Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op de Piramide wordt gewerkt in 3 combinatiegroepen 1-2 en een combinatie groep 4-5. De 7 andere groepen zijn leerstofjaarklassen.
Wij streven naar een doorgaande ontwikkeling tot 13 jaar, waarbij het kind centraal staat. Bij het ‘zelfstandig werken en leren’ laten wij ons leiden door het GIP-model. Dit staat voor Groeps- en Individueel gericht Pedagogisch en didactisch handelen. Het zelfstandig (leren) werken neemt een belangrijke plaats in. Wij leren kinderen bijvoorbeeld omgaan met uitgestelde aandacht. Ze leren taken te plannen en zelfstandig uit te voeren. Zo kunnen wij de kinderen, individueel of in groepjes, onderwijs op maat bieden.
De hierboven ingedeelde onderwijstijd is een benadering. Er kan geschoven worden met de tijd. Dit is namelijk afhankelijk van de ondersteuningsbehoefte van de kinderen.
Burgerschap is een belangrijk onderdeel en is verweven in levensbeschouwing en wereldoriëntatie.
Het document schoolondersteuningsprofiel (SOP) is aangepast aan de laatste wet- en regelgeving.
Opmaatgroep op De Piramide. ‘Een opmaat voor goede resultaten en extra ondersteuning of uitdaging op maat’. Het doel is kinderen ondersteuning te bieden bij het verwerven van kennis en vaardigheden en om hun zelfvertrouwen te vergroten, waardoor de resultaten en het welbevinden zullen verbeteren. De leerlingen starten over het algemeen in hun eigen groep bij hun eigen leerkracht. Daarna gaan ze naar de Opmaatgroep om te werken aan taal, lezen en/ of rekenen. Een aantal leerlingen werkt met een eigen leerlijn. Daarnaast leren de leerlingen vaardigheden als aan het werk gaan en leren zich te concentreren. In aanmerkingkomen leerlingen die extra aandacht buiten de groep nodig hebben zoals leerlingen met een eigen leerlijn op het gebied van taal of rekenen of leerlingen die deelnemen aan de Plusklas voor begeleiding bij het inplannen van hun eigen werk.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Zie hiervoor de informatie uit het stukje 'Aandachtsgebied Gedrag, werkhouding en taakaanpak'.
De Piramide werkt samen met Kinderopvang organisatie Tinteltuin. Tinteltuin is verantwoordelijk voor het peuterspelen en de buitenschoolse opvang. Peuterspelen zit in het gebouw en is geopend op maandag-, dinsdag-, donderdag- en vrijdagochtend van 8.00-12.00 uur. Peuterspelen is VVE gecertificeerd.
Bij Peuterspelen wordt er gewerkt met de methode ‘Peuterplein’ en onze kleuters sluiten hierop aan met ‘Kleuterplein’. Met deze methode stimuleer je de natuurlijke nieuwsgierigheid van jonge kinderen (2 tot 7 jaar). Samen ontdekken ze spelenderwijs de wereld om hen heen. De methode heeft hiermee een mooie doorlopende leerlijn naar de basisschool. Dat maakt de stap naar het basisonderwijs kleiner. Taal, motoriek, muziek en voorbereidend rekenen: met Peuterplein stimuleer je de allerkleinsten in hun ontwikkeling. Een gevarieerd aanbod dat voldoet aan de VVE-richtlijnen.