Openbare basisschool De Planeet

Horizon 76 7891 CV Klazienaveen

  • Schoolfoto van Openbare basisschool De Planeet
  • Schoolfoto van Openbare basisschool De Planeet
  • Schoolfoto van Openbare basisschool De Planeet

Het team

Toelichting van de school

Op obs De Planeet werkt een jong en enthousiast team van leerkrachten. Er werken 2 leerkrachten volledig en 3 leerkrachten parttime. Onze school heeft ook een locatiedirecteur, een IB-er en een conciërge. Deze collega's zijn parttime aanwezig, doordat ze ook nog op een andere locatie in Klazienaveen werken.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Wanneer de leerkracht afwezig is, wordt deze vervangen door een andere bevoegde (inval)leerkracht. De inzet van invallers wordt bovenschools geregeld. Bij de vervanging wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van dezelfde personen. Dit is echter niet altijd mogelijk. Mocht er geen invaller beschikbaar zijn, dan zoekt de school naar andere opvangmogelijkheden op school. Voor deze situaties heeft het bestuur het protocol 'vervanging bij ziekte' vastgesteld. Dit protocol ligt ter inzage op school bij de locatiedirecteur.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Obs De Planeet is een kleine school met combinatieklassen.

De school maakt gebruik van de kansen die de combinatieklassen bieden: Er wordt veel samengewerkt en in tutorsituaties geleerd; de leerlingen krijgen tijd om in groepjes te leren en het onderwijs zelf ontdekkend te benaderen.

Klasindeling

  • Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

De aangetoonde lestijden zijn een indicatie. Het onderwijs in de eerste twee leerjaren is opgebouwd aan de hand van de SLO leerlijnen. De activiteiten op het gebied van rekenen, taal en sociale redzaamheid zijn verbonden aan een thema. Door middel van spel staat de gehele periode alles met elkaar in verbinding. De leerlingen werken met groepsdoelen en ook met individuele leerdoelen. Daarbij wordt ook rekening gehouden met de ontwikkelingsfase van elk kind. Dit wordt in een DORR schema weergeven.

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

De aangetoonde lestijden zijn een indicatie. De onderwijstijd is opgebouwd aan de hand van genormeerde lesmethodes. In de ochtend vinden voornamelijk instructies plaats op het gebied van rekenen, taal en lezen. Tijdens de ochtendpauze is aandacht voor sociale redzaamheid, Engelse taal, of gesprekken die onder burgerschap vallen. Dit kan bijvoorbeeld naar aanleiding zijn van nieuws van de dag of het Jeugdjournaal. In de middag wordt er aandacht besteed aan vakken zoals aardrijkskunde, geschiedenis, natuur, creativiteit of expressie. Deze komen methodisch en/of thematisch aan de orde. Een thema wordt altijd afgesloten met een gezamenlijke activiteit, waar de ouders voor kunnen worden uitgenodigd.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Samenvatting ondersteuningsprofiel

Het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 2202

Alle basisscholen, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs in de gemeenten Emmen/Borger-Odoorn zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 2202. Samen zorgen we er voor dat elke leerling in het samenwerkingsverband mee kan doen.

Het onderwijs op de basisschool is zó ingericht, dat het past bij de mogelijkheden van een leerling.

Dit noemen we de basisondersteuning. Maar soms lukt het de school niet om dit onderwijs te geven. Dan volgt een gesprek met de ouder(s). Samen wordt gekeken wat nodig is, wat de school (niet) kan en waar dit eventueel wel mogelijk is.

De school hoeft het niet alleen te doen.

De school kan een beroep doen op specialisten om duidelijk te krijgen wat nodig is. De intern begeleider van de school speelt hier een sleutelrol in. Er zijn binnen schoolbesturen expertiseteams om te helpen. En het is mogelijk voor de school om via het samenwerkingsverband hulp te vragen om mee te kijken (DOA). Het DOA bestaat uit specialisten vanuit alle onderwijssoorten en zorgpartners uit de regio. Samen met ouders wordt gekeken wat een goede vervolgstap is voor de ontwikkeling van de leerling. Soms is de conclusie dat extra ondersteuning nodig is.

Extra ondersteuning wordt gegeven in het gespecialiseerd onderwijs.

In het samenwerkingsverband zijn een aantal scholen gespecialiseerd om extra ondersteuning te geven aan leerlingen. Bijvoorbeeld De Toermalijn en de Catamaran in Emmen (Speciaal BasisOnderwijs). En De Aventurijn, De Springplank en de Trianthaschool (Speciaal Onderwijs). Op deze scholen werken leerkrachten met speciale kennis, ervaring en tijd om een leerling te begeleiden. Bij de school werken ook deskundigen, die de leerkrachten ondersteunen. Zoals bijvoorbeeld een orthopedagoog. Of een psycholoog. De groepen zijn vaak iets kleiner dan op een gewone basisschool. Plaatsing op deze scholen kan alleen als de leerling een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) heeft. Zo staat het in de wet. De TLV wordt aangevraagd door de basisschool.

Als u meer wilt weten over het samenwerkingsverband, kunt u kijken op de website: www.swv2202.nl.
De intern begeleider van de school kan u er ook meer over vertellen.

Het SchoolOndersteuningsProfiel binnen OOE

Heeft een kind naast de basisondersteuning extra ondersteuning nodig dan stelt de school, in overleg met ouders en de adviseur onderwijs, een ontwikkelingsperspectief (OPP) op. In het OPP wordt ingeschat welke ontwikkelingsmogelijkheden de leerling heeft op langere termijn en welk eindniveau van de leerling verwacht kan worden. Op basis van de wet op passend onderwijs is het opstellen van een OPP verplicht voor elke leerling die een arrangement heeft waarbij ook de inzet van ondersteuningsmiddelen passend onderwijs aan de orde is.

Mogelijkheden van de school.

Bij (externaliserend) probleemgedrag wordt altijd een (extern) deskundige ingeschakeld om te bepalen wat de ondersteuningsbehoefte van de leerling is. Per school is een gelimiteerd aantal uren onderwijsassistentie beschikbaar ter ondersteuning van leerlingen met een OPP. Het ontwikkelingsperspectief is een aanvulling op het groepsplan. Voor leerlingen die ondersteuning krijgen vanuit het reguliere ondersteuningsaanbod (basis) stelt de school geen OPP op. Deze leerlingen staan vermeld in het groepsplan of hebben een individueel handelingsplan (‘plan van aanpak’).

Welke specialisten ondersteunen op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Voorscholen OOE

In juni 2015 heeft de raad van de gemeente Emmen de Hoofdlijnennotitie Ontwikkeling en Onderwijs vastgesteld en sinds 1 augustus 2018 is er iedere basisschool van OOE een voorschool aanwezig. Hierdoor kan er een doorgaande ontwikkellijn worden opgezet. Deze richt zich op de ontwikkelingsgebieden;

- Taalontwikkeling;

- Ontluikende rekenontwikkeling;

- Sociaal-emotioneel gedrag;

- (Zelf)Redzaamheid;

- Motoriek;

- Creatief vermogen

De locatiedirecteur van de school is verantwoordelijk voor het ontwikkelen van een pedagogisch beleidsplan, het ouderbeleidsplan en het zorgbeleid voor de voor- en vroegschool. Deze plannen komen tot stand in goed overleg met de leidsters en leerkrachten die VVE betrokken zijn.

Terug naar boven