Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Wij zijn een kindcentrum. Dat betekent dat we ook voorschoolse, naschoolse opvang, baby- dreumes en peuterprogramma's draaien in verschillende ruimtes waarbij onderwijs en opvang van alle faciliteiten in en rondom het gebouw gebruik kunnen maken. Onze samenwerkingspartner in deze is Hoera Kindercentra is.
We werken samen met bibliotheek Peel en Maas. In 2023-2024 gaan we deze samenwerking intensiveren. Hiervoor hebben we een samenwerkingsovereenkomst getekend op basis van het programma Bibliotheek Op School (BOS) Het programma is een gezamenlijke strategische aanpak van de bibliotheek en de school. Het vergroot het plezier in lezen en verbetert daardoor de taal- en leesvaardigheden en mediawijsheid van kinderen.
Naastgelegen is er een gemeentelijk buitenzwembad met speelmogelijkheden waar regelmatig gebruik van gemaakt wordt.
Tegenover de school bevindt zich een grote sporthal en in de naaste omgeving zijn er ook enkele sportverenigingen te vinden. De school maakt structureel gebruik van deze faciliteiten en zoekt daarin regelmatig de samenwerking op met de verenigingen.
De onderwijstijd bij de groepen 1-2 is op deze wijze ingevuld
-Iedere dag wordt er gestart met een dagopening en wordt de dag gezamenlijk afgesloten.
-Er worden 2 keer op een dag werklessen ingepland
-Iedere dag wordt er gegymd in de speelzaal.
- Dagelijks zijn er kringmomenten. De kringmomenten worden verdeeld in grote en kleine kringen. Deze worden ingericht naar de leerlijnen van groep 1-2 ten aanzien van taal, rekenen, sociale vaardigheden, muziek etc.
-Bij de onderbouw plannen we ook talententijd in: 4x per periode tijdens een werkles.
-En er wordt veel waarde gehecht aan buitenspel. Er wordt dagelijks ruim een uur buiten gespeeld.
-De kinderen blijven over op school en eten ook in de groep. We zien dit als rustmoment voor de kinderen waar we dagelijks voldoende tijd en ruimte voor inplannen.
We hanteren een 5 gelijke dagen model van 8.30-14.00 uur.
De school kan zelf bepalen hoe het aanbod verdeeld wordt over de schoolperiode en hoeveel tijd per week aan een vak wordt besteed. We zijn als school vrij in hoe en in welke groep bepaalde leerstof wordt aangeboden. Dit bepalen wij door in te spelen op de onderwijsbehoeften van de kinderen in een groep en vanuit de analyse van de schoolzelfevaluatie. De schoolzelfevaluatie is leidend voor de urenverdeling.
Het gevolg hiervan is een continue afstemming met mogelijke accentverschuivingen tussen de vakgebieden die aan bod komen.
Persoonsvorming en socialisatie:
We starten iedere dag in de basisgroep. Tijdens deze dagopening worden relevante zaken zoals programma van de dag etc besproken. Er is dan ook ruimte voor een groepsgesprek of een individueel gesprek. Hetzelfde geldt voor de dagafsluiting.
Eigen leertijd
In momenten van eigen leertijd wordt er gewerkt aan het portfolio of kunnen kinderen extra oefenen en aan de slag met hun persoonlijke leerdoelen, al dan niet onder begeleiding.
Alle kinderen verdienen een passende plek in het onderwijs. Binnen passend onderwijs werken scholen samen om dit voor elk kind zo goed mogelijk te bieden. Het Schoolondersteuningsprofiel (SOP) geeft een beknopt beeld van de ondersteuning die onze school kinderen kan bieden. Vooral als het om specifieke ondersteuningsbehoeften gaat. Of een school voor een kind de juiste plek is zal altijd uit een individueel gesprek over de behoefte van het kind blijken. Het Schoolondersteuningsprofiel (SOP) biedt hiervoor een eerste richting.
Binnen stichting Prisma hanteren we de onderstaande uitgangspunten met betrekking tot inclusiever onderwijs:
-Alle leerlingen krijgen een zo thuisnabij mogelijke passende plek die aansluit bij hun onderwijsbehoeften.
-Een leerling gaat naar een reguliere school als het kan en naar een speciale (basis)school als het niet kan in het reguliere onderwijs.
-Er is intensieve samenwerking tussen school en alle belanghebbenden van de leerling om de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften in beeld te krijgen.
-Alle scholen hebben de basis op orde.
-De expertise van de SBO wordt ingezet binnen de gehele stichting.
???Wij geloven in kind- en thuisnabij onderwijs. Onze school is er voor alle leerlingen uit de regio.?
Wij zijn een kindcentrum. Binnen onze school werken we integraal samen met de kinderopvang, inclusief buitenschoolse opvang, van Hoera.
Hierdoor zijn we in staat om ontwikkelingskansen en -bedreigingen vroegtijdig te signaleren, af te stemmen op de specifieke ondersteuningsbehoeften vanaf een vroeg stadium en zo een passend arrangement te bieden
Zie ons Schoolondersteuningsprofiel. (SOP)
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Ambities:
- De meerwaarde ervaren van goed observeren en het uitvoeren van goede analyses om vervolgens hier naar handelen. Kwaliteitsmedewerker coacht hierop en ondersteunt dit proces door intensievere groepsbezoeken.
- Op kindcentrum Leef zijn leerkrachten eigenaar en nemen verantwoordelijkheid voor het uitvoeren, evalueren en bijstellen van de ontwikkelingsperspectieven (opp's). Dit met ondersteuning en hulp van de kwaliteitsmedewerkers waar dat nodig is.
- Op kindcentrum Leef volgen we de ontwikkeling van leerlingen in groep 1 en 2 op systematische wijze. (Implementatie van kleutervolgsysteem "Mijn Kleutergroep")
- Op kindcentrum Leef werken we cyclisch aan de kwaliteit van ons onderwijs en maken op basis van visie , ook omtrent inclusief onderwijs, keuzes om op deze manier beter tegemoet te kunnen komen aan de ontwikkeling van ALLE kinderen: Het groepsdoorbrekend werken wordt ingericht op basis van deze visie en evt bijgesteld waar nodig.
- Leerlingen in ondersteuning niveau 2 beter in beeld, daarop handelen en afschalen naar niveau 1.
- Inclusief onderwijs omarmen en vormgeven door actiever op zoek te gaan naar mogelijkheden tot inzetten van expertise van buitenaf en / of op stichtingsniveau. In de toekomst willen we graag de mogelijkheid hebben om van de middelen passend onderwijs expertise in te kopen om voor al onze leerlingen inclusief onderwijs te kunnen (blijven) bieden. Om optimaal leerrendement te waarborgen voor al onze leerlingen.
-Op kindcentrum Leef werken we met een gebruiksvriendelijk en overzichtelijk leerlingvolgsysteem. (Implementatie leerlingvolgsysteem Parnassys)
Werkwijze en aanbod jonge kind:
We stimuleren dat kinderen vanaf 2 jaar de aan onze school verbonden peutergroep bezoeken. De inhoudelijke samenwerking met de peutergroep is dusdanig uitgewerkt, dat er sprake is van een doorgaande lijn. Door de intensieve samenwerking ervaren de kinderen de overstap van de peutergroep naar de kleutergroep heel natuurlijk.
Binnen onze manier van werken is het kijken naar de kinderen vanuit totale ontwikkeling de basis. De leerkrachten geven hun onderwijs vorm vanuit een ontwikkelingsgerichte visie waarbij gewerkt wordt met thema’s die zowel door de leerkrachten, pedagogisch medewerker en kinderen samen voorbereid worden.
Ieder kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo, maar er worden wel degelijk eisen gesteld aan de kinderen.? We bieden kinderen eerst een basisveiligheid; vanuit hier gaan we verder. Ook de samenwerking tussen school en opvang draagt positief bij aan deze basisveiligheid.
Om ontwikkelingsgericht onderwijs in de onderbouw vorm te geven wordt er uitgegaan van onze visie “Leer het mij zelf doen":
Er wordt gewerkt vanuit voor de leerlingen zinvolle, levensechte en met elkaar samenhangende activiteiten (betekenis).
- Onderwijs is doelgericht (persoonlijke ontwikkeling, specifieke kennis en vaardigheden). Als leerlingen betrokken zijn en activiteiten betekenis hebben, vvergroot je de kans om deze doelen te halen (bedoelingen).
- Er moet sprake zijn van balans tussen betrokkenheid en betekenis enerzijds en bedoelingen van de leerkracht anderzijds.
- De leerkracht houdt de balans in evenwicht door het bemiddelen (selecteren) van activiteiten die betekenis voor leerlingen hebben en de onderwijsdoelstellingen die de leerkracht (school, maatschappij) belangrijk vindt (bemiddelende rol van de leerkracht).
- Leerkrachten dagen leerlingen uit in hun eigen zone van naaste ontwikkeling te werken. Kwalitatief goede activiteiten zijn activiteiten die voor deze leerlingen iets toevoegen aan hun ontwikkeling, ontwikkelingsgericht onderwijs.
- Onderzoek heeft aangetoond dat bewegen van belang is om leerstof beter tot zich te nemen. We vinden het daarom belangrijk om bewegend leren een plek te geven in ons aanbod. Dit doen we o.a. door de methodiek sprongen vooruit (rekendoelen), afwisseling van activiteiten (inspanning en ontspanning)
Tijdens deze activiteiten en instructies observeren en noteren de leerkrachten de ontwikkeling van ieder kind. De gegevens worden geregistreerd in het kleutervolgsysteem "Mijn Kleutergroep".
Ook worden er structureel kindbesprekingen gehouden waarbij de pedagogisch medewerker en leerkracht samen aansluiten.