CBS 't Klinket

Tramstraat 36 4371 BX Koudekerke

  • Schoolfoto van CBS 't Klinket
  • Schoolfoto van CBS 't Klinket
  • Schoolfoto van CBS 't Klinket
  • Schoolfoto van CBS 't Klinket
  • Schoolfoto van CBS 't Klinket

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

 

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

We gebruiken de tussenresultaten om te kijken of ons onderwijs bijgesteld moet worden voor de hele groep of voor individuele leerlingen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Op weg naar het voortgezet onderwijs

Het is en blijft een spannende periode, voor de kinderen, maar ook voor de ouders. Welk niveau én welke school past het beste bij het kind? Het is een weg die we samen willen bewandelen; kind, ouders en de school! De procedure voor verwijzing naar het voortgezet onderwijs verloopt als volgt:

September
In deze maand worden er kind/startgesprekken gevoerd waarin de mening van het kind wordt gevraagd. Onder andere de volgende (voorbeeld)vragen kunnen aan de orde komen: wat weet je al van het voortgezet onderwijs? Naar welke school zou je willen gaan en waarom? Wat heb je nodig van ons? Wat wil je nog leren?

November
In november geven we een voorlopig schooladvies. Dit advies stelt de leerkracht op in samenspraak met het team, waaronder de IB’er. Ook is dit advies gebaseerd op de resultaten van de M-toetsen van het IEP-LVS die in deze maanden worden afgenomen. Het voorlopig advies geeft een richting aan, het is nog geen definitief advies. Het voorlopig advies wordt ook gedeeld met ouders. Aan de hand van dit advies kunnen er doelen worden bijgesteld of niet.

Januari
In deze periode hebben ouders en kinderen de gelegenheid om zich te gaan oriënteren op de verschillende vo-scholen. Dit gebeurt door middel van informatie-avonden en open dagen. Ook worden ouders in deze maand uitgenodigd voor het definitieve schooladvies. Dit advies wordt onderbouwd met het ontwikkelingsperspectief uit ons leerlingvolgsysteem, methodetoetsen en observaties van de leerkracht(en). Het schooladvies is het belangrijkste advies. In het advies staat welk niveau in het voortgezet onderwijs het beste bij het kind past. De school kijkt daarvoor onder andere naar hoe het kind leert, wat het heeft laten zien en wat wij van het kind weten na acht jaar basisschool en welke groei en ontwikkeling het kind heeft doorgemaakt. Het onderwijskundig rapport wordt met de ouders besproken en ondertekend. De leerkracht van groep 8 voorziet het OKR ook van een handtekening.

Februari
De doorstroomtoets die in deze maand gemaakt wordt, geeft een tweede advies. Het is bedoeld om te kijken of de school met het schooladvies in de goede richting zat. Maar het schooladvies telt het zwaarst. Het kan zijn dat de toets veel beter of juist veel slechter wordt gemaakt, dan dat de leerkracht van tevoren had verwacht. Bijstelling van het advies naar boven toe behoort tot de mogelijkheden.

Maart
Medio maart zijn de resultaten van de doorstroomtoets bekend. Wanneer de uitslag van de doorstroomtoets aanleiding geeft om de aanmelding voor een vorm van voortgezet onderwijs naar boven toe te herzien, neemt de leerkracht van groep 8 hierover contact op met de ouders. In overleg met hen wordt besloten of het advies wordt aangepast. Tussen 25 en 31 maart worden de onderwijskundige rapporten (OKR’s) definitief gemaakt en vullen de ouders het inschrijfformulier van de school van hun keuze in. Deze formulieren worden ingeleverd op school die er vervolgens voor zorgt dat de formulieren op de school van aanmelding terecht komen. Daarnaast worden algemene gegevens en toetsgegevens door ons omgezet naar een digitaal overdrachtsdossier. Dit dossier wordt digitaal uitgewisseld met de school van aanmelding.

Mei/juni
In deze periode komt een vertegenwoordiger van het voortgezet onderwijs langs op onze school om de kinderen door te spreken. In het nieuwe schooljaar zullen wij rond oktober/november de scholen bezoeken en worden de kinderen nogmaals besproken. Deze zogenaamde ‘tafeltjesmiddagen’ zijn niet op alle VO-scholen.
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onder sociale opbrengsten verstaan we het leren van sociale vaardigheden. Dit is ook een opbrengst van onderwijs, naast leerprestaties op de verschillende vakgebieden. Kinderen leren en ontwikkelen op school competenties die nodig zijn om in allerlei situaties op een goede manier met anderen om te gaan en bij te dragen aan de samenleving (burgerschap). Dit zijn vaardigheden zoals samenwerken, conflicten oplossen, planmatig een taak aanpakken en zelfredzaamheid. Sociale competenties dragen daarmee bij aan een positief en sociaal veilig klimaat op school, het verbeteren van de leerprestaties en de ontwikkeling van burgerschap.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • wederzijds respect
  • samen!

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Onze school heeft het vertrouwen van de Inspectie van het Onderwijs en valt onder het Basistoezicht.
In 2012 heeft de Inspectie onze school bezocht voor het vierjaarlijks onderzoek.
Alle kwaliteitsaspecten krijgen een gemiddelde beoordeling van ruim voldoende tot goed en daar zijn we trots op!

Terug naar boven