Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De leerkrachten van De Zevensprong geven boeiend en uitdagend onderwijs, waarbij rekening wordt gehouden met de ontwikkeling van ieder kind. Leerlingen leren veel vanuit hun omgeving. Ze worden dagelijks overspoeld met een hoeveelheid aan informatie. Wat kunnen wij daar als leerkrachten nu aan toevoegen of aan bijdragen? Dat doen we met boeiend en uitdagend onderwijs. Met boeiend onderwijs bedoelen we onderwijs dat de interesse van kinderen aanwakkert. Kinderen vinden de lessen interessant en gaan met plezier naar school. Ze zijn benieuwd naar wat ze vandaag weer zullen leren. Uitdagend onderwijs is onderwijs dat er voor zorgt dat kinderen betrokken blijven bij de lessen. Kinderen worden uitgedaagd verder te kijken, verder te zoeken en door te vragen. We geven kinderen de tijd om opdrachten te maken, we geven kinderen de ruimte als daar behoefte aan is en we dagen de leerlingen uit op hun niveau.
De teamleden werken o.a. door de structurele inzet van KiVa aan een positief groepsklimaat en hanteren de KiVa-regels die zichtbaar terugkomen in ieder lokaal. Ook Goed van Start wordt ingezet voor een goed klassenklimaat en voor klassenmanagement. Een veilige setting is voor ons voorwaarde om de kinderen tot leren te laten komen. Ons onderwijs kenmerkt zich door een hoge activiteit en betrokkenheid van kinderen, veel ruimte voor samenwerking tussen de kinderen en de inzet van vormgevers om het systeemdenken verder te ontwikkelen. De kinderen krijgen kwalitatief goede instructie doordat deze fase van de les mede wordt vormgegeven met EDI-principes. Samenwerking en inzet van activerende werkvormen zijn zichtbaar aanwezig in de lessen. Growth mindset krijgt meer en meer een plaats in het onderwijsproces. Er is sprake van een doorgaande lijn in klassenmanagement. Zo wordt er structureel gewerkt met instructietafels en stoplichten en blokjes om het zelfstandig verwerken en daarmee de tijd en ruimte voor de leerkracht om verlengde instructie te geven, te waarborgen. Doelen stellen, deze benoemen en zichtbaar maken nemen een centrale plaats in tijdens de lessen. Deze vallen (ook) onder onze EDI-aanpak. De lokalen van groep 4 en hoger hebben allemaal een doelenmuur. De leerkrachten zijn geschoold in het voeren van kindgesprekken, waardoor zij kinderen kunnen aanspreken op eigenaarschap bij het leerproces en kinderen hun kwaliteiten leren ontwikkelen en inzetten om hun eigen ontwikkeling positief te beïnvloeden, o.a. door het formuleren van doelen. Deze worden jaarlijks met de kinderen (en ouders) aan het begin van het schooljaar doorgesproken.
Groep 1 en 2 werken aan KIJK!-doelen, waardoor er regelmatig een verschuiving plaatsvindt in het aantal uren per vakgebied. Daarnaast wordt er in de kleutergroepen thematisch gewerkt, waardoor veel vakgebieden met elkaar verweven zijn.
Alle kinderen hebben een kwartier ochtendpauze en tussen de middag is er een half uur ingeruimd voor de gezamenlijke lunch en buitenspel.
Bij ons op school zijn alle kinderen welkom. We zetten ons als team in om de onderwijsbehoefte van de kinderen goed in kaart te brengen. De insteek is dat ook kinderen met extra ondersteuningsbehoeften bij ons op school kunnen komen. We stemmen ons onderwijs af op de onderwijsbehoeften van een kind. Mocht het zo zijn dat we dit niet alleen voor elkaar krijgen dan gaan we samen met ouders en externe begeleiding op zoek naar een manier om dit wel te realiseren.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We merken dat we voor leerlingen met een ondersteuningsbehoefte op gedrag meer hulp en deskundigheid van buiten de school nodig hebben en en dat we eerder tegen onze grenzen aanlopen. Hierbij refereren we ook naar onze visie ‘Alle leerlingen zijn welkom bij ons op school, mits de veiligheid en de ontwikkeling van de leerling zelf en/of andere leerlingen gewaarborgd is.’ Onze ambitie is het om een veilige school te zijn en te blijven waar leerlingen zich in een veilige omgeving optimaal ontwikkelen en worden voorbereid op de toekomst. Het goed kunnen omgaan met en anticiperen op verschillend gedrag is een punt waarin we sterker willen worden..
Wij werken met een peuterkleutergroep. Hierbij komt een groep 3-jarige peuters een aantal dagdelen, samen met de pedagogisch medewerker, meedraaien in groep 1. Hierdoor verloopt de overgang van kinderopvang naar school bijna als vanzelf, wordt 3-jarigen die aan uitdaging toe zijn die kans geboden en kunnen jonge kleuters nog even 'peuteren' als hun ontwikkeling daar om vraagt.