Basisschool Ummer Clumme

Kerkveldweg 1 6343 RJ Klimmen

Schoolfoto van Basisschool Ummer Clumme

Het team

Alle personeelsleden van de school vormen samen het team. Zowel de leerkrachten voor de klas, als het niet onderwijzend personeel. Vaak zijn er op een school specialisten aanwezig die extra ondersteuning bieden aan leerlingen die dit nodig hebben. Elke school kent daarin een eigen aanpak. Hoe het team is samengesteld en hoe de school bijvoorbeeld vervanging regelt? Dat kan alleen de school je vertellen.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

De groepsleerkracht kan afwezig zijn wegens ziekte, cursus of ander buitengewoon verlof. 

Op dit moment is er een toenemende schaarste aan vervangers. Scholen proberen zoveel mogelijk te werken met een flexibele schil, waarmee ze een vervanging proberen op te lossen. Indien er geen geschikte medewerkers meer beschikbaar zijn, wordt op schoolniveau en op clusterniveau gezocht naar oplossingen. 

Inzet van onderwijsondersteuners of leerlingen verdelen over de andere groepen zijn mogelijkheden. De inzet van intern begeleiders en directieleden wordt tot een minimum beperkt en is van kortdurende aard.

Uiteraard proberen wij de wisselingen tot een minimum te beperken. Het is niet altijd mogelijk vervangingen in een bepaalde groep door dezelfde personen te laten invullen.   

In het uiterste geval wordt het besluit genomen om de ouders te verzoeken om hun kind(eren) thuis op te vangen. Bij onvoldoende personele bezetting communiceren wij zo tijdig mogelijk wanneer welke groep thuis blijft. 

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Het team bestaat uit leerkrachten, directie, intern begeleider, onderwijsondersteuners, administratief medewerkster, conciërge en stagiaires. Iedereen is vanuit zijn/ haar rol een belangrijke schakel voor het geheel.

Een aantal leerkrachten hebben een specialisatie op het gebied van gedrag of leren m.b.t. rekenen, taal/ lezen en meer-/hoogbegaafdheid. Deze specialisten zijn verantwoordelijk voor het bijhouden van de laatste inzichten op hun vakgebied en vormen, samen met andere teamleden, scholen-overstijgende- werkgroepen binnen onze gemeenschap van scholen.

Voor de groepsindeling van dit schooljaar, verwijzen we naar Isy en de kalender van de school. 

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

Binnen de uren van de groepen 1-2 vindt ook het zelfstandig spelen/ werken plaats. Het zelfstandig werken wordt geïntegreerd in de andere vakgebieden. Aangezien er bij de kleutergroepen thematisch wordt gewerkt, is de scheiding tussen de vak- en vormingsgebieden dus niet altijd even zichtbaar.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

N.B. onder levensbeschouwing valt voor ons burgerschapsvorming.

Voor meer informatie:

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Onze school besteedt veel aandacht aan de sociaal emotionele en de cognitieve ontwikkeling van alle leerlingen. Dat is nader uitgewerkt in een pedagogisch en didactisch concept.  

Het pedagogisch handelen kenmerkt zich door de woorden: veilig, respectvol, zelfstandig en eigenaarschap. Het didactisch handelen is te typeren met de kernwoorden: actief, (directe) instructie, samenwerken(d), veel oefenstof en doelgericht.  

We stemmen ons onderwijs en onderwijsaanbod af op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. We werken handelingsgericht. Alle leraren brengen hun leerlingen, middels een groeidocument, in beeld wat betreft de onderwijsbehoeften met de daarbij behorende belemmerende en beschermende factoren. Leerkrachten stemmen af op leerlingniveaus en daarbij passend aanbod en kunnen dit tussentijds aanpassen. Binnen ons onderwijs bieden wij een basisaanbod aan de gestelde doelen en wijken wij af naar boven en indien noodzakelijk naar beneden met onze methodes als bronnenboek. Gezien onze leerlingpopulatie en de hoge doelen die wij stellen, hebben wij ook een uitgebreid aanbod binnen een eerste- en tweedelijns begaafdheidsarrangement. De groepskaart binnen ParnasSys dient hierbij als een werkdocument, waarin meerdere tussenanalyses en evaluaties plaatsvinden. De leraren stemmen hun instructie, het aanbod en de tijd af op de kenmerken en het niveau van de leerlingen in een groep.

We streven ernaar dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. We volgen de ontwikkeling van leerlingen voortdurend en formeel gebeurt dit twee maal per schooljaar met de intern begeleider. Tussentijds vinden er bouwoverleggen plaats waarbij groepsontwikkelingen onderling besproken worden en doelen verder worden afgestemd.? 

We streven ernaar dat iedere leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. We volgen de ontwikkeling van leerlingen voortdurend en formeel gebeurt dit twee maal per schooljaar met de intern begeleider. Tussentijds vinden er bouwoverleggen plaats waarbij groepsontwikkelingen onderling besproken worden en doelen verder worden afgestemd.

We achten het van belang dat de leerlingen presteren naar hun mogelijkheden en dat ze opbrengsten realiseren die leiden tot passend (en succesvol) vervolgonderwijs.

De kenmerken van onze leerlingenpopulatie en de opbrengsten vragen op onderstaande gebieden aandacht:  

  • Uitbouwen van het aanbod van onze leerlingen die aan de bovenkant presteren.
  • Hoge verwachtingen uitspreken naar de leerlingen toe.
  • Technisch- en begrijpend lezen zijn onderdeel van het taalbeleid.  
  • Weet hebben van executieve functies. Daarnaast ook de effecten ervan op het leerproces van onze leerlingen erkennen. Op deze manier kunnen leerkrachten ook meer tegemoet komen aan de onderwijsbehoeften van de leerlingen.
  • ICT mogelijkheden meer inzetten binnen het onderwijsaanbod en daarmee ook zelfverantwoordelijk- en samenwerkend leren stimuleren.
  • Op sociaal-emotioneel gebied aandacht schenken aan de zelfstandigheid van leerlingen, middels SWPBS, kindgesprekken en Rots en Water training.  

De onderwijsinspectie heeft een basisarrangement toegekend.

Voor uitgebreide informatie verwijzen wij naar onze website: www.basisscholenklimmenransdaal.nl en https://scholenopdekaart.nl

Het hele schoolondersteuningsprofiel (SOP) is te vinden via Het onderwijs - Basisschool Ummer Clumme (Klimmen) | Scholen op de kaart en dan extra ondersteuning van de leerlingen, download het ondersteuningsprofiel.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Binnen basisschool Ummer Clumme staan cyclisch de volgende vragen vanuit de schoolzelfevaluatie centraal:
- Leren de leerlingen genoeg?
- Voelen de leerlingen zich veilig?
- Krijgen de leerlingen goed les?
- Krijgen ze een rijk en passend leerstof aanbod?

De antwoorden vormen de onderlegger bij ons te bepalen aanbod en extra ondersteuning.

Onze leerlingen leren genoeg, maar gezien onze leerling populatie zien we het als uitdaging hogere doelen te behalen. Daarom hebben we de afgelopen twee jaar vooral het aanbod op begrijpend lezen en taal /spelling onder de loep genomen. Middels externe expertise vanuit Bureau Wolters hebben de leerkrachten richting gegeven aan het aanbod. Komend schooljaar wordt het rekenonderwijs weer eens grondig bekeken en geanalyseerd. Een nieuwe rekenmethode wordt ingezet. De intern begeleider en de rekenspecialist zullen dit traject begeleiden.

Tevens is er een aangepast aanbod voor onze meer- en hoogbegaafde leerlingen. Zij nemen wekelijks deel aan de ploeterploeg om onder begeleiding van de specialist meer- en hoogbegaafdheid met ontwikkelingsgelijken aan de slag te gaan. De lesstof in de klas en op de weektaak wordt aangepast voor deze leerlingen.

Daarnaast is de samenwerking met Jens! (schoolmaatschappelijk werk) geïntensiveerd om zeker in de bovenbouw groepen in te zetten op een veilige en fijne overdracht vanuit het primair onderwijs (PO) naar het voortgezet onderwijs (VO). In het voorliggend veld is er vanuit Jens! een groot laagdrempelig trainingsaanbod opgesteld.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Het is mogelijk dat de school extra aanbod organiseert voor het jonge kind. Die extra aandacht is bijvoorbeeld beschikbaar in samenwerking met de peuterspeelzaal, het kinderdagverblijf of in de groepen 1 en 2 van de basisschool. Het doel is om te zorgen voor een goede start op de basisschool.

Terug naar boven