Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In de groepen 1 en 2 staat er elke 6 weken een thema centraal.
Alle activiteiten, zoals het werken aan de reken- en taalvoorwaarden, creatieve opdrachten en muziek staan in het teken van het thema.
Een uitsplitsing is dan ook nauwelijks mogelijk.
Een belangrijk aspect in de kleutergroepen is het werken aan de sociaal-emotionele ontwikkeling.
Dit gebeurt echter dagelijks en zit vaak verweven in de dagelijkse activiteiten van de dag.
Bij het schema van de onderwijstijd is er sprake van het schoolgemiddelde.
In de praktijk stellen we de onderwijstijd regelmatig om het aanbod passend te maken op de behoefte van de groep en de individuele behoefte van de leerlingen.
Wij streven er naar dat elke leerling zich bij ons veilig kan voelen en gerespecteerd wordt zoals hij/zij is. Ons doel is dat ieder kind zich zo ver mogelijk kan ontwikkelen binnen de eigen mogelijkheden.
Wij werken vanuit de cyclus handelingsgericht werken : signaleren, analyseren, plannen en realiseren.
De onderwijsbehoeften van de leerling, de afstemming en wisselwerking met de groep en de samenwerking met de ouders zijn belangrijke voorwaarden om tot doelgericht werken te komen.
De basis voor Integraal Kind Centrum (IKC) KOEDIJK is gelegd:
“In een omgeving waar veiligheid en plezier centraal staan, krijg t ieder kind bij ons de kans om te groeien.”
De medewerkers (vanuit onderwijs en vanuit opvang) werken samen om dit gezamenlijk doel te bereiken.
Daarnaast is er een samenwerking tussen de leidster van de peuterspeelzaal 't Zandmannetje en de onderbouw-leerkrachten van De Zandloper.
Zowel de samenwerking met de peuterspeelzaal als met de kinderopvang is zichtbaar in: het afstemmen van een doorlopend lijn in aanbod en pedagogisch handelen. Jaarlijks zijn er een aantal gezamenlijke activiteiten en er is een warme overdracht voor de kinderen.