Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Om na te gaan welke ontwikkeling leerlingen doormaken, neemt de school regelmatig tussentijdse toetsen af. Naast de methode-gebonden toetsen zijn er ook toetsen (LIB-toetsen van CITO) die onafhankelijk de kennis en vaardigheid van leerlingen in een betreffende vak in kaart brengen.
De score van de groep laat in 2022-2023 een stijgende lijn zie van 78.6 naar 83.4. Al onze 1F doelen werden dat schooljaar behaald. De 2F/1S doelen werden in hogere mate behaald dan afgelopen jaren. Onze schoolnormen werden ruim gehaald, deze passen we aan. De prestaties van de huidige groep waren passende/ te verwachten scores. Na 9 heroverwegingen en 8 bijgestelde adviezen was de uitstroom als volgt;
GEEN ADVIES MOGELIJK 4,5%
PRO VMBO-B VMBO-B/K 4,5%
VMBO-K 13,6%
VMBO-K/(G)T 4,5%
VMBO-(G)T 4,5%
VMBO-(G)T/HAVO 4,5%
HAVO 18,2%
HAVO/VWO 13,6%
VWO 31,8%
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Op basisschool de Diabolo vinden we het belangrijk dat kinderen zich veilig voelen en dat ze zich kunnen ontwikkelen in een rustige, gestructureerde omgeving.
Onze aanpak is pro-actief en gericht op een positieve benadering van de leerlingen. Wij vinden het belangrijk dat we respectvol met elkaar omgaan.
In februari 2022 hebben we een interne audit laten uitvoeren door Movare.
Het auditteam heeft vanuit de indicatoren van de onderwijs inspectie gekeken naar het onderwijs op onze school.
De volgende drie vragen stonden centraal:
1. Krijgen de kinderen op bs de Diabolo goed les?
2. Leren de kinderen op bs de Diabolo genoeg?
3. Zijn de kinderen op bs de Diabolo veilig?