Openbare Basisschool De Watermolen

Molenwerf 3 1541 WR Koog aan de Zaan

  • Op De Watermolen werken alle groepen met een digibord.
  • Op onze school zijn twee groepen 1-2. In de groep wordt er geleerd vanuit spel.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De NSCCT wordt jaarlijks in groep 5 t/m 8 afgenomen. De Watermolen neemt in groep 8 de Cito Centrale eindtoets af

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Twee keer per jaar worden in de groepen 3-8 de Cito-toets afgenomen. Naar aanleiding van de Cito-toets vindt er een groepsbespreking plaats tussen de leerkracht, de zorg coördinator en eventueel de directeur. Daarnaast worden de resultaten op school-, groep en leerling niveau besproken op de studiedag. Op basis van deze analyse stelt de school nieuwe doelen voor de komende periode. Het is duidelijk welke vakgebieden aandacht verdienen. De groepsleerkracht maakt op basis van de groepsanalyse een plan van aanpak voor zijn leerlingen. In het plan van aanpak is terug te lezen hoe het onderwijs wordt afgestemd op de onderwijsbehoeften van de groep en ook van individuele leerlingen. De resultaten van de Cito-toets vormen een belangrijk onderdeel in de vormgeving van de groepsplannen voor de komende periode. Bovenstaande is terug te vinden in de kwaliteitskaart 'Planmatig werken'. Deze is op te vragen bij de directie.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

OBS De Watermolen zet zich om haar leerlingen zich maximaal te laten ontwikkelen.

De directie, IB en de leerkrachten van de groep 7 en 8 bespreken de (voorlopige) adviezen jaarlijks. Daarbij wordt gekeken naar de Cito resultaten, de werkhouding en de taakaanpak.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Op onze school werken we met sprints. Een sprint loopt van vakantie tot vakantie.

Sprint 1. We werken de eerste periode (sprint 1) van het schooljaar aan de 'gouden PBS weken'. Binnen deze weken staan de kernwaarden van de school (veiligheid, respect, betrokkenheid en plezier) centraal en wordt er gewerkt aan de groepsvorming. Gedurende de sprints 2,3,4 en 5 ligt het accent op verschillende sociale aspecten. Sprint 2 en 4. SCOL Elk jaar wordt de SCOL bij de leerlingen afgenomen, in de groepen 6,7 en 8. Tevens scoort de groepsleerkracht alle leerlingen op het gebied van sociale vaardigheden. De uitkomsten van de SCOL worden besproken met de intern begeleider. We monitoren het welbevinden twee keer in het jaar. In de groepen 1,2 en 3 monitoren we veiligheid en welbevinden via LOOQIN.Op onze school werken we naast PBS, met de methode KWINK.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Respect
  • Betrokkenheid & plezier

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

OBS De Watermolen heeft het vertrouwen van de Inspectie van het Onderwijs. Dit betekent dat de resultaten van de school jaarlijks gevolgd worden, maar dat de school slechts een keer in de 4 jaar bezocht hoeft te worden.

Terug naar boven