Basisschool de Spoorzoeker

Plein 36 6466 GG Kerkrade

Schoolfoto van Basisschool de Spoorzoeker

Het team

Toelichting van de school

Er werken 21 leerkrachten op De Spoorzoeker, hiervan werken 18 leerkrachten parttime (3 tot 4 dagen) en 3 leerkrachten fulltime (5 dagen). Het team wordt ondersteund door een Intern Begeleider (IB) voor zowel onderbouw als bovenbouw. Daarnaast heeft school één leerkrachtondersteuner en één onderwijsassistent die leerkrachten ondersteunen bij de onderwijskundige taken en zorgt onze servicemedewerker voor alle 'randzaken' binnen de school. Het team 'externe' vakleerkrachten die we in huis hebben bestaat uit twee muziekdocenten, één docent dans/drama, één docent handvaardigheid en één gymleerkracht. De Spoorzoeker is een opleidschool. Dat betekent dat wij stagiaires vanuit diverse (onderwijs gerelateerde) opleidingen opleiden. Deze stagiaires komen om het vak te leren, maar leveren ons ook extra handen in de klas. 


Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij verlof/ziekte van personeel zal een vervanger de groep waarnemen. Onderwijsstichting Movare heeft per school een vervanger in de formatie van school geplaatst. De school kan deze vervanger inzetten of ervoor kiezen deze vervanger deels als leerkracht in een groep te plaatsen. Bij ziekte van één van de teamleden wordt op dat moment bekeken of de vervanger of een collega beschikbaar is. Mocht er geen vervanger beschikbaar zijn dan (in volgorde):

1. zal de een ambulante leerkracht waarnemen

2. zullen groepen samengevoegd worden

3. zal de groep die dag geen onderwijs krijgen

4. zal de parallelgroep geen les krijgen (de dag erna)  

Wij streven ernaar om de continuïteit van ons onderwijs voorop te stellen en alleen in uiterste nood de keuze te maken om klassen/groepen thuis te laten.

Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De leerlingen van De Spoorzoeker zijn verdeeld over 13 groepen:



Onderbouw:



In onze groepen 1/2 zijn de jongste en de oudste kleuters gelijkwaardig verdeeld over de groepen. Onze jongste kleuters leren zodoende onbewust van de oudste kleuters en andersom idem. In de onderbouw wordt samengewerkt in hoeken op de gang en in de klas. Op deze manier wordt aan alle leerlingen geboden wat het kind nodig heeft en aankan. De voorzieningen in het gebouw maken het mogelijk om ook het samenwerken van groepen, leerkrachten en kinderen te realiseren. Door een goede organisatorische en inhoudelijke planning willen we zo  toekomen aan passend onderwijs voor ieder kind. De groepen 3 zoeken hun samenwerking zowel aan de onder- als de bovenkant. De eerste periode wordt spelenderwijs de koppeling gemaakt tussen groep 2 en 3, na de kerstvakantie gaat het vizier langzaam richting groep 4. Op deze manier bereiden wij onze groep 3 leerlingen zo goed als mogelijk voor op het 'schoolse' leren.



Midden- en bovenbouw:



In de midden- en bovenbouw kent de school meerdere homogene jaargroepen, maar zijn er ook heterogene groepen te vinden. In deze 'combi' groepen zitten leerlingen van twee verschillende jaargroepen in één klas. De leerkracht verdeeld zijn/haar aandacht over beide groepen en beschouwt deze leerlingen als één gezamenlijke groep. Waar mogelijk vindt ondersteuning plaats van een leerkrachtondersteuner of onderwijsassistent. Voor de zaakvakken rekenen, taal, spelling en lezen worden vaste lesmethodes ingezet. Vanaf groep 4 en deels al groep 3 hebben leerlingen mede door de inzet van deze lesmethodes, op meerdere vakgebieden een doorgaande leerlijn. Er vindt regelmatig overleg plaats om de overgangen tussen verschillende jaargroepen zo soepel mogelijk te laten verlopen.


Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Doelgroepen:

* Kinderen met leeshulpvragen (Dyslexie). Taalcoördinator begeleidt kinderen en werkt met het programma Kurzweil

* Ondersteuning t.a.v. sociale veiligheid en omgaan met verschillen in gedrag. Er is een coördinator voor Sociaal Emotionele Veiligheid en de school gebruikt de methode 'Kanjertraining'.

* Ondersteuning aan NT2-leerlingen in kleine groepjes of individueel buiten de groep.

* De leerstof wordt gedifferentieerd aangeboden, op het niveau van het kind.

* Ondersteuning aan meer- en hoogbegaafde leerlingen. Er wordt gewerkt met een plus groep.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze ambitie is om onze leerlingen op het gebied van rekenen minimaal op 1 F niveau uit te laten stromen (100%). Daarom leggen wij ook in het huidige schooljaar de focus op ons rekenonderwijs. Daarnaast zal dit schooljaar een start gemaakt worden met de verbetering van ons technisch en begrijpend lezen. We starten met de oriëntatie fase en zullen de komende schooljaren meerdere actiepunten uitzetten die bijdragen aan verbetering van de taal- en lees resultaten.

 

Ook de komende jaren werken wij verder aan de schoolontwikkeling vanuit onze werkgroepen. Op deze manier zetten wij onze capaciteiten zo effectief mogelijk in. Leerkrachten leren van elkaar doordat ieder een specialisme heeft vanuit zijn of haar werkgroep. Deze werkgroepen hebben tot doel de schoolkwaliteit op het gebied van deze vakgebieden op een hoger plan te brengen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze kleuters leren onderzoekend. Zij werken in hoeken en leren van daaruit de wereld ontdekken. We werken met thema's. Dezelfde thema's worden niet alleen bij onze kleuters aangeboden, maar ook bij de peuters (kinderopvang). De groepen 2 en 3 werken in de middag regelmatig samen aan dezelfde doelen; voor de leerlingen uit groep 3 geldt dat zij hetgeen zij in de ochtend in de leerboekjes hebben geleerd, spelenderwijs automatiseren (oefenen) bij de kleuters van groep 2. Ze mogen weer even kleuter zijn maar wel met uitdagende en passende opdrachten die aansluiten bij hun ontwikkeling. Doel van dit alles is een doorlopende leerlijn van peuter tot en met de kinderen uit groep 3.

Terug naar boven