Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbare schoolweging en leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://encyclopedie.vensters.nl/indicator_po/3418f8d2-188d-490e-88d6-436f8aba8b8a" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Op de Spoorzoeker met een indeling in jaargroepen, groepen 1 t/m 8. De jongste kleuters zijn verdeeld in twee groepen. Ook is er een groep 2. Naast het werken in deze jaargroepen zijn er ook leersituaties waarin de groepen worden doorbroken. Zo werken de leerlingen van de groepen 3 in de ochtend in hun eigen groep aan de “zaakvakken”, rekenen, lezen, spelling. In de middag voegen de groepen 3 zich ieder bij de helft van de groep 2 en zo ontstaan in de middag twee groepen 2/3. Er wordt samengewerkt in hoeken op de gang en in de klas. Op deze manier wordt aan alle leerlingen geboden wat het kind nodig heeft en aankan. De voorzieningen in het gebouw maken het mogelijk om ook het samenwerken van groepen, leerkrachten en kinderen te realiseren. Door een goede organisatorische en inhoudelijke planning willen we zo toekomen aan passend onderwijs voor ieder kind. Leerkrachten werken in units samen. De onderbouw (groep 1, 2 en 3) en de bovenbouw (groep 4, 5 en 6) overleggen over de inhoud van het onderwijs en de doorgaande leerlijnen. Ook de groepen 3 en 4 hebben een doorgaande leerlijn; waarbij regelmatig overleg plaatsvindt om de "brug" tussen deze twee units (onder- en bovenbouw) te slaan.
Doelgroepen:
Kinderen met leeshulpvragen (Dyslexie). Taalcoördinator begeleidt kinderen en werkt met het programma Kurzweil
Ondersteuning tav sociale veiligheid en omgaan met verschillen in gedrag.
Er is een coördinator voor Sociaal Emotionele Veiligheid en de school gebruikt de methode 'Kanjertraining'.
Ondersteuning aan NT2-leerlingen in kleine groepjes of individueel buiten de groep.
De leerstof wordt gedifferentieerd aangeboden, op het niveau van het kind.
Ondersteuning aan meer- en hoogbegaafde leerlingen. Er wordt gewerkt met een plus groep.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze ambitie is om onze leerlingen op het gebied van rekenen minimaal op 1 F niveau uit te laten stromen (100%). Daarom zetten wij ook weer in het schooljaar 2023-2024 de focus op ons rekenonderwijs.
Daarnaast ligt onze focus in het schooljaar 2023-2024 op technisch en begrijpend lezen.
Dmv het werken in werkgroepen op het gebied van:
- Rekenen
- Taal, spelling en lezen
- Wereldburgerschap en cultuur
zetten wij onze capaciteit effectief in. Leerkrachten leren van elkaar doordat ieder een specialisme heeft vanuit zijn of haar werkgroep. Deze werkgroepen hebben tot doel de schoolkwaliteit op het gebied van deze vakgebieden op een hoger plan te brengen.
Onze kleuters lerend onderzoekend. Zij werken in hoeken en leren van daaruit de wereld ontdekken. We werken met thema's. Dezelfde thema's worden niet alleen bij onze kleuters aangeboden, maar ook bij de peuters (kinderopvang). De groepen 2 en 3 werken in de middag regelmatig samen aan dezelfde doelen; voor de leerlingen uit groep 3 geldt dat zij hetgeen zij in de ochtend in de leerboekjes hebben geleerd, spelenderwijs automatiseren (oefenen) bij de kleuters van groep 2. Ze mogen weer even kleuter zijn maar wel met uitdagende een passende opdrachten die aansluiten bij hun ontwikkeling. Doel van dit alles is een doorlopende leerlijn van peuter tot en met de kinderen uit groep 3.