Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De leerlingen van De Spoorzoeker zijn verdeeld over 13 groepen:
Onderbouw:
In onze groepen 1/2 zijn de jongste en de oudste kleuters gelijkwaardig verdeeld over de groepen. Onze jongste kleuters leren zodoende onbewust van de oudste kleuters en andersom idem. In de onderbouw wordt samengewerkt in hoeken op de gang en in de klas. Op deze manier wordt aan alle leerlingen geboden wat het kind nodig heeft en aankan. De voorzieningen in het gebouw maken het mogelijk om ook het samenwerken van groepen, leerkrachten en kinderen te realiseren. Door een goede organisatorische en inhoudelijke planning willen we zo toekomen aan passend onderwijs voor ieder kind. De groepen 3 zoeken hun samenwerking zowel aan de onder- als de bovenkant. De eerste periode wordt spelenderwijs de koppeling gemaakt tussen groep 2 en 3, na de kerstvakantie gaat het vizier langzaam richting groep 4. Op deze manier bereiden wij onze groep 3 leerlingen zo goed als mogelijk voor op het 'schoolse' leren.
Midden- en bovenbouw:
In de midden- en bovenbouw kent de school meerdere homogene jaargroepen, maar zijn er ook heterogene groepen te vinden. In deze 'combi' groepen zitten leerlingen van twee verschillende jaargroepen in één klas. De leerkracht verdeeld zijn/haar aandacht over beide groepen en beschouwt deze leerlingen als één gezamenlijke groep. Waar mogelijk vindt ondersteuning plaats van een leerkrachtondersteuner of onderwijsassistent. Voor de zaakvakken rekenen, taal, spelling en lezen worden vaste lesmethodes ingezet. Vanaf groep 4 en deels al groep 3 hebben leerlingen mede door de inzet van deze lesmethodes, op meerdere vakgebieden een doorgaande leerlijn. Er vindt regelmatig overleg plaats om de overgangen tussen verschillende jaargroepen zo soepel mogelijk te laten verlopen.
Doelgroepen:
* Kinderen met leeshulpvragen (Dyslexie). Taalcoördinator begeleidt kinderen en werkt met het programma Kurzweil
* Ondersteuning t.a.v. sociale veiligheid en omgaan met verschillen in gedrag. Er is een coördinator voor Sociaal Emotionele Veiligheid en de school gebruikt de methode 'Kanjertraining'.
* Ondersteuning aan NT2-leerlingen in kleine groepjes of individueel buiten de groep.
* De leerstof wordt gedifferentieerd aangeboden, op het niveau van het kind.
* Ondersteuning aan meer- en hoogbegaafde leerlingen. Er wordt gewerkt met een plus groep.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Onze ambitie is om onze leerlingen op het gebied van rekenen minimaal op 1 F niveau uit te laten stromen (100%). Daarom leggen wij ook in het huidige schooljaar de focus op ons rekenonderwijs. Daarnaast zal dit schooljaar een start gemaakt worden met de verbetering van ons technisch en begrijpend lezen. We starten met de oriëntatie fase en zullen de komende schooljaren meerdere actiepunten uitzetten die bijdragen aan verbetering van de taal- en lees resultaten.
Ook de komende jaren werken wij verder aan de schoolontwikkeling vanuit onze werkgroepen. Op deze manier zetten wij onze capaciteiten zo effectief mogelijk in. Leerkrachten leren van elkaar doordat ieder een specialisme heeft vanuit zijn of haar werkgroep. Deze werkgroepen hebben tot doel de schoolkwaliteit op het gebied van deze vakgebieden op een hoger plan te brengen.
Onze kleuters leren onderzoekend. Zij werken in hoeken en leren van daaruit de wereld ontdekken. We werken met thema's. Dezelfde thema's worden niet alleen bij onze kleuters aangeboden, maar ook bij de peuters (kinderopvang). De groepen 2 en 3 werken in de middag regelmatig samen aan dezelfde doelen; voor de leerlingen uit groep 3 geldt dat zij hetgeen zij in de ochtend in de leerboekjes hebben geleerd, spelenderwijs automatiseren (oefenen) bij de kleuters van groep 2. Ze mogen weer even kleuter zijn maar wel met uitdagende en passende opdrachten die aansluiten bij hun ontwikkeling. Doel van dit alles is een doorlopende leerlijn van peuter tot en met de kinderen uit groep 3.