Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Combinatieklassen
Op onze school werken we in combinatieklassen. Dit betekent dat in elke groep twee jaarklassen zijn gecombineerd. Zelfstandig werken en het per groep (of in kleine groepjes) geven van instructie zijn belangrijke manieren van werken in combinatieklassen. Een goede klassenorganisatie is dan ook erg belangrijk.
Onderzoek heeft uitgewezen dat leerlingen in combinatieklassen even goed presteren als leerlingen in enkelvoudige klassen! De leerprestaties en vorderingen van beide type leerlingen zijn identiek. Ook de manier van werken in de klas verschilt niet echt. Aan rekenen, taal wordt in de combinatieklas en de enkelvoudige klas evenveel aandacht besteed.
Wij werken op school met het jaarklassensysteem. Hierdoor stromen de kinderen alleen aan het einde van een schooljaar door naar een hogere groep. Het is mogelijk dat er bij een aantal vakken verschillende niveaus gehanteerd worden en dat ten behoeve van een aantal leerlingen die extra zorg nodig hebben, met individuele programma’s wordt gewerkt.
Groep 1 en 2.
Om onze kleuters goed voor te bereiden op de rest van hun schoolcarrière en als lid van de maatschappij kiezen wij voor een goed beredeneerd aanbod op de belangrijkste ontwikkelingsgebieden van de kleuter. Om tot dit aanbod te komen werken wij aan de hand van diverse thema’s aan alle leerdoelen. De bovenstaande uren kunnen gezien worden als een gemiddeld aantal uren per jaar.
Alle kinderen op de Rietstek wordt in ieder geval de basisondersteuning geboden. Hiervoor zijn de volgende afspraken gemaakt;
- De school beschikt over diagnostische expertise
- De school biedt een veilig schoolklimaat
- Er zijn afspraken over het aanbod voor leerlingen met dyslexie of dyscalculie
- Er zijn afspraken over onderwijsprogramma’ s en leerlijnen die zijn afgestemd op leerlingen met een meer of minder dan gemiddelde intelligentie
- Er zijn afspraken over fysieke toegankelijkheid van schoolgebouwen, aangepaste werk- en instructieruimtes en de beschikbaarheid voor leerlingen die hierop zijn aangewezen
- Er zijn afspraken over (ortho)pedagogische en/ of orthodidactische programma’ s en methodieken die gericht zijn op sociale veiligheid en het voorkomen en aanpakken van gedragsproblemen
- Er zijn afspraken over de curatieve zorg en ondersteuning die de school samen met ketenpartners kan bieden (ondersteuningsroute onderwijs en jeugdhulp)
- De ontwikkeling van de leerlingen wordt systematisch en planmatig gevolgd en geëvalueerd via het LVS van de school.De directie en de IB-er zijn samen verantwoordelijk voor de uitvoering en controle van deze afspraken. Bij de uitvoering hiervan zijn de leerkrachten de experts op de werkvloer. De leerkrachten wordt extra ondersteuning geboden d.m.v. de inzet van een onderwijsassistente. Het is de insteek om deze extra uren preventief en curatief in te zetten gedurende drie ochtenden in de week. Dit is echter afhankelijk van verschillende factoren ( leerlingenaantal bijv.) en niet altijd te voorspellen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Voor alle vakken willen graag met coördinatoren gaan werken die een prominentere rol gaan spelen in het onderwijs. Dit betekent dat zij meer in de klassen zullen komen. Uren dienen gefaciliteerd te worden. Op een kleine school als de Rietstek best lastig omdat de formatie al behoorlijk krap is.
Twee dagen in de week hebben wij de beschikking over een onderwijsassistente die binnen en buiten de groep kinderen individueel of in kleine groepjes ondersteuning biedt.
De samenwerking met beide PSZ is goed te noemen. De komende jaren willen wij deze samenwerking wel intensiveren. Hiermee wordt bedoeld dat er vaste contactmomenten gepland worden tussen de pedagogisch medewerkers van de PSZ en de leerkrachten van groep 1/2 van de basisschool. Dit heeft tot doel een doorgaande lijn te creëren tussen de PSZ en de basisschool. In het schooljaar 2019/2020 is er een beleidsdocument opgesteld met daarin de visie van de basisschool op het jonge kind.
Vanaf het schooljaar 2022/2023 komen de peutergroepen 1x per week op school. Zij spelen en werken dan gedurende een uur met groep 1/2 samen. De pedagogisch medewerker en de groepsleerkracht 1/2 kunnen dan overleg plegen over bijvoorbeeld de lesstof of op welke manier er aangesloten kan worden bij de behoefte van de kinderen.