Curtevenne-Basisschool

Parklaan 3 1241 BG Kortenhoef

  • Schoolfoto van Curtevenne-Basisschool
  • Schoolfoto van Curtevenne-Basisschool
  • Schoolfoto van Curtevenne-Basisschool
  • Schoolfoto van Curtevenne-Basisschool
  • Schoolfoto van Curtevenne-Basisschool

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Het gemiddelde niveau kan per groep en per schooljaar verschillen. Wij hebben in groep 8 gemiddeld 60% van de leerlingen die naar Havo/VWO uitstromen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om te meten hoe de onderwijsresultaten zijn gebruiken we in eerste instantie methodetoetsen. Met deze toetsen meten of kinderen aangeboden doelen behaald hebben. 

Steeds meer zien we dat methodes digitaal zijn en data over aangeboden doelen op alle momenten verzamelen (gewoon tijdens de verwerking van de rekenles). Dit maakt toetsen voor het meten van de resultaten overbodig. 

Op dit moment (2019-2020) meten we onze resultaten nog met toetsen. Dat gaat mogelijk in de toekomst veranderen, dan meten we de groei van de kinderen en het behalen van doelen met de data die verzamelen tijdens les. Wanneer dit zal gebeuren is nu nog niet met zekerheid te zeggen, maar zal geen jaren meer duren.

Voor het meten van schoolresultaten met methode onafhankelijke toetsen gebruiken we 2x per schooljaar de tussentijdse citotoetsen. In januari en mei/juni nemen we de volgende toetsen af:

  • rekenen/wiskunde
  • begrijpend lezen
  • spelling
  • werkwoord spelling (groep 7 en 8)
  • AVI (teksten lezen)
  • DMT (woordjes lezen)

Ook kunnen we, wanneer we dat noodzakelijk vinden een PI-dictee en een tempotest rekenen afnemen. Dit doen we als met bovenstaande toetsen niet voldoende informatie hebben gekregen.

De resultaten uit de toetsen helpen ons om ons onderwijs te optimaliseren. De resultaten van de toetsen worden gecommuniceerd aan ouders.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, aanleg en ontwikkeling op de basisschool spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt een toets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Wij hebben in januari 2016 een hernieuwd inspectiebezoek gehad. Wij zijn volgens de inspectie een goede school, omdat wij o.a. goed scoren op didactisch handelen en kwaliteitscultuur.

Terug naar boven