Christelijke Basisschool Het Kompas

Joost van den Vondelstraat 1B 4041 XJ Kesteren

  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Het Kompas
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Het Kompas
  • Schoolfoto van Christelijke Basisschool Het Kompas

Het team

Toelichting van de school

Op Het Kompas werkt een enthousiast en deskundige team iedere dag aan goed onderwijs. Het team bestaat uit 23 professionals. Naast de leerkrachten werken op Het Kompas twee intern begeleiders, een directeur, een onderwijsassistent, een vakleerkracht bewegingsonderwijs en de conciërge.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het komt helaas steeds vaker voor dat bij afwezigheid van leerkrachten door bijvoorbeeld ziekte, familieomstandigheden, scholing of een andere vorm van verlof  er geen vervanging beschikbaar is. Indien dit het geval is gaan wij op zoek naar andere oplossingen. In het uiterste geval kunnen wij u echter verzoeken om uw kind een dag thuis te houden. Wanneer u als ouder niet in de gelegenheid bent om uw kind thuis op te vangen dan wordt uw kind in een andere groep opgevangen. 

Bij afwezigheid van een leerkracht volgen wij het volgende stappenplan: 

  1. We zorgen voor een vervanger in de groep. Hierbij wordt contact opgenomen met de invalpool IPPON om een vervanger aan te vragen. Lukt dit niet dan worden onze parttime leerkrachten (met andere werkdagen dan de ziektedag) gevraagd om in te vallen. 
  2. We gaan op zoek naar een (andere) interne oplossing. Denk hierbij aan het inzetten van een onderwijsassistente of stagiaire. Deze interne vervanging is beperkt mogelijk. 
  3. De leerlingen worden verdeeld over andere groepen. Het verdelen van een groep leerlingen over andere groepen is echter belastend voor leerkrachten gezien de huidige groepsgrootte. Wanneer er door bijvoorbeeld een griepgolf voor meerdere groepen geen vervanging beschikbaar is, houdt deze mogelijkheid al snel op.
  4. Als we na het volgen van de vorige stappen nog steeds geen mogelijkheden hebben gevonden voor vervanging van de groepsleerkracht wordt u de avond van tevoren of vroeg in de ochtend via Parro geïnformeerd. U wordt dan gevraagd de kinderen een dag thuis te houden. Indien groepen thuis moeten blijven, melden wij dit bij ons bestuur.  

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

In de kleutergroepen staan het welbevinden van de kleuter en het stimuleren van zelfvertrouwen, zelfstandigheid en nieuwsgierigheid voorop. Ook gewoontevorming, regelmaat en structuur zijn belangrijk. Jongste en oudste kleuters zitten samen in een groep, zodat ze van en met elkaar leren.

In de kleutergroepen van Het Kompas werken we met een thematisch onderwijsaanbod met betekenisvolle activiteiten, op basis van vooraf vastgestelde leer- en ontwikkelingsdoelen. Deze doelen worden aan de hand van de SLO-doelen Rekenen-Wiskunde en Nederlandse taal bepaald. SLO staat voor Stichting Leerplan Ontwikkeling. Zij zijn verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de kerndoelen en referentieniveaus in het onderwijs. Het aanbod sluit aan bij het ontwikkelingsniveau en de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Door een rijke leeromgeving te creëren en aan te sluiten bij de belevingswereld van de leerlingen, stimuleren wij een hoge betrokkenheid. Dit noemen wij een beredeneerd aanbod

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Op Het Kompas hebben wij bewuste keuzes gemaakt in het verdelen van de lestijd. In de ochtend werken wij voornamelijk aan een stevige basis van taal, rekenen, spelling en lezen. Door instructies te geven volgens het Effectieve Directe Instructie Model (EDI) kunnen we inspelen op de (onderwijs-) behoeften van onze leerlingen. Er zijn leerlingen die voldoende hebben aan een compacte, korte instructie. Deze leerlingen gaan, na een korte check van de leerkracht of zij de stof beheersen, aan de slag met hun werk om vervolgens meer uitdagende taken te gaan doen. Een andere groep leerlingen heeft meer behoefte aan een klassikale instructie van de leerkracht. Na de instructie kunnen de leerlingen zelfstandig aan de slag met de verwerking van de les. Ook is er een groep leerlingen die nog net even wat meer uitleg nodig heeft. Zij gaan, na de klassikale instructie, in een klein groepje aan de slag met de leerkracht. Dit noemen we de verlengde instructie. Op deze manier komen we tegemoet aan de verschillende onderwijsbehoeften van de verschillende niveaus in de groepen. Wij werken met taal en rekenen op Chromebooks. 

In de middag werken wij aan de wereldoriënterende vakken met de methode Blink. Bij deze lessen maken we meer aanspraak op vaardigheden als informatie opzoeken, samenwerken, presenteren en creatief denken. 

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Ons schoolteam heeft de ambitie om iedere leerling zo goed mogelijk te ondersteunen zodat ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen. Wij vinden het belangrijk om dit pro-actief op te pakken en goed navolgbaar te zijn. Daarom hebben we afspraken gemaakt over het gebruik van ons leerlingvolgsysteem en zetten wij de aanwezige ondersteuning zo efficiënt mogelijk in. Ook komende jaren zullen we bezig zijn met deze ambitie. 

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Leerlingen die met een VVE indicatie van de peuterspeelzaal of kinderdagverblijf naar Het Kompas komen, krijgen ook bij ons een extra aanbod taal en woordenschat. We volgen de ontwikkeling van onze leerlingen nauwkeurig. In het schoolgebouw heeft Rivakids twee peuteropvang- groepen. Hier werken we mee samen met bijvoorbeeld de thema's in de hoeken. Op maandag tot en met donderdag is er ook Buiten Schoolse Opvang in het gebouw. 

Terug naar boven