De Golfbreker

Papiermolen 18 1541 RT Koog aan de Zaan

Schoolfoto van De Golfbreker

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

De Golfbreker neemt jaarlijks in de groepen 5 t/m 8 de NSCCT - toets (leerpotentie) af. Onze school gebruikt in groep 8 de Cito Centrale Eindtoets (CET).

De Golfbreker kan voldoen aan de onderwijsbehoeften van kinderen met een IQ lager dan 80. Deze kinderen volgen het minimale basisprogramma en/of hebben een eigen leerlijn op een of meerdere vakgebieden. De school zet in op een zo hoog mogelijke uitstroom van deze leerlingen, waarbij het welbevinden van deze leerlingen leidend is.. 

In schooljaar 2020-2021 is het resultaat van de CET lager uitgevallen dan verwacht. Mede doordat deze groep leerlingen twee maal een periode van thuisonderwijs door Covid-19 hebben gehad. Vier kinderen van de 64 leerlingen uit groep 8 hebben ontheffing voor de CET gekregen.

In schooljaar 2021-2022 is het resultaat ruim boven het landelijk gemiddelde uitgekomen. Dit was naar verwachting. 46 kinderen hebben de CET gemaakt waarvan 45 leerlingen zijn meegenomen in het schoolresultaat (538,0). 

In schooljaar 2022-2023 is het resultaat naar verwachting; net onder het landelijk gemiddelde. 44 kinderen hebben de CET gemaakt en 43 leerlingen zijn meegenomen in het schoolresultaat (534,2).

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In november wordt de Niet Schoolse Cognitieve Capaciteitentest (NSCCT)  afgenomen in de groepen 5 t/m 8. Deze test is er vooral op gericht om onderpresteerders te signaleren.

 In januari/februari worden de Cito toetsen afgenomen op de onderdelen: Lezen, begrijpend lezen, spelling, rekenen, woordenschat en studievaardigheden.

In de analyse van de Citoresultaten worden de resultaten van de methodetoetsen en de resultaten van de NSCCT ook meegenomen. Op basis van al deze gegevens worden de leerlingen ingedeeld in een van de drie instructiegroepen per leerjaar.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Jaarlijks wordt er door directie, Intern begeleiders en leerkrachten groepen 7 en 8 de (voorlopige) adviezen besproken. Daarbij betrekken we de NSCCT gegevens (het leerpotentieel) , de Cito- resultaten, de werkhouding en de taakaanpak. 
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Kinderen zitten op school om te leren. Zij zijn pas in staat om te leren en zichzelf te ontwikkelen als zij zich veilig voelen en zichzelf kunnen zijn. Daarvoor is het nodig dat zij zich open kunnen stellen, maar ook dat zij zich gezien en geaccepteerd voelen en het gevoel te hebben ik hoor erbij. Zorgen voor sociale veiligheid gaat dus over méér dan het tegengaan van onveiligheid. Kinderen hebben ruimte nodig om te mogen ontdekken waar grenzen liggen, om fouten te maken, om te lerenverantwoordelijkheid te nemen en daarop te worden aangesproken. Voor leerlingen is de school niet alleen de plek waar ze lesstof leren, maar ook de plek waar zij leeftijdsgenoten ontmoeten en waar zij kennismaken met de samenleving en verschillen in normen, waarden en omgangsvormen. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • veiligheid
  • betrokkenheid
  • zelfbewustzijn

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven