De Wegwijzer

Admiraal de Ruyterstraat 1 2931 AA Krimpen aan de Lek

  • Schoolfoto van De Wegwijzer
  • Schoolfoto van De Wegwijzer
  • Schoolfoto van De Wegwijzer
  • Schoolfoto van De Wegwijzer
  • Schoolfoto van De Wegwijzer

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

We maken op onze school gebruik van een invalpool. Er is een enthousiast team met invallers beschikbaar. Bij langdurig verlof kan er een vacature opgesteld worden en wordt er intern en extern geadverteerd.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze leerlingen zijn ingedeeld in jaargroepen. Binnen de groepen wordt per vakgebied naast de basisgroep gewerkt met gedifferentieerde subgroepen: de wéérgroep en de méérgroep. De samenstelling van deze groepen wijzigt steeds op basis van de hulpvraag van de kinderen. Naast deze subgroepen kennen we ook een groepsdoorbrekende groep die op één ochtend in de week bij elkaar komt om meer uitdagende onderzoeksopdrachten uit te voeren. We noemen dit de Skipklas. Eén leerkracht is vrijgeroosterd om de kinderen in de Skipklas te begeleiden. Daarbij rekenen we wel groepsdoorbrekend. Iedereen gaat op hetzelfde tijdstip rekenen, zodat de leerlingen van klas kunnen wisselen en op hun eigen niveau de instructie van rekenen ontvangen.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Specifiek voor het jonge kind (kleuterleeftijd) hanteren wij de visie dat kinderen zich maximaal ontwikkelen als er sprake is van spelend leren in een rijke stimulerende spel- en speelomgeving. De leerkracht zorgt primair voor basisvertrouwen en biedt de te ontdekken wereld aan in de zone van de naaste ontwikkeling. Leerlijnen worden gehanteerd als leidraad en observatie-instrument, niet als te toetsen programma. Jonge kinderen krijgen tijd en aandacht om zich te ontwikkelen tot een schoolrijp kind dat meer schools leert vanaf het 7e levensjaar.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Het onderwijs wordt gegeven in leerstofjaargroepen. Wij houden in elke groep rekening dat er verschillen zijn in niveau, ontwikkeling en persoonskenmerken. Door een optimaal klassenmanagement, differentiatie en met de mogelijkheid van extra ondersteuning in de vorm van onderwijsassistentie en leerkrachtondersteuning stemt de leerkracht –vanuit de onderwijsbehoeften - zo optimaal mogelijk af op de (sub)groep en de leerling. Daarnaast is er in de bovenbouw een specifiek aanbod voor kinderen die óf theoretisch meer uitdaging nodig hebben (Skipgroep) óf praktisch meer begaafd zijn (Gripgroep). Voor de Gripgroep hebben wij op dit moment helaas een vacature. Wij streven naar een goede balans tussen doceren, zelfstandig leren en coöperatief leren.  Dit om de leerlingen optimaal voor te bereiden (op hun plaats in) de samenleving die zich kenmerkt door individuele verantwoordelijkheid en teamgericht handelen.

Voor Bewegingsonderwijs en Muziek hebben wij een vakleerkracht in onze school.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

0

Terug naar boven