Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In de kleutergroepen staan het welbevinden van de kleuter en het stimuleren van zelfvertrouwen, zelfstandigheid en nieuwsgierigheid voorop. Ook gewoontevorming, regelmaat en structuur zijn belangrijk. Jongste en oudste kleuters zitten samen in een groep, zodat ze van en met elkaar leren.
In de kleutergroepen van Het Kompas werken we met een thematisch onderwijsaanbod met betekenisvolle activiteiten, op basis van vooraf vastgestelde leer- en ontwikkelingsdoelen. Deze doelen worden aan de hand van de SLO-doelen Rekenen-Wiskunde en Nederlandse taal bepaald. SLO staat voor Stichting Leerplan Ontwikkeling. Zij zijn verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de kerndoelen en referentieniveaus in het onderwijs. Het aanbod sluit aan bij het ontwikkelingsniveau en de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Door een rijke leeromgeving te creëren en aan te sluiten bij de belevingswereld van de leerlingen, stimuleren wij een hoge betrokkenheid. Dit noemen wij een beredeneerd aanbod
Op Het Kompas hebben wij bewuste keuzes gemaakt in het verdelen van de lestijd. In de ochtend werken wij voornamelijk aan een stevige basis van taal, rekenen, spelling en lezen. Door instructies te geven volgens het Effectieve Directe Instructie Model (EDI) kunnen we inspelen op de (onderwijs-) behoeften van onze leerlingen. Er zijn leerlingen die voldoende hebben aan een compacte, korte instructie. Deze leerlingen gaan, na een korte check van de leerkracht of zij de stof beheersen, aan de slag met hun werk om vervolgens meer uitdagende taken te gaan doen. Een andere groep leerlingen heeft meer behoefte aan een klassikale instructie van de leerkracht. Na de instructie kunnen de leerlingen zelfstandig aan de slag met de verwerking van de les. Ook is er een groep leerlingen die nog net even wat meer uitleg nodig heeft. Zij gaan, na de klassikale instructie, in een klein groepje aan de slag met de leerkracht. Dit noemen we de verlengde instructie. Op deze manier komen we tegemoet aan de verschillende onderwijsbehoeften van de verschillende niveaus in de groepen. Wij werken met taal en rekenen op Chromebooks.
In de middag werken wij aan de wereldoriënterende vakken met de methode Blink. Bij deze lessen maken we meer aanspraak op vaardigheden als informatie opzoeken, samenwerken, presenteren en creatief denken.
Ons schoolteam heeft de ambitie om iedere leerling zo goed mogelijk te ondersteunen zodat ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen. Wij vinden het belangrijk om dit pro-actief op te pakken en goed navolgbaar te zijn. Daarom hebben we afspraken gemaakt over het gebruik van ons leerlingvolgsysteem en zetten wij de aanwezige ondersteuning zo efficiënt mogelijk in. Ook komende jaren zullen we bezig zijn met deze ambitie.
Leerlingen die met een VVE indicatie van de peuterspeelzaal of kinderdagverblijf naar Het Kompas komen, krijgen ook bij ons een extra aanbod taal en woordenschat. We volgen de ontwikkeling van onze leerlingen nauwkeurig. In het schoolgebouw heeft Rivakids twee peuteropvang- groepen. Hier werken we mee samen met bijvoorbeeld de thema's in de hoeken. Op maandag tot en met donderdag is er ook Buiten Schoolse Opvang in het gebouw.