Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Er zijn een taalspecialist, een rekenspecialist, een ICT- specialist en een specialist hoogbegaafdheid werkzaam op de Sint Henricusschool.
Het onderwijs aan kleuters leent zich, volgens ons, niet voor het wegzetten in vakken. De vakken worden geïmplementeerd.
Het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 22-02 Alle basisscholen, speciaal basisonderwijs en speciaal onderwijs in de gemeenten Emmen/Borger-Odoorn zijn aangesloten bij het samenwerkingsverband Passend Onderwijs 2202. Samen zorgen we er voor dat elke leerling in het samenwerkingsverband mee kan doen.
Het onderwijs op de basisschool is zó ingericht, dat het past bij de mogelijkheden van een leerling. Dit noemen we de basisondersteuning. Maar soms lukt het de school niet om dit onderwijs te geven. Dan volgt een gesprek met de ouder(s). Samen wordt gekeken wat nodig is, wat de school (niet) kan en waar dit eventueel wel mogelijk is.
De school hoeft het niet alleen te doen. De school kan een beroep doen op specialisten om duidelijk te krijgen wat nodig is. De intern begeleider van de school speelt hier een sleutelrol in. Er zijn binnen schoolbesturen expertiseteams om te helpen. En het is mogelijk voor de school om via het samenwerkingsverband hulp te vragen om mee te kijken (DOA). Het DOA bestaat uit specialisten vanuit alle onderwijssoorten en zorgpartners uit de regio. Samen met ouders wordt gekeken wat een goede vervolgstap is voor de ontwikkeling van de leerling. Soms is de conclusie dat extra ondersteuning nodig is.
Extra ondersteuning wordt gegeven in het gespecialiseerd onderwijs. In het samenwerkingsverband zijn een aantal scholen gespecialiseerd om extra ondersteuning te geven aan leerlingen. Bijvoorbeeld De Toermalijn en de Catamaran in Emmen (Speciaal BasisOnderwijs). En De Aventurijn, De Springplank en de Trianthaschool (Speciaal Onderwijs). Op deze scholen werken leerkrachten met speciale kennis, ervaring en tijd om een leerling te begeleiden. Bij de school werken ook deskundigen, die de leerkrachten ondersteunen. Zoals bijvoorbeeld een orthopedagoog. Of een psycholoog. De groepen zijn vaak iets kleiner dan op een gewone basisschool. Plaatsing op deze scholen kan alleen als de leerling een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) heeft. Zo staat het in de wet. De TLV wordt aangevraagd door de basisschool.
Als u meer wilt weten over het samenwerkingsverband, kunt u kijken op de website: www.swv2202.nl. Natuurlijk kan de intern begeleider van de school u er ook meer over vertellen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Door de scholing Pedagogisch Tact van elke nieuwe medewerker en de scholing HB hebben we de verwachting om in de toekomst nog meer aan de onderwijs ondersteuningsbehoefte van onze kinderen tegemoet te kunnen komen.
RKBS Sint Henricusschool maakt deel uit van IKC Sint Henricus,
Onder aansturing van de schoolleider is er een doorgaande ontwikkellijn voor kinderen van 0-12 jaar.
Voor de 0-4 jarige kinderen is er zowel kinderopvang, peuteropvang (in de vorm van voorschoolse opvang) en verlengde peuteropvang mogelijk.
Voor 2,5 tot 4 jarigen is er een VVE aanbod voor 10 uur per week. Dit wordt op zowel de maandag als de woensdag door vast leidsters aangeboden.
Voor de kinderen van 4-12 jaar is er, naast het onderwijsaanbod, opvang van 6.30 tot 18.30 mogelijk.
Voor de opvang willen wij u verwijzen naar www.primenius.nl (www.primenius.nl)