Basisschool Sint Ursula

O.L.Vrouwestraat 70 6461 BS Kerkrade

  • Schoolfoto van Basisschool Sint Ursula
  • Schoolfoto van Basisschool Sint Ursula
  • Schoolfoto van Basisschool Sint Ursula
  • Schoolfoto van Basisschool Sint Ursula
  • Schoolfoto van Basisschool Sint Ursula

Resultaten eindtoets

Alle leerlingen maken in groep 8 van de basisschool een eindtoets. De school kiest per schooljaar welke toets wordt gebruikt. Er zijn verschillende goedgekeurde eindtoetsen om uit te kiezen. Met de toets wordt gekeken hoeveel kennis de leerlingen hebben van taal en rekenen. De toets geeft een extra uitslag naast het schooladvies dat een leerling krijgt van de leerkracht.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

In ons onderwijs zetten we tot nu toe toetsen in om achteraf te checken of de doelen die aangeboden zijn beheerst zijn. Dit doen we met methodegebonden toetsen en dan met name bij rekenen en WO. Intern hebben we besproken om in de loop van de tijd goed te kijken of we deze methodetoetsen niet juist aan de voorkant kunnen afnemen, zodat we ons onderwijsaanbod passend kunnen afstemmen op de behoefte van de groep (maar ook individuen). Op deze manier gebruiken we onze onderwijstijd nog effectiever door relevante kennisoverdracht te laten plaatsvinden. 

Om de leerontwikkeling van ieder kind goed te kunnen monitoren, gebruiken we de toetsen van het leerlingvolgsysteem. Op dit moment gebruiken we hiervoor de Diatoetsen (groep 5 t/m 8) en Cito leerling in beeld (groep 3 en 4). In schooljaar 24-25 gaan we voor groep 5, 6 en 7 ook overstappen naar de toetsen van Cito leerling in beeld. 

De toetsen worden door de leerkrachten geanalyseerd volgens een vast format waarmee zij de groep heel goed in beeld krijgen. In dit format bekijken zij niet alleen de resultaten en domeinen van uitval, maar gaan zij ook al reflecteren op het "wat" eventuele achterstanden heeft veroorzaakt. Aan de andere kant kan een positief resultaat ook uitdagen om te kijken hoe het onderwijs vorm heeft gekregen in de afgelopen periode. 

Uiteindelijk wordt het onderwijs voor de komende periode na een toets aangepast. Zowel op groeps- als leerlingniveau worden doelen gesteld om de doorgaande leerlijn te waarborgen. 

Na een periode wordt de analyse en de daaruit voortvloeiende aanpak door de leerkracht en de intern begeleider in een GIB (groep in beeld) gesprek besproken. 

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

In groep 8 krijgen leerlingen een schooladvies. Dit advies bepaalt op welk niveau een leerling zich mag inschrijven op een school voor voortgezet onderwijs. De basisschool baseert het schooladvies op toetsresultaten, de sociaal emotionele ontwikkeling, werkhouding, motivatie en gedrag. Het adviestraject begint al in groep 6. De groepsleerkracht beoordeelt samen met de intern begeleider en directie het advies voor de leerling. Het schooladvies is gebaseerd op ‘harde’ (cijfermatige) en ‘zachte’ (persoonlijke) gegevens:

*Toetsresultaten in groep 6, 7 en 8;

*Sociaal emotionele ontwikkeling;

*Werkhouding, motivatie en gedrag

Indien er sprake is van een ‘ondersteuningsbehoefte’ voor passend onderwijs dan wegen de geboden ondersteuning en het effect daarvan ook mee. Indien bij de uitslag van de doorstroomtoets een hoger advies blijkt zal de groepsleerkracht samen met de intern begeleider en directie het advies heroverwegen. Deze heroverweging wordt ook (met argumentatie) besproken met ouders. 

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

Wij werken vanaf school 23-24 met de methode Kwink. Hierdoor werken wij aan:

* persoonlijke groei

* sociaal-emotionele vaardigheden

* een sterke en veilige groep

In Kwink wordt dit vormgegeven door de 5 SEL (sociaal emotioneel leren) competenties:

1. Wij leren onszelf beter kennen

2. Wij zien anderen

3. Wij gaan goed met anderen om

4. Wij denken na over wat we doen

5. Wij leren verstandige keuzes maken

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Besef van jezelf (ik)
  • Besef van de ander (jij)
  • Goede keuzes maken (wij)

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

Het schoolbestuur is verantwoordelijk voor de onderwijskwaliteit op de scholen. Daarom begint en eindigt het toezicht door de inspectie bij het bestuur. Elke vier jaar worden het bestuur en een aantal scholen van het bestuur onderzocht en beoordeeld, of vaker wanneer daar aanleiding toe is. Er is daarom niet altijd een oordeel per afzonderlijke school beschikbaar.

U kunt dit laatste rapport vinden op de site van de onderwijsinspectie

Terug naar boven