Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Vanaf hun vierde jaar gaan kinderen naar school. Wat vroeger de kleuterschool heette, is nu de onderbouw. Een week voor zijn/haar vierde verjaardag mag uw kind alvast een paar ochtenden ‘proefdraaien’ in de klas. Eindelijk is het zover!
De eerste twee weken in groep 1 mag u uw zoon/dochter naar het lokaal van de juf brengen. Na deze twee weken nemen de leerlingen afscheid bij de gele ingangsdeur.Als de school uitgaat, nemen de kinderen uit groep 1 en 2 afscheid bij de gele deur. De leerkrachten zien er op toe dat ze opgehaald worden op het plein. De kinderen van de groepen 3 t/m 8 gaan op eigen gelegenheid naar buiten.
Spelend leren
Op deze leeftijd ligt de nadruk op spelend leren. En wat valt er veel te leren! In groepjes gaan de kinderen een aantal weken aan de slag met opdrachten rondom thema’s zoals de seizoenen etc.
De volgende onderdelen vormen het lesplan:
Zintuiglijke ontwikkeling (bewegen, spelen, knippen, aankleden);
Taal (mondelinge taalvaardigheid, voorlezen, luisteren, spelen met letters);
Ontwikkelingsmateriaal (ontwikkelingsspelletjes, bijvoorbeeld op het gebied van voorbereidend rekenen en schrijven);
Bewegingsactiviteiten (buitenspel, gymlessen in het speellokaal);
Werken in hoeken (huishoek, bouwhoek, leeshoek, zand-watertafel);
Creatieve expressie (muziek, spel, tekenen, handvaardigheid);
Sociale ontwikkeling (kringgesprek, opruimen, orde, omgang met elkaar);
Godsdienstige vorming (Bijbelverhaal, gebed, zingen, kringgesprek, verwerking).Vanaf het schooljaar 2018-2019 werken we met Leerlijnen Jonge Kind in Parnassys. We bieden de doelen uit de leerlijnen Taal-Rekenen-Spel-Motoriek en Sociaal-emotionele ontwikkeling aan in thema's.
Vanaf groep 3 komen de kinderen vanaf 8.20 uur zelfstandig naar binnen, vanaf die tijd gaan de deuren open. De lessen starten om 8.30 uur. In de klas ligt de nadruk wat minder op spelen en meer op het echte leren.
Wel is er iedere ochtend een pauze: Groep 3-5: 10.15–10.30 uur Groep 6-8: 10.30-10.45 uur
Lesmethodes
Per vak hanteren we een bepaalde lesmethode, zoals Veilig Leren Lezen (groep 3, aanvankelijk taal- en leesonderwijs) , Wereld in Getallen (rekenonderwijs), Atlantis (groep 4 - 8, technisch en begrijpend lezen) en My name is Tom (Engels). De volgende onderdelen vormen het lesprogramma:
Basisvaardigheden (lezen, schrijven, taal en rekenen) In groep 3 leren de kinderen echt lezen, schrijven, taal en rekenen. U staat versteld hoe snel uw kinderen leren: met Kerst kunnen ze vaak al hun eerste boekjes lezen. In de groepen 4 tot en met 8 worden de basisvakken steeds verder verdiept.
Wereldoriënterende vakken en burgerschapsvorming
De wereld is een prachtig en kostbaar geschenk van God. Natuur, volken en culturen zijn unieke afspiegelingen van de Schepper. Dat besef proberen we kinderen tijdens allerlei vakken bij te brengen. Voor het godsdienstonderwijs gebruiken we de methode Levend Water.
Op heel veel momenten wordt gesproken over de wereld om ons heen en brengen we de kinderen kennis bij over het heden en verleden van de aarde. De kinderen oriënteren zich in ruimte en tijd en maken zich begrippen eigen (“hier”, “daar”, “gisteren”). Vaak in hun spel worden ervaringen opgedaan. Vanaf groep 4 werken we dit schooljaar met een nieuwe methode Blink. Middels 5 thema's in een schooljaar gaan leerlingen aan de slag met een onderwerp en is er ruimte voor eigen onderzoek waarbij er verschillende vakken zoals geschiedenis, aardrijkskunde en natuur aan bod komen.
Kinderen worden bewust gemaakt van hun eigen rol en verantwoordelijkheid in de samenleving. Dit besef stimuleren we door speciale activiteiten, zoals de maandopening, kunst- en cultuurprojecten, sponsoracties als Wandelen voor water, Kinderpostzegels en de Violenactie.
Ieder jaar vinden er op onze school gastlessen plaats. Deze gastlessen worden verzorgd door o.a.; bureau HALT, bibliotheek, natuurgroep Kockengen en diverse zendingsorganisaties.
Ook met verkeersonderwijs proberen we kinderen hun maatschappelijke verantwoordelijkheid bij te brengen. Dat sluiten we in groep 8 af met een schriftelijk en praktijk verkeersexamen.
Creatieve expressie
We gebruiken hiervoor de lesmethodes Moet je doen en 123Zing. Dit schooljaar is er voor alle groepen een muziekdocent, deze contracteren wij via Leerorkest Stichtse Vecht.
Om kunst en de lokale culturele omgeving persoonlijk te ervaren, nemen we deel aan het kunst- en cultuurmenu van Kunst Centraal.
Verder organiseren we gedurende het schooljaar een aantal creatieve middagen. Het zijn gezellige lessen, maar bovenal ontwikkelen kinderen met deze expressievakken ook hun oplossingsvaardigheden, fijne motoriek, het vermogen om samen te werken en een nieuwe manier om hun gevoelens en gedachten uit te drukken.
Lichamelijke opvoeding
De jongste groepen spelen op school altijd heerlijk in hun eigen gymzaal. De groepen 3 t/m 8 hebben op donderdag en vrijdag les van een gymdocent. In de periode dat het zwembad open is hebben er twee groepen op de woensdag schoolzwemmen.
Wij vinden het heel belangrijk dat uw kind zich prettig voelt op school, dat er oog is voor zijn of haar talenten, maar ook voor de dingen die nog lastig zijn. We bieden een veilig en prettig schoolklimaat, zodat ieder kind zich zo goed mogelijk kan ontplooien en proberen rekening te houden met individuele mogelijkheden en verschillen. Op sommige momenten kan het echter nodig zijn dat er extra zorg moet worden geboden. Uiteraard kunt u hiervoor terecht bij de groepsleerkracht van uw kind. Daarnaast is Elianne van Lindenberg, onze intern begeleider, aanwezig op school, om uw specifieke vragen omtrent de zorg te beantwoorden.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Hoewel de hier bovengenoemde specialisaties niet intern aanwezig zijn op De Wegwijzer, beschikken wij via een makelaarsmodel wel over de specialisten die we bij een hulpvraag direct kunnen inschakelen. Hiervoor heeft De Wegwijzer een contract met Driestar Educatief.
Op dit moment is er een leerkracht in opleiding tot rekencoördinator.
We hebben goed contact met de peuterspeelzaal/kinderdagverblijf in de buurt en zorgen voor een goede overdracht wanneer kinderen de overstap maken naar onze basisschool.