Rooms Katholieke Basisschool De Rietvest

Keenestraat 7 4791 AM Klundert

  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Rietvest
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Rietvest
  • Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool De Rietvest

In het kort

Toelichting van de school

RKBS de Rietvest is een basisschool die sinds 1975 gevestigd is aan de Keenestraat 7 te Klundert.

De Rietvest is de enige Katholieke basisschool in Klundert.
Naast de Rietvest zijn er ook nog 2 (protestante christelijke) basisscholen. Ook is er in Klundert nog een school voor speciaal basisonderwijs.
De Rietvest is gelegen in het zuidoosten van Klundert. De school ligt aan de rand van deze kern, die ongeveer 6000 inwoners telt.

De omliggende woonwijken herbergen weinig jonge gezinnen, zodat we kunnen stellen dat de kinderen op onze school uit heel Klundert afkomstig zijn.

De directie van onze school bestaat uit de directeur. De directie vormt samen met twee collega’s uit de onder- en bovenbouw en de intern begeleider het managementteam (MT) van de school. Daarnaast zijn er 14 leerkrachten werkzaam, 1 onderwijsassistent, 1 conciërge en een vakdocent bewegingsonderwijs.
 

In algemene zin hebben wij op grond van de kenmerken van de leerlingen de volgende aandachtspunten:

  • Aandacht voor taal en rekenonderwijs
  • Extra aandacht voor gedragsregulering
  • Extra aandacht voor burgerschap 


Het bestuur
Onze school is onderdeel van Stichting de Waarden. Deze stichting bestuurt 16 katholieke, protestants-christelijke en interconfessionele basisscholen in de gemeenten Moerdijk, Drimmelen en Oostflakkee.

Een bestuurder is verantwoordelijk voor het reilen en zeilen van de Waarden. Daarnaast is de bestuurder tevens het bevoegd gezag.
Een Raad van Toezicht, bestaande uit vijf onafhankelijke leden, houdt toezicht op de bestuurder. Het bestuur streeft naar een zo groot mogelijk ouderbetrokkenheid bij het onderwijs. Daarom worden 2 leden van de Raad van Toezicht voorgedragen door de medezeggenschapraden van de scholen.

Hoewel het bestuur formeel verantwoordelijk is voor de kwaliteit van het onderwijs op onze school hebt u in de praktijk te maken met directie en leerkrachten. Deze zijn voor u het eerste aanspreekpunt.

Onze school maakt bovendien deel uit van het Samenwerkingsverband PO 3002 Roosendaal/Moerdijk en omgeving. Een samenwerkingsverband waarin 75 basisscholen, twee scholen voor speciaal basisonderwijs en drie scholen voor speciaal onderwijs (cluster 3 en 4) samenwerken met als doelstelling de zorgleerlingen zo goed mogelijk te begeleiden en ondersteunen. 

 

 

Missie en visie

Kenmerken van de school

  • Samen
  • Veiligheid
  • Respect

Hoeveel leerlingen zitten op deze school?

Het aantal leerlingen bepaalt of de school groot is of klein. Je ziet hier het aantal leerlingen dat op 1 oktober stond ingeschreven op deze school. Tijdens het schooljaar kan het aantal natuurlijk iets veranderen. De school kan je alles vertellen over het verloop van het aantal leerlingen en of er een duidelijke oorzaak is voor eventuele schommelingen.

Weergave aantal leerlingen

Leerlingen
144
Landelijk gemiddelde
214

Bron

Verdeling naar leerjaar en leeftijd

Verdeling naar leerjaar en leeftijd toont hoe de leerlingen op deze school zijn verdeeld naar leerjaar en naar leeftijd. Ook wordt de verdeling van de leerlingen vergeleken met de verdeling van de leerlingen op een vergelijkbare school.

Weergave Aantal leerlingen, verdeling naar leerjaar en leeftijd

Bron

Schooltijden en opvang

Bij schooltijden en opvang wordt getoond hoe de school de schooldag inricht. Zichtbaar is welk rooster de school hanteert en welke vrije dagen en vakanties er zijn. Daarnaast is te zien of er voor- of naschoolse opvang is georganiseerd en zo ja, hoe en waar dat geregeld is.

Veelgestelde vragen

Weergave Schooltijden en opvang

Handige informatie

Waar wonen de leerlingen van deze school?

Bron

Sociale veiligheid op deze school

Toelichting van de school

Visie op burgerschapsonderwijs

Vanuit een algemene visie op burgerschapskunde (0nderwijsraad en inspectie) hebben we een eigen visie op burgerschapskunde en dit uitgewerkt in een burgerschapsplan.

Op de Rietvest leren we onze leerlingen:
*kennismaken met andere culturen: (wereld)burgerschap
*veilig samen te werken en spelen verantwoordelijk omgaan met  onze omgeving . Voorbeelden zijn de consument, de verkeersdeelnemer en de burger in een democratische rechtstaat.
*democratisch burgerschap en participatie op schoolniveau   

Deze drie uitgangspunten worden vorm en inhoud in de praktijk van alledag aan de hand van de volgende items.
Wereldburgerschap
In onze school wordt vanaf groep 5 voor wereldoriëntatie gewerkt met de methode topontdekkers.  

Levensovertuigingen
Door de lessen die we wekelijks geven vanuit de levensbeschouwelijke methode Houvast besteden we o.a aandacht aan verschillende levensovertuigingen en vieringen.   

Een veilig schoolklimaat
Het aanbieden van burgerschapsinhouden die raken aan de identiteit en opvattingen van individuen en groepen en die bovendien onderwerp zijn van maatschappelijk debat, vraagt om een veilig klimaat in klas en school. Onze school heeft een actief veiligheidsbeleid en monitort en analyseert de veiligheidsbeleving onder de leerlingen jaarlijks. Twee keer per jaar nemen wij voor alle leerlingen ook de veiligheidsmonitor uit leerling in beeld af. En we nemen een sociale veiligheidsmonitor af voor de leerlingen van groep 5 t/m 8.  
Wij stimuleren veilig, vriendelijk en verantwoordelijk gedrag. We werken daarbij vanuit de principes van SchoolWide Postive Behaviour en gebruiken hiervoor de methode KWINK.

De gezonde school (voeding, welbevinden en seksualiteit en gezonde relaties)
In de voorgaande schooljaren hebben we het voedingsbeleid voor de Rietvest opgezet (zie https://derietvest.dewaarden.nl/gezonde-school/) en ons gericht op het positief benaderen van kinderen volgens SWPBS (welbevinden). Zie hier ook voor onze website (https://derietvest.dewaarden.nl/positive-behavior-support-pbs/). We hebben hiervoor ons duimpjessysteem ontwikkeld. Kinderen kunnen d.m.v. duimpjes beloond worden voor “klaar om te leren-gedrag".  

Verder wordt aandacht besteed aan de 'week tegen pesten' en zetten we de Ringaanpak in als dat nodig is voor de groepsdynamiek.


Mediawijsheid
Met het ontzettend grote media-aanbod, het vele gebruik het internet tegenwoordig kan niemand er omheen dat aandacht voor bewust en veilig gebruik van media door de burger noodzakelijk is. Op De Rietvest besteden we dan ook aandacht aan mediawijsheid, in de vorm van het mediapaspoort in alle groepen en daarnaast in groep 7/8 ook met de opdrachten van mediamasters, in de week van de mediawijsheid.
Ook is er ruimte om diverse pilots rond mediawijsheid op te starten, afhankelijk van de behoefte van de groep.  
De lessen hebben alles te maken met media: van televisie tot tablet.
Omdat tegenwoordig al de allerjongsten online zijn gebruiken we een doorlopende leerlijn opgezet voor alle groepen van het basisonderwijs. Er zijn 7 thema’s die worden gevolgd.
De thema’s zijn:
*Weet wat je ziet (o.a. wat is waar en niet waar in de media?)
*Bewaak je identiteit (o.a. wie ben jij op internet?)
*Wat je geeft krijg je terug (o.a. over respectvol met elkaar omgaan, online pesten)
*Houd de klok in de gaten (o.a. over de tijd die je aan online en offline spelen besteedt)
*Maak goede keuzes (o.a. hoe deel je jouw online leven in?)
*Bescherm je privacy (o.a. wat is privé en wat mogen anderen van jou weten?)
*Zorg voor je eigen veiligheid (o.a. bij wie kun je terecht als je hulp
en tips nodig hebt?  

Tot slot zijn er klasgesprekken in alle groepen m.b.t. alles wat met dit thema te maken heeft. Veel aspecten zijn verweven in het reguliere programma van onze school. Mediawijsheid staat namelijk niet op zich, maar maakt onderdeel uit van ons hele leven en raakt ons in onze rol als maatschappelijk betrokken, verantwoord en kritische burger. Naar deze rol willen de kinderen begeleiden.  

School en omgeving
De omgeving rondom de school kan benut worden om leerdoelen te bereiken. De omgeving kan naar binnen worden gehaald, bijvoorbeeld met gastlessen door professionals of ouders. Dit gebeurt ook, bijvoorbeeld rondom lessen over de Tweede Wereldoorlog. Als school richten we ons op de samenleving als geheel en op de directe leefomgeving. We vinden het belangrijk dat kinderen met diverse culturen en achtergronden met elkaar kennismaken en leren samenwerken. Met de gemengde leerlingenpopulatie die wij hebben, krijgen ze daar veel gelegenheid toe.   

De school als democratische omgeving
Democratisch burgerschap en participatie op school kunnen worden versterkt als de school zelf functioneert als een democratische leef-, leer- en werkgemeenschap: leerlingen hebben inspraak; kunnen meedenken, -praten en -beslissen en ze leren verantwoordelijkheid te dragen voor deze besluiten. Participatie kan op klas- en schoolniveau vorm krijgen. Een voorbeeld is de leerlingenraad.
In het schooljaar 2020-2021 is een leerlingenraad opgezet.    

Terug naar boven