Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Hoe richten we ons onderwijs in?
Het onderwijs op 't Keuningshöfke is ingedeeld in acht leerjaren. Stap voor stap werken we toe naar meer groepsoverstijgende werkvormen. We werken voor de groepsoverstijgende activiteiten in 3 units:
- unit 1 - groep 1, 2 en 3
- unit 2 - groep 4, 5 en 6, en
- unit 3 - groep 7 en 8.
In 2023-2024 oriënteren we ons op een aanpak/aanbod voor digitale geletterdheid, gaan we aan de slag met ons leesonderwijs en steken we schoolbreed in op het werken aan de hand van leerlijnen / cruciale doelen.
Elke groep heeft de volledige beschikking over voldoende laptops. Het gebruik van ICT gebeurt op de eerste plaats ter ondersteuning en inoefening van de aangeboden leerstof. Daarnaast leren de kinderen ook om zelf een werkstuk of presentatie te maken.
Voor alle leerjaren geldt dat de leerkracht de lesstof gedifferentieerd aanbiedt. Dat wil zeggen dat bij de instructie maar ook bij de verwerking al vrij snel de leerlingen die de leerstof begrijpen, zelfstandig verder mogen werken. De leerlingen die de leerstof nog moeilijk vinden krijgen na de basisinstructie nog verlengde instructie en worden daarna nog door de leerkracht geholpen bij het inoefenen. Door deze vorm van differentiatie wordt er in de groepen gewerkt op 3 niveaus van instructie en verwerking. We noemen deze groepen de Zon–, Maan–, Stergroep (unit 1) of de aanpak 1, 2 en 3 (unit 2 en 3). In het logboek houden de leerkrachten dagelijks bij wat goed ging en wat extra aandacht nodig heeft en plannen vandaar uit het onderwijs voor de volgende lesdagen. In 2023-2024 gaan we 'terug naar de basis,' waarbij we de focus leggen op goed lesgeven, een rijk aanbod en doorgaande lijnen binnen school.
Halverwege het schooljaar en aan het einde van het schooljaar maken de leerlingen tussentoetsen van Cito. De resultaten hiervan geven de leerkracht inzicht in de effecten van hun extra ondersteuning op de lange termijn. In het groepsprofiel wordt beschreven welke leerling extra ondersteuning nodig heeft. Dit wordt in de individuele oudergesprekken met de ouders besproken.
De groepsindeling
Onze school telt momenteel 5 combinatieklassen, waarbij de kinderen zijn onderverdeeld in jaargroepen. Bij de indeling van de groepen worden altijd de volgende criteria gehanteerd:
- Een evenwichtige verdeling van (zorg)leerlingen: aantal leerlingen, een goede mix tussen leerlingen die gemakkelijk leren en leerlingen die meer moeite hebben met de lesstof.
- Een goede verdeling van jongens en meisjes
- Sociale contacten, vriendjes/vriendinnetjes
- Bij voorkeur geen broertjes/zusjes bij elkaar in een klas
- Zelfstandigheid, zelfredzaamheid
- Spelbehoefte (kleuters)
- Persoonlijkheden (leiders en volgers)
De indeling van kinderen in groepen is de verantwoordelijkheid van de directie in overleg met de leerkrachten van de betreffende groepen. Informatie over de groepsindeling wordt voor het begin van een nieuw schooljaar aan de ouders/verzorgers medegedeeld. De groepsgrootte is sterk afhankelijk van het aantal leerlingen in een bepaald leerjaar.
De groepsbezetting 2023-2024
Unit 1:
Stamgroep 1/2A: Juf Pascal en juf Rianne
Stamgroep 2B/3: Juf Aniek en juf Ilona
Ondersteuning door juf Sophie (onderwijsondersteuner)
Unit 2:
Stamgroep 4: Juf Marjolijn en juf Rianne
Stamgroep 5/6: Juf Maud
Ondersteuning door juf Melanie en juf Petra (onderwijsondersteuners)
Unit 3:
Stamgroep 7/8: meester Kevin en juf Ilona
Ondersteuning door juf Melanie en juf Petra (onderwijsondersteuners)
Juf Eefje verzorgt de interne begeleiding binnen onze school. Zij is het aanspreekpunt voor de leerlingenzorg en onderhoudt alle externe instanties met onze samenwerkingspartners op dit vlak.
In de onderbouw, groepen 1 en 2, wordt vooral thematisch gewerkt maar wel op basis van een jaarplan waarin de ontwikkelingsdoelen staan beschreven. Deze jaarplanning wordt doorvertaald in themaplanningen en vervolgens de lesplanning. De methodes Kleuterplein, Wereld in Getallen en projecten van de Kleuteruniversiteit worden hierbij o.a. als bron gebruikt. Alle ontwikkelingsstappen die kinderen doorlopen, worden gedurende het jaar nauwkeurig gevolgd in het volgsysteem KIJK!
*Bij de invulling van de vakgebieden hebben we ook ruimte gehouden voor de zogenaamde Bloktijd. Tijdens de bloktijd geven de leerkrachten extra instructie en begeleiding aan de leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben. De andere leerlingen hebben dan tijd voor hun weektaken of voor extra uitdaging.
In 2023-2024 worden in de onderbouw (groep 1 t/m 4) ruim 3618 uren les gegeven. In de bovenbouw (groep 5 t/m 8) zijn dat 3906 uren. In totaal worden er dus ruim 7524 uren les gegeven, waar 7520 geadviseerd wordt.
* kijk voor meer informatie over de verplichte onderwijstijd en gronden voor vrijstelling van onderwijsactiviteiten op de website van Innovo:
https://www.innovo.nl/verantwoording-verplichte-onderwijstijd.html
https://www.innovo.nl/gronden-voor-vrijstelling-onderwijsactiviteiten.html
In het kader van Passend onderwijs dienen alle basisscholen een schoolondersteuningsprofiel op te stellen. In het profiel wordt een beeld gegeven van de realiteit en ambities die de school heeft als het gaat om het bieden van onderwijsondersteuning aan leerlingen. Het maakt duidelijk wat de school wel of niet voor kinderen kan betekenen. Onderstaand treft u een samenvatting van ons SOP aan. Het volledige document is terug te vinden op onze website https://keuningshofke.nl/documenten/schoolondersteuningsprofiel en in de digitale boekenkast van het Ouderportaal.
Het schoolondersteuningsprofiel bestaat uit vijf delen:
Deel 1 Algemeen (algemene organisatie en inzet middelen)
De contactgegevens van de school en kengetallen van de leerlingenpopulatie. De kengetallen geven een beeld van de omvang van de school en de ervaring die het team heeft met het begeleiden van kinderen met extra ondersteuningsbehoeften. Ook wordt inzicht gegeven in de wijze van de inzet van de beschikbare middelen. Het aantal leerlingen op ’t Keuningshöfke heeft de afgelopen jaren gemiddeld gezien rond de 135 gelegen, ondanks de krimp in de regio. Op 1 oktober 2017 was er voor het eerst een daling merkbaar in het leerlingaantal, mede door verschillende verhuizingen (als gevolg van echtscheidingen) en verwijzingen naar SBO. De leerlingen zijn verdeeld over 5 combinatiegroepen, die in totaal door 7 leerkrachten worden bemand, samen met een tweetal onderwijsondersteuners. Daarnaast is er een directeur en een IB-er aan school verbonden. Het merendeel van de leerkrachten (70%) heeft een specialisatie door het volgen van een extra studie. Zij worden niet structureel vrijgeroosterd voor het inzetten van hun kennis en kunde. Dit gebeurt op basis van vraag en noodzaak. Het verwijzingspercentage naar SBO is laag. School heeft in de voorbije jaren geen leerlingen verwezen naar het SO. Circa 13% van onze leerlingen heeft voorafgaand aan de instroom helemaal geen peuterspeelzaal bezocht. Daarnaast is circa 20% van onze leerlingen woonachtig in Duitsland. Circa 10% van onze kinderen heeft extra zorg/begeleiding nodig vanuit CPO-ers of volgt een eigen leerlijn. De gerichte inzet van de ondersteuningsmiddelen in combinatie met de goede zorgstructuur zorgen ervoor dat het verwijzingspercentage laag is, maar ook dat de kinderen die extra zorg nodig hebben in de diverse groepen die zorg krijgen die ze nodig hebben.
Deel 2 Basiskwaliteit
De visie en het schoolconcept geeft de werkwijze van de school weer. De basiskwaliteit beschrijft het deugdelijkheidsniveau van het geboden onderwijs volgens het meest recente oordeel van de onderwijsinspectie.
’t Keuningshöfke biedt een leeromgeving aan kinderen met verschillende culturele, godsdienstige achtergronden en kinderen die verschillen in aanleg en mogelijkheden. Wij bieden onze leerlingen passende ondersteuning en begeleiding om zich optimaal te kunnen ontwikkelen op zowel het gebied van leerresultaten als ook in hun persoonlijke ontwikkeling. Wij willen dat bereiken door gericht te werken aan verbetering en borging van de onderwijskwaliteit, met een team dat flexibel is, in staat is met gecombineerde groepen te werken en kan inspelen op de diversiteit binnen de bevolking van de dorpsgemeenschap Koningsbosch. Het werken volgens het principe van “rust, reinheid en regelmaat”, biedt hierbij een goede basis. De inzet van actuele lesmethodes, moderne leermiddelen en het volgen van nascholing door het gehele team, zorgt ervoor dat het onderwijs bij de tijd blijft. Extra aandachtspunt voor school is onze rol als sociale participant in de dorpsgemeenschap en de manier waarop wij naar buiten communiceren over het onderwijs op Keuningshofke. Ook op het gebied van ouderbetrokkenheid hebben we ons de afgelopen jaren sterk ontwikkeld. Tijdens het laatste inspectiebezoek op 1-12-2016 heeft de school opnieuw een voldoende beoordeling gekregen van de Onderwijsinspectie.
Deel 3 Basisondersteuning (HGW 1-3)
De basisondersteuning beschrijft het niveau van ondersteuning dat straks van alle scholen uit het samenwerkingsverband wordt verwacht. De afspraken over de invulling van de basisondersteuning zijn op het niveau van het samenwerkingsverband vastgesteld. In dit deel wordt duidelijk waar de school staat en waar ontwikkelpunten liggen met betrekking tot de basisondersteuning.
School heeft veel aandacht voor het realiseren van een veilige schoolomgeving. Verschillende aspecten hiervan zijn uitgewerkt in protocollen, die leidend zijn in de handelswijze van school om deze veiligheid te waarborgen. Daarnaast gaat er veel aandacht uit naar het realiseren van een goede zorgstructuur om tegemoet te komen aan de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van onze leerlingen. Hierbij wordt planmatig gewerkt a.d.h.v. de 1-zorgroute (groepsplannen t.a.v. de basisvakken, afgestemd op de zorgniveaus van het SWV), vinden er schoolzelfevaluaties plaats op basis van toetsresultaten en kenmerken van de leerlingenpopulatie, en volgt het gehele team continu nascholing op dit vlak. School kan hierdoor in de meeste gevallen tegemoet komen aan veel uiteenlopende vragen op het vlak van lichte ondersteuning. Hierbij wordt nadrukkelijk de samenwerking met ouders opgezocht. School onderhoudt daarnaast intensieve contacten met meerdere ketenpartners in Nederland en Duitsland. Alle afspraken zijn vastgelegd in een digitaal schoolvademecum, waarbij uitdrukkelijk de onderlinge verbinding tussen de verschillende protocollen wordt gezocht om niet te verzanden in een wirwar aan documenten. Ontwikkelpunten zijn nog het tegemoet komen aan kinderen met ernstige rekenproblemen en dyscalculie en het realiseren van structureel ingeplande kindgesprekken.
Deel 4 Maatwerkarrangementen (HGW 4)
De maatwerkarrangementen beschrijven de ondersteuningsmogelijkheden binnen de basisondersteuning die op school beschikbaar zijn voor kinderen met specifieke onderwijsbehoeften. Deze individuele arrangementen worden beschreven in HGPD plannen en worden al dan niet aangeboden in samenwerking met externe partners. Als kinderen 1F niet (dreigen te) halen, wordt een alternatief uitstroomprofiel vastgesteld in een ontwikkelingsperspectiefplan (OPP). Als de school (of eventueel een andere basisschool) niet meer aan de onderwijsbehoeften van een leerling kan voldoen, volgt aanvraag TLV voor een verwijzing naar het S(B)O waar extra ondersteuning (HGW 5a licht en 5b zwaar) beschikbaar is.
School heeft zeer regelmatig contacten met de vaste ondersteuner van het samenwerkingsverband m.b.t. zwaardere onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van verschillende leerlingen. Voor deze leerlingen wordt een HGPD of OPP opgesteld. Hierbij vinden er regelmatig gesprekken plaats met ouders en alle betrokken ketenpartners. De IB-er coördineert deze zorg en begeleiding. Zij onderhoudt ook alle externe contacten (CJG, GGD, BJZ, Veilig Thuis, wijkagent, Jugendamt, Schulamt, enz) Aandachtspunt in dezen is de wijze waarop het casemanagement tot dusver is georganiseerd. School is beperkt in haar mogelijkheden om leerlingen met auditieve en visuele problemen te ondersteunen, evenals leerlingen met beperkte cognitieve vermogens. Kinderen die gebruik maken van een rolstoel kunnen we op school, door technische beperkingen van ons schoolgebouw, niet begeleiden. Ondanks dat we op school open staan voor de instroom van nieuwe leerlingen met extra zorg- en onderwijsbehoeften, realiseren wij ons terdege dat we niet aan de volledige diversiteit van hulpvragen en mogelijke onderwijsbehoeften tegemoet kunnen komen. We willen derhalve iedere aanmelding zorgvuldig afwegen en op basis van onderstaande richtlijnen komen tot een onderbouwd besluit waarom we een leerling met een specifieke onderwijsbehoefte al dan niet kunnen plaatsen. Kern van deze afweging vormt de vraag of de combinatie van deze specifieke onderwijsbehoefte(n) en de extra ondersteuning die noodzakelijk is, past binnen de mogelijkheden van onze school. Het gaat daarbij om de balans tussen de hulpvraag van het kind, de impact hiervan op de overige leerlingen en de (on)mogelijkheden van onze school, zowel voor wat betreft deskundigheid binnen het team als ook het fysieke aspect van bijv. het schoolgebouw. Daarnaast nemen we hierin ook de mogelijkheden m.b.t. de beschikbaarheid en afstemming met externe zorg- en hulpverleningsinstanties hierin mee. Uiteraard wordt het schoolteam betrokken in deze besluitvorming, eventueel ondersteund door externen. De uiteindelijke beslissingsbevoegdheid hiervoor ligt echter bij de directie van de school. Er kunnen zich dus situaties voordoen, waarin de grenzen aan de zorg voor kinderen op ’t Keuningshöfke worden bereikt. Wij denken dan met name aan de volgende aspecten:
- Zorgcapaciteit: De school is mogelijk niet in staat een kind met een specifieke onderwijsbehoefte op te nemen vanwege de zwaarte, de vorm van zorg en het aantal zorgleerlingen dat al in een bepaalde groep voorkomt.
- Kennis en vaardigheden rondom de aanpak en begeleiding van specifieke onderwijsbehoeften binnen het schoolteam. Kinderen die bij ons op school instromen willen wij in principe gedurende hun gehele basisschoolloopbaan gedegen onderwijs kunnen bieden. Er bestaan echter nogal wat verschillen in mogelijke onderwijsbehoeften en hulpvragen welke ons als schoolteam gesteld kunnen worden. Het is onmogelijk om aan de totale diversiteit hierin tegemoet te komen. Indien het onderwijs aan het kind met een specifieke onderwijsbehoefte een zodanig beslag legt op de tijd en de aandacht van de leerkracht dat daardoor de tijd en aandacht voor de overige kinderen in de groep in het gedrang komt.
- Verstoring van rust en veiligheid: Indien sprake is van een onderwijsbehoefte waarbij zich (ernstige) gedragsproblemen voordoen die leiden tot ernstige verstoringen van de rust en de veiligheid in de groep en school, kunnen wij hier niet aan tegemoet komen. ·
- Zindelijk: We verwachten dat de kinderen die onze school bezoeken zindelijk zijn, zonder luier naar school komen en zonder hulp van anderen zelfstandig naar het toilet kunnen gaan.
- Verzorging/behandeling – onderwijs: Indien een kind een handicap heeft, waarvoor een dusdanige verzorging / behandeling is vereist dat er medische handelingen worden verwacht van medewerkers binnen de school, dan is dit voor ons een duidelijke grens.
- Bepaalde fysieke beperkingen van kinderen, waarvoor wij op dit moment (nog)onvoldoende toegerust zijn voor wat betreft kennis, vaardigheden en fysieke gesteldheid van de schoolomgeving
Wij vinden, dat alle kinderen die wij op school welkom heten, recht hebben op goede begeleiding. Dit kunnen wij helaas voor een beperkte groep kinderen onvoldoende bieden. Wij denken hierbij op dit moment aan:
- Zeer zware slechtziendheid, blinde kinderen
- Zeer zware slechthorendheid/doofheid
- Rolstoelgebruikers (i.v.m. het ontbreken van een invalidentoilet)
Als we (gedurende de schoolloopbaan) merken dat we kinderen niet meer de zorg kunnen bieden, die ze nodig hebben, zal er in overleg met het reeds ingeschakelde ondersteuningsteam gekeken worden of een verwijzing naar een andere basisschool of verwijzing naar S(B)O wellicht beter passend is om tegemoet te kunnen komen aan de specifieke onderwijsbehoeften van de betreffende leerling.
School zit tot slot in een zeer moeilijk parket vanwege grote diversiteit in wet- en regelgeving in het grensgebied. Circa 20% van de kinderen is woonachtig in Duitsland. Waar in Nederland het woonplaatsprincipe leidend is, is dit in Duitsland de zorgverzekering. Kinderen en hun ouders vallen hierdoor veelvuldig tussen wal en schip, waardoor de daadwerkelijke hulpverlening / onderzoek niet of zeer moeizaam op gang komt.
Deel 5 Doorgaande lijn en externe samenwerking
Hier wordt de samenwerking en afstemming beschreven met de voorschoolse voorzieningen, het voortgezet onderwijs en de gemeentelijke instellingen (waaronder de instellingen voor jeugdzorg).
Bij elke nieuwe instromer wordt er een kennismakingsgesprek gepland tussen school, ouders en kind(eren). Hierbij worden de wederzijdse verwachtingen besproken, evenals de verwachte onderwijs- en ondersteuningsbehoeften. School vraagt altijd toestemming om contact op te nemen met voorschoolse voorziening en eventuele zorgverleners. Er vindt een (warme) overdracht plaats vanuit de peuterspeelgroep / kinderopvang, jaarlijks naar de ‘volgende’ groepsleerkracht, bij uitstroom naar een andere basisschool/SBO/SO en bij de uitstroom naar het VO. School onderhoudt derhalve contacten met diverse schoolse instellingen in de omgeving, maar ook met een grote diversiteit aan zorgpartners.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
We gaan aan de slag met de volgende actiepunten:
- Voortzetting en uitbreiding van gebruik BOUW! en Bareka t.b.v. de automatisering basisvaardigheden. Uitbreiding leertijd voor deze vakgebieden waar nodig.
- Voortzetting van project preventieve aanpak dyslexie gr. 2 (in samenwerking met logopedie en gemeente)
- Voortzetting van aanpak m.b.t. hedendaags kleuteronderwijs.
- Toewerken naar meer formatief handelen i.c.m. kindgesprekken, gerichte feedback, databord, rapportfolio
- Komen tot een structureel aanbod / werkwijze voor kinderen die meer in hun mars hebben
- Voortzetting en versterking van executieve functies in alle groepen middels het programma Breinhelden.
- Structurele ontwikkelgesprekken en klassenobservaties door directie en intern begeleider.
- We gaan aan de slag met het geven van gerichte feedback op product en proces
- Voortzetten van de activiteiten vanuit Ouderbetrokkenheid 3.0
- Een herziening van onze gedragsaanpak op school mede n.a.v. de teamnascholing is in ontwikkeling. Het schoolklimaat, waaronder wij ook rust, reinheid, regelmaat en respect verstaan, blijft onze aandacht houden.
-In 2023-2024 en 2024-2025: Aandacht voor doelgericht werken, werken a.d.h.v. leerlijnen; methode meer loslaten
- In 2023-2024 en 2024-2025: Uitwerking van onze aanpak en ons aanbod t.a.v. ons (technisch en begrijpend) leesonderwijs en de samenwerking met ouders in dezen.
- In 2023-2024: Oriëntatie van een gedegen aanpak/aanbod voor digitale geletterdheid.
- In 2023-2024 gaan we 'terug naar de basis,' waarbij we de focus leggen op goed lesgeven, een rijk aanbod en doorgaande lijnen binnen school.
- In 2023-2024 implementeren we, in samenwerking met ons schoolbestuur Innovo, het nieuwe leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld.
- In 2023-2024: inzet van (rap)portfolio i.p.v. traditionele rapport
- In 2023-2024 formuleren we, in samenwerking met een werkgroep binnen Innovo, onze aanpak t.a.v. burgerschap.
Koningsbosch kent meerdere kinderopvang-organisaties. Jammer genoeg is geen van hen VVE-gecertificeerd. Desondanks wordt in meer of mindere mate toch een verantwoord programma aan de kinderen van 2-4 jaar aangeboden op deze kinderopvang-organisaties.