School met de Bijbel De Wegwijzer

Schoolweg 1 3628 BG Kockengen

Schoolfoto van School met de Bijbel De Wegwijzer

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Wat zijn de tussentijdse resultaten van de school?

Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt elke school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methodegebonden toetsen zijn er ook toetsen die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen.

Welke plaats hebben de tussenresultaten in het onderwijsproces en hoe worden deze gerealiseerd?

Door middel van het leerlingvolgsysteem van Cito volgen wij de leerlingen op de vakken van rekenen, spelling, technisch- en begrijpend lezen. Twee keer per jaar worden deze toetsen afgenomen en geanalyseerd. Deze analyses worden met het hele team besproken middels een opbrengstgesprek. De tussenresultaten geven de kwaliteit van het onderwijzen weer halverwege het schooljaar. 

Bij onze school zijn deze resultaten de onderligger voor het nieuwe groepsplan voor de tweede helft van het schooljaar. Ook dienen ze voor ons als maatstaf in vergelijking met vorige jaren.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Het lijkt misschien nog ver weg op het moment dat u uw kind aanmeldt, maar op een dag maakt uw kind de overstap naar het voortgezet onderwijs. Ook dan wilt u de beste keuze maken! 

Doorstroomtoets

Alle leerlingen van groep 8 maken in februari 2024 de Doorstroomtoets. Met deze toets laat uw kind zien wat hij op de basisschool heeft geleerd. Deze toets geeft u, uw kind en de leerkracht informatie over een passend type voortgezet onderwijs.

Oriëntatie op schoolkeuze

Een goede oriëntatie op de schoolkeuze is belangrijk. Tijdens de informatieavond van groep 8 in september wordt u geïnformeerd over de verwijzing naar het voortgezet onderwijs. 
Veel middelbare scholen houden in januari een open dag. Een goede gelegenheid om een kijkje te nemen op de mogelijke toekomstige school van uw kind. Tijdens zo’n open dag laten scholen zich natuurlijk van hun beste kant zien. Bezoek daarom ook de website Scholenopdekaart.nl voor informatie over de kwaliteit van een school. 

Vervolgens maakt u een definitieve schoolkeuze, in samenspraak met uw kind en eventueel de groepsleerkracht. U vult het inschrijfformulier van de gekozen school in en levert dit ondertekend in bij de groepsleerkracht. Die zorgt ervoor dat alle aanmeldingen naar de diverse scholen worden verzonden en onderhoudt ook na plaatsing contact met die scholen.

In het verleden zijn leerlingen van De Wegwijzer doorgestroomd naar;

  • Kalsbeek College, Woerden
  • Minkema College, Woerden
  • RSG Broklede, Breukelen
  • Broeckland College, Breukelen
  • Driestar College, Gouda
  • De Passie, Utrecht
  • Uverta, Montfoort
  • Niftarlake College, Maarssen
Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wat is de visie van de school op de sociale opbrengsten?

We vinden het belangrijk dat kinderen leren en ervaren wat het betekent deel uit te maken van de gemeenschap. En dat ze leren daar zelf een actieve bijdrage in te leveren.Veiligheid, respect en verantwoordelijkheid zijn hierbij onze kernwaarden.

Leerkrachten scheppen in hun groep een pedagogisch klimaat waarin leerlingen zich veilig voelen, uitgedaagd en gestimuleerd worden. De pedagogische kwaliteiten van onze leerkrachten zijn essentieel voor het op gang brengen van leer- en ontwikkelingsprocessen bij onze kinderen. In ons onderwijs stellen wij de behoeftes van onze leerlingen voorop. De pedagogische kwaliteiten van de leerkracht worden zichtbaar in de wijze waarop de interactie tussen leerlingen en leerkrachten gestalte krijgt. Ieder kind heeft de behoefte om gewaardeerd en geaccepteerd te worden (relatie). We geven onze leerlingen zoveel vertrouwen dat ze veel dingen aan durven te pakken (competentie). We leren kinderen zelf beslissingen te nemen, verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen gedrag en zichzelf te kunnen en mogen zijn (autonomie). We spreken van pedagogische afstemming wanneer de leerkracht er in slaagt onderwijs te geven dat aansluit bij deze behoeftes en past bij de ontwikkelingskenmerken van de kinderen. Tegelijkertijd houdt de leerkracht rekening met de eigen manier waarop en het eigen tempo waarin kinderen zich ontwikkelen. De leerkracht stemt zijn interacties af op het kind dat hij voor zich heeft. Hij probeert zich te verplaatsen in de situatie van het kind. Samen zorgen de leerkrachten ervoor dat onze leerlingen met plezier naar school gaan. Dit is een voorwaarde om een goede start te maken met het leren.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Veiligheid
  • Respect
  • Verantwoordelijkheid

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Inleiding

Op 29 oktober 2020 hebben wij een compacte variant van het vierjaarlijks onderzoek uitgevoerd bij Vereniging tot bevordering van Gereformeerd Schoolonderwijs te Kockengen. Het bestuur zou voor 1 augustus 2021 in aanmerking komen voor een regulier vierjaarlijks onderzoek bestuur en scholen. Vanwege COVID-19 hebben we echter het aantal reguliere vierjaarlijkse onderzoeken op locatie beperkt. Op basis van een analyse van de beschikbare informatie hebben we het onderzoek bij dit bestuur beperkt tot een prestatieanalyse en een gesprek met het bestuur. Tijdens het gesprek heeft het bestuur toegelicht hoe de onderwijskwaliteit op de school wordt gevolgd en indien nodig wordt verbeterd. Daarnaast hebben wij met het bestuur gekeken naar de actuele ontwikkelingen van het onderwijs op de school. Verder spraken we over hoe het bestuur de afgelopen periode heeft ervaren en hoe het verzorgen van afstandsonderwijs en de (gedeeltelijke) terugkeer van de leerlingen is gegaan. Het bestuur heeft ook informatie gegeven over de stand van zaken wat betreft de mogelijke samenwerking met 3 andere besturen. Ten slotte is kort de financiële situatie van het bestuur aan de orde geweest.

Conclusie

Tijdens het onderzoek hebben we samen met het bestuur geconcludeerd dat er geen indicaties van risico’s zijn bij het bestuur en de onderliggende school die een regulier vierjaarlijks onderzoek in het schooljaar 2020/2021 noodzakelijk maken. Het regulier vierjaarlijks onderzoek zal daarom op een later tijdstip plaatsvinden, in principe in schooljaar 2021/2022 of 2022/2023.

Terug naar boven