Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De samenwerking tussen onderwijs, sport, cultuur binnen onze gemeente krijgt vorm en inhoud met de realisering van de combinatiefuncties. Er worden mensen ingezet op alle scholen voor lessen lichamelijk opvoeding, voor muzieklessen in groep 3/4, voor de coördinatie van culturele activiteiten, voor sport- en spel activiteiten op het plein en voor mediawijsheid in de bovenbouw.
Buitenschools sportbuurtwerk
Kinderen hebben de mogelijkheid om buitenschools deel te nemen aan Sportbuurtwerk. Hierover wordt u verder geïnformeerd via de nieuwsbrief en/of Parro.
Muziekschool
In groep 3-4 wordt de muziekles verzorgd door een vakleerkracht van de muziekschool Oost-Gelderland. Tijdens deze AMV-lessen (Algemene Muzikale Vorming) leren de kinderen onder andere noten lezen en verkennen ze enkele muziekinstrumenten zoals de mondharmonica, ukelele en de blokfluit. De ouders van groep 3-4 worden op de informatieavond bij aanvang van het schooljaar verder geïnformeerd.
Samenwerking muziekvereniging St. Jan
Naast de combinatiefuncties werken wij al enkele jaren aan een doorgaande muziekleerlijn samen met de muziekvereniging St. Jan uit Kilder. Zij verzorgen iedere woensdag voor een aantal groepen (aankomend schooljaar groep 5-6) de blazersklas. De kinderen uit deze groepen krijgen een eigen instrument in bruikleen. Dit instrument leren zij bespelen. Iedere week moet het instrument van thuis mee naar school. De lessen worden gegeven in het Kelrehuus door leerkrachten van de muziekvereniging. Er worden kennismakingslessen gegeven, waarbij de kinderen de instrumenten leren kennen en mogen uitproberen. Daarna maken zij de keuze voor een instrument. In de andere groepen worden de muzieklessen door de leerkrachten zelf verzorgd.
Culturele Jeugdvorming
Culturele Jeugdvorming heeft als doel om leerlingen van de basisscholen kennis te laten maken met diverse kunstuitingen zoals film, toneel, muziekuitvoeringen en museumbezoek.
Algemeen: pauzes
De lunchpauze (groep 1 t/m 8)
- De kinderen nemen een gezonde lunch en 10-uurtje mee naar school.
- Lunch van het kind bij voorkeur verpakt in broodtrommel en drinkbeker. Voorzien van naam.
- De kinderen laten snoepgoed thuis.- De kinderen nemen geen koolzuurhoudende drankjes mee naar school, maar melk, water of drinkyoghurt etc.
- De kinderen reinigen hun handen voor het eten.
- De leerkracht zorgt voor een moment van stilte, waarna de kinderen elkaar ‘eet smakelijk’ wensen
.- De kinderen eten aan tafel.
- Wij stimuleren kinderen hun brood op te eten. Brood wat niet wordt opgegeten gooien we niet weg, maar gaat weer mee naar huis.
- Na het eten worden de tafels schoongemaakt.
Middelen
Bij slecht weer blijven de kinderen binnen en bieden de leerkrachten de leerlingen een alternatieve activiteit. Ook leggen wij een assortiment aan gezelschapsspelletjes aan dat gebruikt kan worden tijdens de pauzemomenten.
‘Vrijwilligheid’
Het overblijven is niet verplicht. De praktijk wijst echter uit dat vrijwel alle kinderen op school de lunch gaan gebruiken. Mocht u besluiten om uw kind thuis te laten eten dan verzoeken wij u om hiervoor de lunchtijd van een half uur voor aan te houden. Dit kunt u afstemmen met de groepsleerkracht. Ook is er de mogelijkheid (net als nu) om voor vierjarige leerling in afstemming met de groepsleerkracht af te wijken van de schooltijden. Bijv. dat uw kind ’s middags niet naar school kan, omdat het door alle nieuwe indrukken erg vermoeid is. Dit gaat altijd in goed overleg.
Medicatie of aangepaste voeding bij kinderen
Er zijn kinderen die tussen de middag medicijnen nodig hebben of een dieet volgen. Als dit het geval is, wordt hierover met de ouders van het kind afspraken gemaakt. Per kind wordt onder meer besproken en vastgelegd wie waarvoor bevoegd en verantwoordelijk is.
Algemeen: verantwoordelijkheid van de ouders
Zorgt u er als ouder voor dat de school in het bezit is van de actuele telefoonnummers waarop u bent te bereiken. Tevens bent u verantwoordelijk voor het meegeven van een gezonde lunch en drinken zonder prik. Ouders zijn verantwoordelijk voor het doorgeven van diëten, medicijngebruik en wijzigingen daarin.
Algemeen: pauze van de leerkracht
De groepsleerkracht is tot 14.00 uur aaneengesloten bij zijn/ haar groep. M.u.v. de momenten dat zij worden afgewisseld tijdens pleinwacht of lunch om zo gedurende de schooldag ook zelf eens pauze te hebben. Voor de vervanging maken wij gebruik van andere teamleden als: Ib-ers, schoolassistent, onderwijsassistent en directeur. Na schooltijd heeft het hele team pauze. Om die reden is het schoolteam niet bereikbaar voor telefoon of afspraken van 14.15 uur tot 14.30 uur. Daarna bent u natuurlijk weer van harte welkom!
Doublures
Elk jaar wordt er gekeken of de leerlingen zich voldoenden hebben ontwikkeld om door te kunnen stromen naar een volgende groep. Soms komt het voor dat kinderen zich anders ontwikkelen ten opzichte van hun groepsgenoten. School zal zich in eerste instantie inspannen om te achterhalen wat de mogelijke oorzaken zijn en wat wij voor dit kind kunnen betekenen. Wij streven ernaar zo min mogelijk kinderen te laten doubleren (of kleuterverlenging te bieden) en geven wij passend onderwijs in de vervolggroep. Wij zullen alleen besluiten tot doublure of kleuterverlenging als dit de beste oplossing is voor de ontwikkeling van het kind. De school beslist uiteindelijk of uw kind overgaat naar de volgende groep of klas. Hier bestaan geen wettelijke regels voor.
Voor kinderen die geboren zijn in oktober, november en december geldt dat zij instromen in groep 1, zodra zij 4 jaar zijn. Bij hen streven we ernaar, hen na de zomervakantie te laten starten in groep 2. Voor deze zogenaamde 'herfstleerlingen' wordt altijd een beslissingenblad ingevuld om te bekijken of deze leerlingen aan voldoende voorwaarden voldoen om te kunnen starten in groep 2 en later in groep 3. Dit wordt altijd met ouders besproken.
Groep 1 en 2: pauzes en lestijden
De groepen 1 en 2 komen vanaf 08.20 uur de school binnen, inloop tussen 08.20-08.30 uur. De leerkracht is dan ook in het lokaal aanwezig. Kleuters spelen, indien mogelijk, dagelijks 2 maal buiten onder toezicht van leerkrachten. De lunch start voor hen dagelijks om 12.00 uur. Dit gebeurt met de groepsleerkracht of een ander personeelslid van Laetare. Zo wordt de lunch een ontspannend moment.
Groep 1 en 2: Planmatig werken aan Doelen
In de groepen 1 en 2 wordt Planmatig gewerkt aan Doelen. (PWD: Planmatig Werken aan Doelen). Dit gebeurt in thema's waarbinnen systematisch en verantwoord aan de brede ontwikkeling van kleuters wordt gewerkt. Zo worden taal, lezen, rekenen en sociaal-emotionele ontwikkeling verwerkt in een thema. Alle activiteiten sluiten aan bij het thema waar we over werken. Binnen een breed thema zoals bijvoorbeeld ‘lente’ of ‘techniek’ passen allerlei activiteiten. Een thema wordt zichtbaar in de hoeken en in het activiteitenaanbod. Daarnaast werken de kinderen met ontwikkelingsmateriaal dat hen helpt om zich begrippen en vaardigheden eigen te maken. Het aanwezige ontwikkelingsmateriaal biedt de kinderen uitdaging op verschillende niveaus. De kleuters krijgen op deze manier een breed aanbod waarin we afhankelijk van hun leeftijd en ontwikkeling steeds meer verdieping aanbrengen binnen het Planmatig Werken aan Doelen.
Groepen 3 t/m 8: pauzes en lestijden
De groepen 3 tot en met 8 komen vanaf kwart over acht door de poort op de speelplaats. Er is toezicht vanaf 08.15 uur. Voor de groepen 3 t/m 8 is er een inloop van 08.20-08.30 uur. Eenmaal binnen blijf je binnen. Er gaan twee bellen; een om 08.20 en de andere om 08.30 uur . De lessen starten om 08.30 uur. Tussen 10.00-10.30 uur en tussen 12.00 - 12.30 uur is er tijd voor pauze en buitenspelen.
Groep 3 tot en met 8: de vakken
Met de groepen 3 tot en met 8 werken we aan de volgende vak- en vormingsgebieden:
* Taal / lezen (voor groep 3: Veilig Leren Lezen – Kim-versie, voor groep 4 t/m 8: technisch lezen middels de methodiek van Zo Leer je Kinderen Lezen en Spellen (ZLKLS) en Staal Taal.
Met Technisch lezen ontwikkelen we leesstrategieën (leren coderen) en tempolezen op woord- en zinsniveau, en vervolgens vloeiend en vlot lezen. Onze taalleerlijn omvat doelen op het gebied van: spreken/luisteren, lezen/schrijven, spelling, stellen (zelf teksten schrijven, zoals een verhaal, verslag, brief e.d.), woordenschat en projectgericht werken.
* Spelling
Wij werken met de methode Staal Spelling van groep 3 t/m 8.
* Begrijpend lezen – vanaf groep 4
Grip op lezen – een methode waarmee de leerlingen strategieën voor begrijpende lezen ontwikkelen. Daarnaast gebruiken wij ook Nieuwsbegrip – een digitale methode die werkt met teksten die aansluiten bij de actualiteit
* Schrijven – Pennenstreken.
Wij leren de kinderen het blokschrift aan, door de gehele school.
* Rekenen en wiskunde
Wij werken met de methode Getal en Ruimte Junior.
* Engels: “Stepping Stones” voor de groepen 1 t/m 8
* Zaakvakken: methode "Blink" voor groep 4 (kennismaking), 5 t/m 8.
* Lichamelijke oefening
Voor de groepen 1 tot met 8 staat twee keer per week bewegingsonderwijs op het rooster. Beiden lessen worden gegeven voor een vakdocent, deels in dienst van de gemeente Montferland voor de basisscholen en deels in eigen dienst van Laetare.
* Verkeer
Wij werken met de methode Let's Go.
* Expressieactiviteiten. Wij gebruiken verschillende methodes als naslagwerk.
Muziek moet je doen, AMV-lessen in groep 3-4, muzieklessen in samenwerking met muziekvereniging Sint-Jan voor groep 5-6. Naast de combinatiefuncties werken wij al enkele jaren aan een doorgaande muziekleerlijn samen met de muziekvereniging St. Jan uit Kilder. Zij verzorgen iedere woensdag voor een aantal groepen de blazersklas. De kinderen uit deze groep krijgen een eigen instrument in bruikleen. Dit instrument leren zij bespelen. Iedere week moet het instrument van thuis mee naar school. De lessen worden gegeven in het Kelrehuus door leerkrachten van de muziekvereniging. In de andere groepen worden de muzieklessen door de leerkrachten zelf verzorgd.
* Techniek
De leerlingen in de groepen (6), 7 en 8 volgen technieklessen in het technieklokaal van het Almende college, locatie Laudis. Er worden verschillende opdrachten uitgevoerd door de kinderen. De lessen worden op school voorbereid en uitgewerkt in het technieklokaal, onder leiding van een instructeur-coördinator techniek.
Voor groep 3 t/m 5 (6) komt techniek aan bod tijdens handvaardigheid en de lessen van Blink. Bij de kleuters wordt techniek aangeboden bij het spelen in hoeken en het werken met constructiematerialen.
Wij hebben een schoolondersteuningsprofiel gemaakt, hierin is te lezen welke ondersteuning wij kunnen bieden als school. Sommige specialisten hebben wij intern, andere specialismen kunnen wij laten komen. Op Laetare is veel mogelijk, we kijken goed naar wat het kind nodig heeft en bekijken dan wat wij zelf kunnen bieden en wat wij extern nodig hebben. Dit gaat altijd in overleg met ouders.
Op Laetare werken wij met basisondersteuning (geldend voor alle leerlingen) en basisondersteuning Plus. Bij deze laatste ondersteuning zijn er externen betrokken en is er sprake van extra ondersteuning, bovenop de basisondersteuning. Dit staat beschreven in het ondersteuningsplan van de school, welke ter inzage bij de directeur of intern begeleider ligt.
GGD Noord- en Oost Gelderland voor de leerlingen
Jeugdarts: mw. Raquel Bosman
Jeugdverpleegkundige: mw. Kim HoksbergenDe volgende reguliere contactmomenten worden gehanteerd:
- Gezondheidsonderzoek 5 jarigen. Alle leerlingen worden rond de leeftijd van 5 jaar, samen met hun ouders, uitgenodigd voor een gezondheidsonderzoek bij de jeugdverpleegkundige of bij de jeugdarts.
- Spraak-taalscreening 4-5 jarigen.
- Meten, wegen 9 jarigen. Alle kinderen worden in het jaar dat zij 9 jaar worden, gemeten en gewogen. In dit jaar krijgen deze kinderen ook een uitnodiging voor de BMR- en DTP-vaccinaties die op dezelfde dag worden gegeven. Het vaccineren gebeurt niet op school.
- Collectief contactmoment groep 7. Leerlingen van groep 7 krijgen een interactieve bijeenkomst over genotmiddelen, seksuele gezondheid, overgewicht (voeding en bewegen) en mediawijsheid.
- Naar aanleiding van deze onderzoeken blijven sommige leerlingen onder controle. Op verzoek van ouders, leerkrachten of leerlingen zelf, is een tussentijds onderzoek mogelijk. Gegevens van belang voor de ontwikkeling van uw kind, zullen met de leerkracht worden besproken, uiteraard na uw toestemming.
- Naast de reguliere contactmomenten is de GGD altijd beschikbaar bij vragen rondom opvoeding en gezondheid, de lengte en het gewicht van uw kind, maar ook voor een gehoor- en ogentest. U kunt de leerkracht of IBer vragen naar de gegevens van de GGD.
GGD Noord- en Oost Gelderland
De JGZ of de GGD kan ouders en scholen adviseren over verschillende onderwerpen. Bijvoorbeeld over infectieziekten, hygiëne en veiligheid op school, chronisch zieke kinderen of kinderen met een handicap. Meer informatie hierover vindt u op de website: ggdnog.nl GGD Noord- en Oost-Gelderland is kernpartner van het Sociaal Team Montferland en werkt samen met ondersteunende en hulpverlenende organisaties.
U kunt de JGZ bereiken op telefoonnummer 088 – 443 30 00 (voor algemene vragen) of op 088 – 443 31 00 (alleen voor verzetten van afspraken en alleen tussen 8.00 en 12.00 uur) of per e-mail: [email protected] kunnen direct met alle vragen over gezondheid mailen, chatten of twitteren met een jeugdarts. Meer informatie hierover vindt u op de website: jouwggd.nl
Sociaal Team Montferland
Het Sociaal Team Montferland bestaat uit een aantal organisaties die ondersteuning en hulp kan bieden bij kleine en grote vragen rondom opgroeien en opvoeden. Bij het Sociaal Team Montferland kan iedereen terecht voor informatie, advies of met zijn zorgen over een kind of gezin. Het is laagdrempelig voor zowel ouders en jeugd, als voor professionals. Door de samenwerking tussen de organisaties is er veel kennis en er is dus altijd wel iemand die uw vraag kan beantwoorden. Als het Sociaal Team het antwoord op uw vraag niet direct weet, wordt het wel voor of met u uitgezocht. Er zijn geen kosten aan verbonden. Voor meer informatie kunt u kijken op: https://www.montferland.info/sociaalteam/
Schoolmaatschappelijk werk
Het Schoolmaatschappelijk werk wordt uitgevoerd door Sociaal Team gemeente Montferland. De taken liggen op het gebied van consultatie en advisering aan scholen en aan ouders, kortdurende hulpverlening en verwijzing. Er kunnen verschillende hulpvragen zijn voor het schoolmaatschappelijk werk. Hulpvragen van ouders die betrekking hebben op de thuissituatie kunnen aangemeld worden bij het schoolmaatschappelijk werk. Een paar voorbeelden zijn:
- opvoedingsvragen,
- ouders en school hebben verschillende inzichten,
- assertiviteitsproblematiek,
- gedragsproblemen bij het kind,
- gevolgen van (echt)scheiding,
- ingrijpende gebeurtenissen in een gezin.
Aanmelden kan via de interne begeleider. De schoolmaatschappelijk werker, dhr. Leandro Bosman, maakt ook deel uit van het ondersteuningsteam.
Leerlingbegeleiding
We hebben de mogelijkheid om via de onderwijsbegeleidingsdienst IJsselgroep Doetinchem een orthopedagoog mee te laten kijken. Zij kan o.a. observaties uitvoeren of onderzoeken afnemen bij kinderen. Dit gebeurt altijd in overleg en afstemming met ouders. De orthopedagoog maakt ook deel uit van het ondersteuningsteam. De leerlingbegeleiding voor onze school wordt uitgevoerd door mw. Alis van Lieshout.
Logopedie
Ouders die denken dat er problemen zijn met de spraak van hun kind(eren) kunnen dit met de leerkracht bespreken. Andersom zal dit ook gebeuren. Voor een logopedische screening legt onze school contact met GGD of verwijzen wij naar een logopedist. Dit gebeurt altijd met toestemming van de ouders.
Dyslexie begeleiding
Er zijn mogelijkheden om uw kind te laten onderzoeken op dyslexie, dat wil zeggen: zeer ernstige leesproblemen. Pas als duidelijk is dat er op school ondanks intensieve begeleiding geen vooruitgang van het lezen plaats vindt, kan een dergelijk onderzoek aangevraagd worden. Dit gebeurt in samenspraak met de IB-er.
Samenwerkingsverband Doetinchem
Het Samenwerkingsverband Doetinchem werkt met een kleine, efficiënte en flexibele organisatie. Het samenwerkingsverband omvat 14 schoolbesturen. Onder deze schoolbesturen ressorteren 61 basisscholen, 1 school voor speciaal basisonderwijs en 2 scholen voor speciaal onderwijs. De scholen zijn gelegen in de gemeenten Doetinchem, Bronckhorst, Doesburg, Montferland en Oude IJsselstreek.
Maatschappelijke opdracht
De scholen en schoolbesturen zijn samen op weg naar meer inclusief onderwijs. Het is onze maatschappelijke opdracht om kinderen in de basisschoolleeftijd binnen de regio van het samenwerkingsverband in een veilige en gezonde omgeving goed onderwijs en passende ondersteuning te bieden als bijdrage aan een succesvolle schoolloopbaan en optimale ontplooiing. Deze opdracht is een gezamenlijke opdracht van besturen, scholen, gemeenten, jeugdhulp en andere partnerorganisaties. Wij streven naar steeds inclusiever onderwijs: sociaal, didactisch en organisatorisch. Dit breed gedragen streven naar inclusie realiseren wij stapsgewijs met behoud van de benodigde specialistische infrastructuur en met optimale expertisedeling. We zijn tevreden als we over 4 jaar aantoonbare stappen hebben gezet om inclusiever onderwijs te realiseren. Dat doen we door het realiseren van onze ambities.Ouder-jeugdsteunpunt Samenwerkingsverband Doetinchem
De overheid vindt het belangrijk dat ouders ondersteuning krijgen in hun zoektocht naar passend onderwijs voor hun kind. Zij wil graag dat ouders en jeugdigen in hun eigen omgeving gezien, gehoord en geholpen worden. Met toegankelijke informatie en ondersteuning die past bij hun vragen en specifieke situatie. Daarom is in ieder samenwerkingsverband in Nederland een ouder-jeugdsteunpunt ingericht. Voor onze school en samenwerkingsverband Doetinchem is dit ouder-jeugdsteunpunt te vinden via: https://www.swvdoetinchem.nl/ondersteuning/oudersToekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Laetare kijkt altijd naar wat er nodig is voor de leerlingen en probeert daarop zo goed mogelijk af te stemmen om tegemoet te komen aan de ondersteuningsbehoeften van de leerlingen.
Sommige leerlinge hebben een talige achterstand en worden gesignaleerd door het consultatiebureau of het kinderdagverblijf. Zij kunnen dan in aanmerking komen voor ene VVE-traject: Voorschoolse Vroegtijdige Educatie. Dit stimuleert hun ontwikkeling. Als wij tijdens ons intakegesprek te horen krijgen dat een leerlingen VVE heeft gehad, komt deze leerling standaard in onze ondersteuningsroute. Het stappenplan VVE (vanuit de werkgroep VVE van de gemeente Montferland) wordt dan gevolgd. Er is dan altijd een overdrachtsgesprek tussen de peuterspeelzaal en de leerkracht van groep 1-2, waarin gewenste ondersteuning in kaart wordt gebracht. Deze leerlingen komen ook altijd in de ondersteuningsgroep van de groepsplannen in groep 1 en krijgen daarmee extra ondersteuning.