Profilering: OBS Kortland vindt het belangrijk om aan te sluiten bij gebeurtenissen in en om de wijk, zodat leerlingen hier weer van kunnen leren. Samen met samenwerkingspartners willen wij het onderwijs verrijken en aanvullen waar mogelijkheden liggen.
De deur van onze fijne school staat open voor onze partners (ouders, samenwerkingspartijen) en wij communiceren open, eenduidig en positief met hen. Ontwikkelingen in de maatschappij en in de wijk verbinden we van buiten de school naar ons aanbod in de school. We weten wat er speelt in de wijk en sluiten hier actief op aan, zodat leerlingen in aanraking komen met verschillende thema’s die aansluiten bij hun talenten.
Doelen & acties
We profileren duidelijk onze focus op talentontwikkeling van leerlingen.
- We dragen uit naar ouders waarom we het belangrijk vinden om te focussen op talentontwikkeling. Zodat iedereen er toe doet, dit draagt bij aan positieve ontwikkeling van de kinderen.
- We zetten een stuk in de krant over Kindertalentfluisterschool.
Als leerkracht stralen we positiviteit uit naar onze omgeving.
- We gedragen ons professioneel, ook buiten de school.
- Er wordt positief gesproken over en binnen de school naar onze stakeholders.
- We respecteren iedereen en heten iedereen welkom.
Aan de hand van duidelijke afspraken zorgen we voor een eenduidige communicatie richting ouders.
- Via de schoolpraatapp stellen we ouders op de hoogte.
- Leerkrachten plaatsen één keer in de week iets op schoolpraat en één keer in de week iets op Facebook.
- We attenderen/herinneren elkaar aan het gebruik van de schoolpraatapp.
We zorgen dat het schoolplein er netjes uitziet.
- We maken eenduidige afspraken over het onderhoud en de verzorging van het schoolplein en betrekken Kinderdam daarbij.
We betrekken leerlingen bij de profilering van de school door hen input te laten geven voor de PR.
- We zetten een leerlingenraad op als kinderredactie voor publicaties in de krant en op sociale media.
Er is een samenwerkingen met de ouders en externe organisaties.
- We onderzoeken de samenwerking met de wijk.