Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>alle basisscholen</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635156" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.
Bij schooltijden en opvang wordt getoond hoe de school de schooldag inricht. Zichtbaar is welk rooster de school hanteert en welke vrije dagen en vakanties er zijn. Daarnaast is te zien of er voor- of naschoolse opvang is georganiseerd en zo ja, hoe en waar dat geregeld is.
Visie op burgerschapsonderwijs
Vanuit een algemene visie op burgerschapskunde (0nderwijsraad en inspectie) hebben we een eigen visie op burgerschapskunde en dit uitgewerkt in een burgerschapsplan.
Op de Rietvest leren we onze leerlingen:
*kennismaken met andere culturen: (wereld)burgerschap
*veilig samen te werken en spelen verantwoordelijk omgaan met onze omgeving . Voorbeelden zijn de consument, de verkeersdeelnemer en de burger in een democratische rechtstaat.
*democratisch burgerschap en participatie op schoolniveau
Deze drie uitgangspunten worden vorm en inhoud in de praktijk van alledag aan de hand van de volgende items.
Wereldburgerschap
In onze school wordt vanaf groep 5 voor wereldoriëntatie gewerkt met de methode topontdekkers.
Levensovertuigingen
Door de lessen die we wekelijks geven vanuit de levensbeschouwelijke methode Houvast besteden we o.a aandacht aan verschillende levensovertuigingen en vieringen.
Een veilig schoolklimaat
Het aanbieden van burgerschapsinhouden die raken aan de identiteit en opvattingen van individuen en groepen en die bovendien onderwerp zijn van maatschappelijk debat, vraagt om een veilig klimaat in klas en school. Onze school heeft een actief veiligheidsbeleid en monitort en analyseert de veiligheidsbeleving onder de leerlingen jaarlijks. Twee keer per jaar nemen wij voor alle leerlingen ook de veiligheidsmonitor uit leerling in beeld af. En we nemen een sociale veiligheidsmonitor af voor de leerlingen van groep 5 t/m 8.
Wij stimuleren veilig, vriendelijk en verantwoordelijk gedrag. We werken daarbij vanuit de principes van SchoolWide Postive Behaviour en gebruiken hiervoor de methode KWINK.
De gezonde school (voeding, welbevinden en seksualiteit en gezonde relaties)
In de voorgaande schooljaren hebben we het voedingsbeleid voor de Rietvest opgezet (zie https://derietvest.dewaarden.nl/gezonde-school/) en ons gericht op het positief benaderen van kinderen volgens SWPBS (welbevinden). Zie hier ook voor onze website (https://derietvest.dewaarden.nl/positive-behavior-support-pbs/). We hebben hiervoor ons duimpjessysteem ontwikkeld. Kinderen kunnen d.m.v. duimpjes beloond worden voor “klaar om te leren-gedrag".Verder wordt aandacht besteed aan de 'week tegen pesten' en zetten we de Ringaanpak in als dat nodig is voor de groepsdynamiek.
Mediawijsheid
Met het ontzettend grote media-aanbod, het vele gebruik het internet tegenwoordig kan niemand er omheen dat aandacht voor bewust en veilig gebruik van media door de burger noodzakelijk is. Op De Rietvest besteden we dan ook aandacht aan mediawijsheid, in de vorm van het mediapaspoort in alle groepen en daarnaast in groep 7/8 ook met de opdrachten van mediamasters, in de week van de mediawijsheid.
Ook is er ruimte om diverse pilots rond mediawijsheid op te starten, afhankelijk van de behoefte van de groep.
De lessen hebben alles te maken met media: van televisie tot tablet.
Omdat tegenwoordig al de allerjongsten online zijn gebruiken we een doorlopende leerlijn opgezet voor alle groepen van het basisonderwijs. Er zijn 7 thema’s die worden gevolgd.
De thema’s zijn:
*Weet wat je ziet (o.a. wat is waar en niet waar in de media?)
*Bewaak je identiteit (o.a. wie ben jij op internet?)
*Wat je geeft krijg je terug (o.a. over respectvol met elkaar omgaan, online pesten)
*Houd de klok in de gaten (o.a. over de tijd die je aan online en offline spelen besteedt)
*Maak goede keuzes (o.a. hoe deel je jouw online leven in?)
*Bescherm je privacy (o.a. wat is privé en wat mogen anderen van jou weten?)
*Zorg voor je eigen veiligheid (o.a. bij wie kun je terecht als je hulp
en tips nodig hebt?
Tot slot zijn er klasgesprekken in alle groepen m.b.t. alles wat met dit thema te maken heeft. Veel aspecten zijn verweven in het reguliere programma van onze school. Mediawijsheid staat namelijk niet op zich, maar maakt onderdeel uit van ons hele leven en raakt ons in onze rol als maatschappelijk betrokken, verantwoord en kritische burger. Naar deze rol willen de kinderen begeleiden.
School en omgeving
De omgeving rondom de school kan benut worden om leerdoelen te bereiken. De omgeving kan naar binnen worden gehaald, bijvoorbeeld met gastlessen door professionals of ouders. Dit gebeurt ook, bijvoorbeeld rondom lessen over de Tweede Wereldoorlog. Als school richten we ons op de samenleving als geheel en op de directe leefomgeving. We vinden het belangrijk dat kinderen met diverse culturen en achtergronden met elkaar kennismaken en leren samenwerken. Met de gemengde leerlingenpopulatie die wij hebben, krijgen ze daar veel gelegenheid toe.De school als democratische omgeving
Democratisch burgerschap en participatie op school kunnen worden versterkt als de school zelf functioneert als een democratische leef-, leer- en werkgemeenschap: leerlingen hebben inspraak; kunnen meedenken, -praten en -beslissen en ze leren verantwoordelijkheid te dragen voor deze besluiten. Participatie kan op klas- en schoolniveau vorm krijgen. Een voorbeeld is de leerlingenraad.
In het schooljaar 2020-2021 is een leerlingenraad opgezet.