cbs De Molenvliet

Graaf Florisstraat 1 A 4791 CA Klundert

  • We vinden het heel belangrijk om samen te spelen en samen te werken.
  • Iedereen doet ertoe!
  • Soms heb je meer uitdaging nodig.
Voor die leerlingen van groep 5 t/m 8  hebben we een ochtend in de week de plusklas.
  • Werkgeluk voor leerlingen en leerkrachten!
  • Leesplezier en leesbeleving stimuleren we dagelijks door bijvoorbeeld groepsdoorbrekend lezen en voorlezen in andere groepen.

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Op onze school hechten wij belang aan goede resultaten. Maar het is niet alleen het resultaat dat telt: wij streven naar een schooltijd waarin uw kind plezier heeft in het leren. Daarnaast zijn zelfvertrouwen, concentratie, zelfstandigheid, vermogen tot samenwerken, sociale vaardigheden en doorzettingsvermogen belangrijk. Die vaardigheden laten zich echter moeilijk vertalen in meetbare resultaten. Meetbare resultaten vindt u terug in de gegevens op het portfolio, in de uitkomsten van het leerlingvolgsysteem vanaf groep 1, in het tevredenheidsonderzoek (zie bijlage) en in de uitkomst van de Eindtoets (IEP) in groep 8.

Onze leerlingen behalen bij de Eindtoets scores die we van hen mogen verwachten. 
Het gemiddelde van deze scores is niet altijd op het landelijke gemiddelde van de eindresultaten.
De resultaten van onze leerlingen komen wel overeen met hun capaciteiten. 
De leerlingen die naar verwachting LeerWegOndersteuning (LWO) nodig zullen hebben of die zullen uitstromen op het niveau van praktijkonderwijs of VMBO-bsis maken ook een NIO-toets. Dat is een intelligentietest waaruit we kunnen afleiden tot welke prestaties een kind in staat is.
Het zorgsysteem op onze school is gedegen opgebouwd.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om de vorderingen van de leerlingen te meten worden vanaf groep 3 citotoetsen afgenomen. Ook de methodetoetsen geven ons inzicht in de vorderingen. 

Bij de kleuters wordt het observatiesysteem KIJK! gehanteerd.

De tussen- en eindopbrengsten worden minstens 2x per schooljaar door het team gezamenlijk geëvalueerd. Een trendanalyse wordt samen gemaakt. Hieruit kunnen (gezamenlijke) aandachtspunten ontstaan.

De leerkracht voert enkele keren per jaar een groepsbespreking met de Intern Begeleider. Tijdens dit gesprek worden de vorderingen van de groep per vakgebied besproken. Daarnaast worden de resultaten van de metingen op sociaal-emotioneel gebied besproken.
Ook reflecteert de leerkracht op zijn of haar handelen.
Enkele leerlingen worden op de agenda van een leerlingbespreking tussen de leerkracht en de Intern begeleider gezet.
De gezamenlijke thema's worden op ons jaarbord gepland. Vanuit daar wordt het door een subteam opgepakt, besproken en onderzocht. Vervolgens wordt een verbetervoorstel aan het hele team gepresenteerd.

Door middel van individuele leerlinggesprekjes worden de leerlingen betrokken bij hun eigen leerproces. Zij verwoorden wat hun doel voor de komende periode zal zijn.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

De getoonde uitstroomgegevens zijn juist.
Het relatief hoge schoolgewicht en de kleine groepen zorgen er voor dat de verhouding tot de vergelijkingsgroep niet altijd reëel te noemen is.
Het gaat ons er om dat we alle leerlingen een best passende plek bij ons op school kunnen bieden en daarbij een logisch vervolg op het voortgezet onderwijs.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Als leerlingen zich veilig voelen, zullen ze beter in staat zijn om te presteren.
We besteden daarom bewust aandacht aan het pedagogisch klimaat.

Er worden regelmatig groepsvormende (spel)activiteiten ingezet. Ook coöperatieve werkvormen worden in iedere groep toegepast. 
De leerlingen leren samenwerken en elkaar hierbij waarderen op hun bijdrage aan de opdracht.

De Kanjerlessen leren preventief op welke manier de leerlingen goed met elkaar om horen te gaan.

Jaarlijks wordt aan alle leerlingen van groep 6 Rots&Watertraining gegeven. De trainer is de IB'er en lid van ons eigen team.

Zowel preventief als om eventueel pestgedrag te bestrijden worden ook losse lespakketten ingezet.

Natuurlijk laten de leerkrachten goed voorbeeldgedrag zien.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • oprechte aandacht
  • saamhorigheid
  • ik doe er toe

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Op 10 januari 2019 werden we bezocht door een onderwijsinspecteur voor een verificatieonderzoek.

De volgende onderwerpen zijn bekeken en beoordeeld:
Zicht op ontwikkeling=  “meer dan voldoende”
Didactisch handelen=    “meer dan voldoende”
Kwaliteitszorg=             “meer dan voldoende”
Kwaliteitscultuur=         “goed”

Terug naar boven