Basisschool Oranje Nassau - school met de Bijbel

Linthorst Homanloane 5 9288 BA Kootstertille

Schoolfoto van Basisschool Oranje Nassau - school met de Bijbel

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Leerjaar 2018-2019: 220,1

Leerjaar 2019-2020: Geen score. De eindtoets is door het ministerie geschrapt, in verband met de coronacrisis.

Leerjaar 2020-2021: 218,5

Leerjaar 2021-2022: 222,8

Leerjaar 2022-2023: 226.3

We zijn tevreden met de leerresultaten van groep 8. De leerlingen hebben zich gedurende het schooljaar volgens de groeilijnen ontwikkeld. We lezen dit af aan de methodetoetsen en de resultaten van de M8 en de mooie score op de eindtoets. Ook hebben we de leerlingen actief betrokken tijdens het geven van eerst een voorlopig- en later een definitief advies voor het VO. Het protocol BO-VO blijven we toepassen. In de maand juni van groep 7 wordt er een voorlopig eindadvies gegeven, waarbij ouders en leerling aanwezig zijn. Leerlingen zijn zich er meer van bewust geworden dat hun eigen werkhouding en inspanningen effect kunnen hebben op hun (leer)ontwikkeling.  

(*) In sommige gevallen mogen de resultaten van kinderen buiten de gemiddelde score worden gelaten. Wanneer dat gebeurt, wordt gesproken over een gecorrigeerde score.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

De ontwikkeling van de kinderen volgen we op meerdere manieren: observatie, correctiewerk, toetsen uit de methode en methode-onafhankelijke toetsen van Cito. Deze toetsen worden in alle groepen naast de methode-gebonden toetsen afgenomen. Ook het controleren van begrip in het kader van directe instructie en het geven van directe feedback geeft veel informatie over de verwerking van de leerstof. De scores van deze toetsen worden in het leerlingvolgsysteem opgenomen en gedurende de gehele schoolperiode gevolgd en digitaal bewaard. Door vroegtijdige signalering kunnen wij op tijd ons leerstofaanbod aanpassen aan de groep of een individuele leerling. Een leerling kan een eigen programma hebben en dan toch goed in de groep meedraaien en zich daar lekker bij voelen. Aangezien de cijfers ook iets zeggen over het groepsniveau, gebruiken we de gegevens om te kijken hoe onze school scoort. We doen dit na de afname van de toetsen in februari en juli. Een school met een leerlingpopulatie als die van ons, moet een bepaalde vaardigheidsscore kunnen halen op groepsniveau. We hebben daarvoor een aantal normen/doelen opgesteld. Per Cito-ronde kijken we of we de doelen hebben gehaald. We kijken daarbij naar wat goed is gegaan, wat we willen voortzetten en we kijken ook naar wat beter zou kunnen. Verder geldt wat ons betreft dat Citotoetsen momentopnamen blijven die naast het andere werk van de leerlingen gebruikt worden om de ontwikkeling van de leerlingen te volgen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De Oranje Nassau School baseert haar schooladvies op het Leerling Volg Systeem en de leerlingkenmerken zoals de leerkrachten die observeren. De zgn.  plaatsingswijzer is een hulpmiddel dat we gebruiken om nog meer inzicht te krijgen, met name wanneer de plaatsing minder eenduidig is.  Eind groep 7 krijgen de leerlingen een voorlopig schooladvies. In januari wordt het voorlopig schooladvies besproken en komt er een definitief schooladvies. De Route 8 eindtoets heet met ingang van dit schooljaar  Doorstroomtoets en wordt afgenomen in februari en geldt niet meer als belangrijkste indicator. Op basis van de uitslag van de doorstroomtoets kan in een enkel geval het schooladvies worden aangepast. Dit kan alleen maar omhoog niet niet omlaag. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De opdracht die God mensen geeft, is Hem lief te hebben boven alles en je naaste als jezelf. We zijn dus verantwoordelijk voor de manier waarop we met anderen omgaan. Daarnaast zijn we afhankelijk van Hem om ons daarbij te helpen. Gelukkig heeft God ons elkaar gegeven; we kunnen veel van elkaar leren. Als volwassenen willen we de kinderen en elkaar daarom voorleven wat het is om Christen te zijn in deze wereld. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Heb je naaste lief als jezelf
  • Leef met verantwoordelijkheid
  • Leef in Zijn liefde

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Tijdens een verificatiebezoek van de Inspectie van het Onderwijs in maart 2020 werd de kwaliteitscultuur van onze school als 'goed' gewaardeerd. We zijn blij met de waardering die de inspecteur hiermee heeft uitgesproken voor onze manier van werken!

Ook tijdens een bezoek van de Inspectie in het kader van een themaonderzoek in maart 2022 kregen we complimenten voor het sterke pedagogische klimaat en de kwaliteit van de lessen. 

Terug naar boven