Basisschool de Spoorzoeker

Plein 36 6466 GG Kerkrade

Schoolfoto van Basisschool de Spoorzoeker

Het team

Toelichting van de school

Er werken 24 leerkrachten op De Spoorzoeker, hiervan werken 12 leerkrachten parttime. Als extra taken kent de school 2 interne begeleiders. Specialisten zijn: 2 muziekdocenten, een docent dans/drama, een docent handvaardigheid en een gymleerkracht. Daarnaast heeft De Spoorzoeker 1 conciërge. Leerkrachten hebben een eigen groep maar kunnen in principe in alle groepen werken. In de groep komt dan even een andere leerkracht. De Spoorzoeker is een opleidschool. Dat betekent dat wij stagiaires vanuit diverse opleidingen (zoals de PABO) opleiden. Deze stagiaires komen om het vak te leren, maar leveren ons ook extra handen in de klas. De meeste leerkrachten hebben de bevoegdheid hebben om stagiaires te begeleiden.

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Bij verlof/ziekte van personeel zal een vervanger de groep waarnemen. Onderwijsstichting Movare heeft per school een vervanger in de formatie van school geplaatst. De school kan deze vervanger inzetten of ervoor kiezen deze vervanger deels als leerkracht in een groep te plaatsen. Bij ziekte van één van de teamleden wordt op dat moment bekeken of de vervanger of een collega beschikbaar is. Mocht er geen vervanger beschikbaar zijn dan (in volgorde):

1. zal de een ambulante leerkracht waarnemen

2. zullen groepen samengevoegd worden

3. zal de groep die dag geen onderwijs krijgen

4. zal de parallelgroep geen les krijgen (de dag erna) 


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op de Spoorzoeker met een indeling in jaargroepen, groepen 1 t/m 8. De jongste kleuters zijn verdeeld in twee groepen. Ook is er een groep 2. Naast het werken in deze jaargroepen zijn er ook leersituaties waarin de groepen worden doorbroken. Zo werken de leerlingen van de groepen 3 in de ochtend in hun eigen groep aan de “zaakvakken”, rekenen, lezen, spelling. In de middag voegen de groepen 3 zich ieder bij de helft van de groep 2 en zo ontstaan in de middag twee groepen 2/3. Er wordt samengewerkt in hoeken op de gang en in de klas. Op deze manier wordt aan alle leerlingen geboden wat het kind nodig heeft en aankan. De voorzieningen in het gebouw maken het mogelijk om ook het samenwerken van groepen, leerkrachten en kinderen te realiseren. Door een goede organisatorische en inhoudelijke planning willen we zo  toekomen aan passend onderwijs voor ieder kind. Leerkrachten werken in units samen. De onderbouw (groep 1, 2 en 3) en de bovenbouw (groep 4, 5 en 6) overleggen over de inhoud van het onderwijs en de doorgaande leerlijnen. Ook de groepen 3 en 4 hebben een doorgaande leerlijn; waarbij regelmatig overleg plaatsvindt om de "brug" tussen deze twee units (onder- en bovenbouw) te slaan.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Combinatiegroepen
  • Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Doelgroepen:

Kinderen met leeshulpvragen (Dyslexie). Taalcoördinator begeleidt kinderen en werkt met het programma Kurzweil

Ondersteuning tav sociale veiligheid en omgaan met verschillen in gedrag.

Er is een coördinator voor Sociaal Emotionele Veiligheid en de school gebruikt de methode 'Kanjertraining'.

Ondersteuning aan NT2-leerlingen in kleine groepjes of individueel buiten de groep.

De leerstof wordt gedifferentieerd aangeboden, op het niveau van het kind.

Ondersteuning aan meer- en hoogbegaafde leerlingen. Er wordt gewerkt met een plus groep.

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Onze ambitie is om onze leerlingen op het gebied van rekenen minimaal op 1 F niveau uit te laten stromen (100%). Daarom zetten wij ook weer in het schooljaar 2023-2024 de focus op ons rekenonderwijs.

Daarnaast ligt onze focus in het schooljaar 2023-2024 op technisch en begrijpend lezen.


Dmv het werken in werkgroepen op het gebied van:

- Rekenen

- Taal, spelling en lezen

- Wereldburgerschap en cultuur

zetten wij onze capaciteit effectief in. Leerkrachten leren van elkaar doordat ieder een specialisme heeft vanuit zijn of haar werkgroep. Deze werkgroepen hebben tot doel de schoolkwaliteit op het gebied van deze vakgebieden op een hoger plan te brengen.

Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

Onze kleuters lerend onderzoekend. Zij werken in hoeken en leren van daaruit de wereld ontdekken. We werken met thema's. Dezelfde thema's worden niet alleen bij onze kleuters aangeboden, maar ook bij de peuters (kinderopvang). De groepen 2 en 3 werken in de middag regelmatig samen aan dezelfde doelen; voor de leerlingen uit groep 3 geldt dat zij hetgeen zij in de ochtend in de leerboekjes hebben geleerd, spelenderwijs automatiseren (oefenen) bij de kleuters van groep 2. Ze mogen weer even kleuter zijn maar wel met uitdagende een passende opdrachten die aansluiten bij hun ontwikkeling. Doel van dit alles is een doorlopende leerlijn van peuter tot en met de kinderen uit groep 3.

Terug naar boven