Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Uitgangspunt is dat we de mogelijkheden van kinderen vooropstellen. Niet alleen bij kinderen met een beperking of leer- of gedragsproblemen, maar ook bij talentvolle leerlingen en hoogbegaafde leerlingen.
Alle scholen van Zaan Primair hebben in school een ondersteuningsteam bestaande uit: de intern begeleider(s), leerkrachten met een specialisme zoals taal, rekenen, gedrag, een schoolondersteuner en een schoolmaatschappelijk werker. De intern begeleider (ib-er) is een leerkracht die zich gespecialiseerd heeft in leer- en gedragsproblemen en in ondersteuning van collega-leerkrachten bij het bieden van goed onderwijs aan leerlingen met een extra ondersteuningsbehoefte. Vanwege die ondersteunende en coördinerende taak wordt de ib-er ook wel zorgcoördinator genoemd. De schoolondersteuner is er om de school te ondersteunen bij de basisondersteuning en vragen over onderwijsbehoeften te beantwoorden en/of hulp te bieden bij het zoeken naar antwoorden.
Smal ondersteuningsteam Als een kind extra ondersteuning nodig heeft dan wordt u als ouder betrokken bij het plan van aanpak. In het smal ondersteuningsteam wordt besproken wat de onderwijsbehoefte van uw kind is en welke ondersteuning er nodig is en hoe dit georganiseerd gaat worden. Hierbij kan de school de expertise van het Dienstencentrum Dynamica XL inschakelen.
Breed ondersteuningsteam Soms is er meer nodig dan de school binnen de basisondersteuning kan bieden of is er onvoldoende expertise aanwezig om te bepalen wat de onderwijs- en ondersteuningsbehoefte is voor uw kind. De schoolondersteuner heeft dan een belangrijke rol bij het bepalen wat er nodig is aan ondersteuning. De schoolondersteuner adviseert in de mogelijkheden die er zijn en helpt de school en ouders bij het formuleren van een eventuele aanvraag. Zo nodig wordt de gezinsondersteuner (dit is de contactpersoon van het jeugdteam vanuit de gemeente of de school maatschappelijk werker) betrokken als er sprake is van ondersteuningsbehoeftes in de thuissituatie. Met elkaar en samen met u als ouders vormen zij het breed ondersteuningsteam.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.