Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
De groepen 1 en 2 besteden hun tijd, elke dag, aan leren in de kring, de speel/werkles, bewegen, zowel binnen als buiten en muziek.
Bij het werken met ontwikkelingsmaterialen zijn de vakken taal, rekenen en wereldoriëntatie geïntegreerd, evenals de ontwikkeling van de fijne en grove motoriek.
Bewegingsonderwijs gebeurt in het speellokaal en op het schoolplein. Bij het buitenspelen worden ook diverse vaardigheden geoefend en ervaringen opgedaan.
Het kleuteronderwijs op de Floraschool is projectmatig en gericht op de ontwikkeling van de verschillende doelen.
Elke schooldag op de Floraschool begint om 8.30 uur en eindigt om 14.00 uur. Elke dag hetzelfde, voor jong en oud.
Dat betekent dat per schooljaar de kinderen ongeveer 960 uur naar school gaan. Grofweg wordt de helft daarvan gevuld met rekenen, lezen en taal.
Kennis van de wereld verwerven de leerlingen door middel van rijke teksten en ervaringen. Begrijpend lezen wordt niet meer als apart vak onderwezen, maar gaat vooral over het daadwerkelijk begrijpen van teksten en het opdoen van kennis.
Het schoolondersteuningsprofiel geeft een beeld van de kwaliteit van onze school en de ondersteuning die onze school kan bieden aan met name leerlingen met een extra onderwijs- en/of ondersteuningsbehoefte.
Basisondersteuning:
Op onze school hanteren we een leerstofjaarklassensysteem. We geven per groep gedifferentieerd les aan maximaal drie subgroepen: een basisgroep, de verrijkingsgroep en de intensieve groep. Met behulp van kindgesprekken betrekken we al onze leerlingen zoveel mogelijk bij hun eigen leerproces waardoor we het eigenaarschap en de betrokkenheid vergroten. De leerlingen stellen in overleg met hun leerkracht doelen op die bijdragen aan het vergroten van hun kennis en /of het verbeteren van de werkhouding.
Onder onze basisondersteuning valt:
- Het aanbod voor leerlingen met dyslexie.
- De aanpak van gedragsproblemen binnen bepaalde grenzen.
- Extra begeleiding van leerlingen met een minder gemiddelde intelligentie.
- Extra begeleiding voor hoog- of meerbegaafde leerlingen.
- Mogelijke hulpmiddelen, aangepast meubilair en de toegankelijkheid van het schoolgebouw.
- Protocollen over het verrichten van medische handelingen.
Extra ondersteuning:
De extra ondersteuning geven we aan leerlingen met een eigen leerlijn of een arrangement. De extra ondersteuning wordt in beginsel in de groep door de leraar zelf verzorgd. Daarnaast kan er in overleg met de IB-er RT ingeschakeld worden waar de leerkracht dit nodig acht. Afhankelijk van het overleg wordt de RT in of buiten de groep gegeven. Deze RT wordt gegeven door leerkrachten, een onderwijsassistent of door een stagiair. Toegekende arrangementen kunnen ook uitgevoerd worden door een externe. Binnen onze school besteden we ook expliciet aandacht aan de meerkunners (de verrijkingsgroep), zowel in de klas als buiten de klas in (plus)groepjes.
Onze grenzen m.b.t. passend onderwijs
In beginsel zijn alle kinderen welkom op onze school. Dat is ons uitgangspunt. Onze school kan kinderen basisondersteuning geven en in veel gevallen extra ondersteuning. De extra ondersteuning kent echter wel grenzen. Wanneer de begeleiding van een kind meer ondersteuning en zorg vraagt dan wij wellicht kunnen bieden, gaan wij altijd een gesprek aan met de ouders en het samenwerkingsverband (SWV).
Wij kunnen zeer waarschijnlijk geen passend onderwijs geven aan:1. Leerlingen die niet aanspreekbaar en aanstuurbaar zijn door meerdere personen en die sterk externaliserend gedrag vertonen tijdens het onderwijsleerproces en tijdens de heterogene processen in de groep.
2. Leerlingen die een sterk individueel gerichte orthopedagogische- of orthodidactische begeleidingsvraag hebben.
3. Leerlingen waarbij de cognitieve ontwikkeling stagneert en het welbevinden van het kind en het didactisch aanbod niet in balans is
4. Leerlingen waarbij niet aan de (fysieke) ondersteuningsbehoefte kan worden voldaan
5. Leerlingen die vanwege hun gedrag een gevaar vormen voor de medeleerlingen en/of leerkrachten
6. Leerlingen die 1 op 1 ondersteuning nodig hebben
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze school is bezig om de zorg voor ADD en hoogbegaafdheid op een nog hoger niveau te brengen.
Op meerdere ochtenden per week is er een drie-plus groep in de school aanwezig. De kinderen uit deze groep spelen af en toe samen met de kleuters uit groep 1-2. De leidsters van de SKN en de leerkracht van groep 1-2 hebben regelmatig overleg om de doorgaande leerlijnen te bespreken.