Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Onze school werkt met combinatie groepen:
1/2, 3/4/5 & 6/7/8.Op bepaalde momenten werken we groepsdoorbrekend en organiseren we thematisch onderwijs in groep 3-8
Kleuters leren op een andere manier dan oudere kinderen, zij leren door middel van spel; kinderen leren door te ervaren. Ons onderwijs aan jonge kinderen is ontwikkelingsgericht. We sluiten aan bij de beleving van jonge kinderen door thematisch te werken. Als leidraad gebruiken we hierbij de kerndoelen in ParnasSys.
Door te spelen in de speel- en werkhoeken, spelletjes in de kring en door het inzetten van ontwikkelingsmateriaal werken we aan de ontwikkeling van de jongste kinderen van onze school. Kleuters leren, voordat ze echt gaan leren lezen, dat woorden uit klanken zijn opgebouwd. Wij noemen dat het fonemisch bewustzijn. Ook beginnend rekenen is een belangrijk onderdeel van ons aanbod. Meten en meetkunde komt naar voren tijdens het spelen in de bouwhoek en themahoeken.
Jonge kinderen bewegen graag en veel. De kinderen krijgen 2 keer per week gym van een. Er wordt gewerkt aan de grove motoriek door te klimmen en klauteren en te bewegen op muziek. De fijne motoriek wordt ontwikkeld met verschillende technieken te knutselen en te tekenen. Ook door het spelen in de zandtafel, de watertafel, met klei etc. stimuleren wij de fijne motoriek van de kleuters.
Voor ons onderwijsaanbod gebruiken wij gevalideerde methodes die kerndoel dekkend zijn. Daarnaast leren de kinderen op de Groene Borg veel over natuur en techniek in de praktijk, in ons buitenlokaal. In de bovenbouw is er extra tijd voor wereldoriëntatie in het Curringherveld voor ons groenonderwijs.
Er is extra tijd ingezet voor taal en lezen. Onze leesopbrengsten zijn in de middenbouw onvoldoende. Door in te zetten op leesmotivatie willen we het leesaanbod intensiveren. Dit doen we groepsdoorbrekend met groep 3-8. Ook worden leesouders en leesopa's en - oma's ingezet.
Deskundigheid basisondersteuning
De directeur en de intern begeleider van de basisschool vormen het ondersteuningsteam op schoolniveau, aangevuld met een van de orthopedagogen van het ondersteuningsteam Quadraten. Iedere basisschool is gekoppeld aan een orthopedagoog voor consultatie, observatie en onderzoek van leerlingen. Het schoolondersteuningsteam kan ook een beroep doen op de specifieke expertise van het ondersteuningsteam Quadraten voor leerlingen met fysieke beperkingen, syndroom van Down, chronische ziekte of gedragsproblemen.
Deskundigheid basisondersteuning schoolspecifiek
- Voor- en vroegschoolse Educatie (VVE)
- Rekenproblemen (rekencoördinator)
- Taal- leesproblemen (leescoördinator)
- BOUW! (BOUW!-coördinator)
- Gedragsspecialist biedt ondersteuning en begeleiding van leerkrachten voor leerlingen met milde gedragsproblemen en bij groepsdynamische processen, bijv. via beeldcoaching.
Deskundigheid basisondersteuning op bovenschools niveau (OTQ)
- Orthopedagoog generalist/ GZ- psycholoog/ voor handelingsgericht onderzoek of observatie i.v.m. leer-en ontwikkelingsproblemen en gedragsproblemen
- Gedragsspecialist Expertise Syndroom van Down, fysieke beperkingen, langdurig ziek
- Jonge kinderen met complexe ontwikkelingsproblemen NT2 leerlingen
- Hoogbegaafdheid
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
- Aanbod en begeleiding meer- en hoogbegaafdheid op de eigen locatie
- Meer differentiatie voor de plusleerlingen
- Extra begeleiding meer praktijkgerichte leerlingen
De kinderen die op de Groene Borg naar school gaan, bezoeken niet altijd een voorschoolse voorziening.
De kinderen die gebruik maken van een voorziening, komen van:
Kindercentrum Baloo Marum, Jaribabo Grootegast en SKSG.Als een leerling binnenkomt vanuit de peuterspeelzaal, vindt er een overdracht plaats. Er wordt gebruik gemaakt van het overdrachtsformulier 'Van peuter naar kleuter'. Leeft er zorg met betrekking tot de ontwikkeling van het kind, dan vindt er een warme overdracht plaats