Basisschool De Doorkijk

Singelweg 5 6467 CE Kerkrade

Schoolfoto van Basisschool De Doorkijk

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

In groep 8 nemen de leerlingen deel aan de doorstroomtoets. Op de Doorkijk maken wij gebruik van de DIA-toets. De toets meet de verplichte toets onderdelen begrijpend lezen, taalverzorging en rekenen. De DIA-toets wordt digitaal afgenomen en is adaptief.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Twee keer per jaar worden de opbrengsten gemeten door middel van de DIA-toetsen. Dit zijn digitale, methode-onafhankelijke, volgtoetsen voor groep 3 t/m 8 in het basisonderwijs. Met de gegevens maken wij een diepteanalyse, die dient ter verbetering van ons onderwijs. Dit doen wij door samen de data te bespreken en aanpassingen te doen in ons onderwijsplan.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Advies voortgezet onderwijs:

Aan het einde van groep 6 geven wij het eerste voorlopige schooladvies. Dit wordt in groep 7 herhaald. Om een weloverwogen advies te geven,  houden we o.a. rekening met resultaten van de DIA tussentoetsen, resultaten op methode gebonden toetsen, resultaten van capaciteiten- of intelligentieonderzoek, werkhouding, motivatie en gedragskenmerken.

Dit schooljaar krijgen de leerlingen van groep 8, anders dan voorheen, in januari 2023 het schooladvies. Vervolgens staat in de eerste 2 volle weken van februari de doorstroomtoets ( voormalige eindtoets) gepland. Met de doorstroomtoets doet de school een laatste check: kan een leerling misschien nog meer aan? Zo zorgt de doorstroomtoets ervoor dat alle leerlingen de kans krijgen te laten zien, wat ze kunnen. De uitkomst van de doorstroomtoets kan van invloed zijn op het schooladvies. Is de uitkomst  van de doorstroomtoets lager dan het schooladvies, dan verandert het schooladvies niet. Als uit de doorstroomtoets een hogere score komt dan verwacht, kan de school het advies bijstellen. De school kan nog van een bijstelling afzien. De school moet dan goed motiveren waarom zo'n bijstelling niet in het belang van de leerling is.

 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Met behulp van de methode Kwink leert het kind belangrijke lessen voor het leven. Het oefent hiermee zijn sociaal-emotionele vaardigheden. Daarvoor is een veilige groep van belang. Een groep waarin kinderen zichzelf kunnen zijn en waarin verstorend gedrag als pesten niet voorkomt. Gedragsproblemen zijn door het aanbieden van goed onderwijs te voorkomen. Preventie is daarbij het sleutelwoord. Kwink leert positief gedrag aan en voorkomt in veel gevallen onnodige 'reparatie' achteraf.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Respect voor elkaar/ omgeving
  • Samen verantwoordelijk
  • Veiligheid

Wat zegt de inspectie over de school?

De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.

Terug naar boven