Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
Een doorlopende leerlijn in de voor- en vroegschoolse periode, goede pedagogisch medewerkers, leerkrachten én onderwijsassistenten (en de samenwerking tussen deze) zijn belangrijk om kinderen extra ontwikkelmogelijkheden te bieden voordat ze in het derde onderwijsleerjaar starten met het formele leren. Spel en gerichte observatie is de enige methode om jonge kinderen te coachen en te stimuleren.
Met behulp van de methode van Onderbouwd realiseren we een doorgaande lijn voor kinderen van 2 tot 7 jaar in de peutergroep en de onderbouw van de basisschool. Onderbouwd volgt peuters en kleuters in hun ontwikkeling door middel van spelaanbod. Het educatieve ontwikkelingsmateriaal wordt door middel van directe instructie aangeboden. Daarbij wordt gebruik gemaakt van handpoppen.
Onze school richt zich op de cognitieve, sociale en brede ontwikkeling van de leerlingen. Daartoe bieden we een passend aanbod aan dat dekkend is voor de kerndoelen en de referentieniveaus taal en rekenen. Ons aanbod is evenwichtig verdeeld over de leerjaren, sluit aan bij de kenmerken van onze leerlingen en bereidt hen voor op het vervolgonderwijs. In lijn met het Masterplan Onderwijs (mei 2022) hechten we veel waarde aan de kernvakken lezen, taal, rekenen en burgerschap.
In ons schoolplan kunt u lezen dat het accent de komende periode vooral ligt op het reken en leesonderwijs.Voor taal onderwijs gebruiken we de methode onderbouwd (groep 1 en 2), Veilig Leren Lezen (groep 3), Estafette/Nieuwsbegrip (groep 4 t/m 8 ) en taal in beeld/spelling in beeld(groep 4-8); bij het Rekenonderwijs gebruiken we Getal en Ruimte Junior (groep 2-8).
Aan het vak Engels wordt aandacht besteed vanaf groep 3 middels de methode Take it Easy.
Burgerschap en sociaal emotionele ontwikkeling zit geïntegreerd in ons onderwijs (zie burgerschapsplan Rietvest), maar komt ook expliciet terug in de methode KWINK en KWINK burgerschap. Deze methode zullen we schooljaar 2024-2025 implementeren om burgerschap en sociaal-emotionele ontwikkeling nog steviger neer te zetten op De Rietvest.
HB (hoogbegaafdheid) onderwijs
Voor leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong wordt voor passend onderwijs gezorgd. Dit onderwijs vindt meestal plaats in de eigen klas van de leerling. Door middel van een Levelmap met uitdagende opdrachten kunnen leerlingen zelfstandig werken aan vaardigheden als doorzetten en omgaan met frustratie. Ook wordt er door middel van psycho-educatie gewerkt aan zelfkennis en -ontwikkeling van leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong. Reflecteren op gemaakt werk doen de leerlingen deels zelfstandig en deels onder begeleiding van een leerkracht.
Binnen het netwerk Klundert werken we daarnaast met een Groeilab. Ook de Rietvest geeft leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong de mogelijkheid om hier aan deel te nemen.
Het onderwijs van het Groeilab wordt gegeven door een leerkracht gespecialiseerd op het gebied van meer-en hoogbegaafheid. Er wordt één ochtend per week in een relatief kleine groep gewerkt aan allerlei vaardigheden. Er wordt gebruik gemaakt van methodes en boeken die ontwikkeld zijn voor (hoog)begaafde kinderen. Ook wordt er projectmatig gewerkt, om executieve vaardigheden verder te ontwikkelen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Voor de Rietvest is het belangrijk om, vanuit het schoolondersteuningsprofiel, waar mogelijk nog beter Passend Onderwijs vorm en inhoud te geven. We hebben als doel daarbij optimale afstemming tussen de ondersteuningsbehoefte van de leerlingen en leerstof.
Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.