Christelijke Basisschool Het Kompas

Joost van den Vondelstraat 1B 4041 XJ Kesteren

  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Het Kompas
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Het Kompas
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Het Kompas

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In groep 8 wordt jaarlijks de Doorstroomtoets afgenomen. Als school laten wij alle leerlingen meedoen aan deze toets, ook leerlingen met specifieke zorg. De scores van deze leerlingen beïnvloeden de gemiddelde score. Het is ons doel om tenminste op het gemiddelde te scoren, maar wij streven naar een score daarboven.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Als school hebben we onafhankelijke toetsmomenten in januari en juni, hiervoor gebruiken we de methode-onafhankelijke toetsen van IEP. De resultaten en de ontwikkeling van de kinderen krijgen we zo goed in beeld.

Vier keer per jaar vinden er groepsbesprekingen plaats tussen de intern begeleider en de groepsleerkracht. Twee van deze besprekingen zijn gekoppeld aan de toetsperioden. De intern begeleider bespreekt met de leerkracht de resultaten van zijn of haar groep. Het doel van deze besprekingen is het analyseren van de IEP-gegevens. Deze analyse moet een onderbouwing zijn voor de klasse)n)plannen. In een klasse(n)plan staat beschreven hoe je je onderwijs vormgeeft in de klas. Ook worden de opbrengsten besproken met het hele team. 

De analyses die de intern begeleider met de verschillende groepsleerkrachten maakt, worden vervolgens door de intern begeleider besproken met het management. Hierna worden de opbrengsten gedeeld met het hele team. Er wordt dan gekeken naar waar eventuele verbeterpunten liggen, maar wordt er gekeken naar dat wat goed gaat.

De individuele resultaten worden ook gedeeld met ouders, de gegevens staan in de rapporten van de kinderen en worden besproken tijdens de oudergesprekken.

Naast alle andere informatie die we over een leerling verzamelen (methodetoetsen, observaties, etc.) geven de methode-onafhankelijke toetsen extra inzicht in de ontwikkeling van de leerling. Als team, maar ook samen met ouders proberen we met behulp van de tussenresultaten juiste keuzes te maken in aanbod, tempo en begeleiding voor de leerling.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 krijgt elke leerling een persoonlijk advies voor het voortgezet onderwijs. Het advies is voor het onderwijssoort dat past bij het niveau van de leerling. Leerprestaties, cognitieve mogelijkheden en werkhouding spelen hierbij een rol. Leerlingen krijgen eerst het voorlopige schooladvies en daarna volgt de Doorstroomtoets. Heeft de leerling een hogere toetsuitslag dan het gegeven schooladvies? Dan stelt de school het advies bij, tenzij het in het belang is van de leerling om dit niet te doen.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Onderwijs gaat over meer dan taal en rekenen. Wij vinden het belangrijk dat kinderen zich ontwikkelen tot fijne mensen die goed voor zichzelf en de mensen om hen heen zorgen. Met alle medewerkers gezamenlijk zorgen wij voor een veilig en stimulerend leef-, speel- en werkklimaat. De basis van ons pedagogisch handelen is Vreedzaam. Vanuit deze aanpak spreken we met de kinderen. 

Ouders zijn blij met de gemoedelijke sfeer op Het Kompas waarin leerlingen zorg voor elkaar dragen en alle leerlingen ongeacht hun leeftijd of groep met elkaar spelen. Dit willen wij zeker behouden. 

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Iedereen hoort erbij
  • We vertrouwen en helpen elkaar
  • Bewustwording eigen handelen

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven