Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
3 jaars overzicht van de resultaten op Basisschool Laetare
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
In januari en juni worden de LVS toetsen van CITO Leerling in Beeld afgenomen en worden er bij de kleuters ook enkele aanvullende toetsen op de leerlijnen registratie afgenomen (vb. fonemisch bewustzijn en letterkennis). Deze worden door de leerkrachten geanalyseerd en besproken met de intern begeleider tijdens de groepsbespreking. Ook worden deze daarna aan het gehele team gepresenteerd door de leerkracht(en) in de opbrengstvergaderingen. Daar wordt ook gekeken naar methodegebonden resultaten of ingezoomd op het aanbod, de instructies en de gestelde doelen. Ouders worden ook tussentijds op de hoogte gebracht, als er opvallende resultaten zijn. We bevragen elkaar kritisch, zijn open naar elkaar en proberen elkaar te helpen. Door te kijken naar ieders kwaliteiten, kunnen we met elkaar werken aan goede opbrengsten. Tevens wordt van daaruit soms ook de teamscholing of individuele scholing opgepakt. Teamleden, intern begeleider, directeur en bestuurders zijn op de hoogte van de tussen opbrengsten, door het document 'Schoolopbrengsten medio/eind'. Hierin wordt ook op schoolniveau gekeken naar opbrengsten en te stellen doelen voor een nieuwe periode.
Goede resultaten zijn voor een school natuurlijk heel belangrijk. Erg belangrijk is om te weten dat een kind naar een school voor vervolgonderwijs gaat die het best bij de mogelijkheden van dat kind past. In dat kader overleggen we met regelmaat met het voortgezet onderwijs uit de regio. Hier ziet u de gegevens van de doorstroom van leerlingen in percentages naar het voortgezet onderwijs gedurende de afgelopen jaren.
Op Laetare is een verwijzingsprotocol aanwezig, waarin precies staat omschreven welke stappen wanneer worden genomen om tot een goede, kansrijke verwijzing te komen. Dit protocol wordt ingezet vanaf groep 6, waar tijdens de oudergesprekken het VO al wordt aangetipt. Vanaf groep 7 en zeker in groep 8, omvat het protocol duidelijke stappen die worden doorlopen naar een helder advies en een passende vervolgschool voor alle leerlingen.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Wij werken met de Vreedzame school.
Uitgangspunten zijn:
1. Wij horen bij elkaar
2. Wij lossen conflicten zelf op
3. We hebben oor voor elkaar
4. We hebben hart voor elkaar
5. We dragen allemaal ons steentje bij
6. We zijn allemaal anders
Onze kapstokregels luiden:
- Wij hebben respect voor elkaar.
- We zorgen goed voor de spullen.
- We lopen in school, buiten mag je rennen.
- Wij zorgen dat iedereen fijn kan werken en spelen.
Kwalitatief goed onderwijs is en blijft een speerpunt waaraan we gedegen, cyclisch en doelgericht werken binnen alle lagen van onze organisatie. Hierbij consulteren we externe hulp die ons versterken met verschillende expertises. Zo wordt er elke 4 jaar samen met het gehele team een nieuw strategisch ondernemingsplan vormgegeven waardoor een ieder zich hieraan conformeert. Wij koersen bottom up op een lerende, professionele leergemeenschap waarin de leerkracht centraal staat. Zij doen er toe!
Op de website van de onderwijsinspectie kunt u onze school opzoeken m.b.t. de laatste inspectie resultaten.
Homepagina van de Toezichtresultaten Onderwijsinspectie website.