Basisschool Sint Ursula

O.L.Vrouwestraat 70 6461 BS Kerkrade

  • Schoolfoto van Basisschool Sint Ursula
  • Schoolfoto van Basisschool Sint Ursula
  • Schoolfoto van Basisschool Sint Ursula
  • Schoolfoto van Basisschool Sint Ursula

Het team

Toelichting van de school


Naast onze vakleerkracht muziek, gym en techniek hebben wij als school ook de beschikking over enkele specialisten. Dit zijn leerkrachten die zich gespecialiseerd hebben op een specifiek vak- of ontwikkelingsgebied. Deze mensen hebben naast de dagelijkse lespraktijk ook taken m.b.t.  beleidsmatige processen omtrent hun specialisme. Ook in dit schooljaar zullen deze specialisten op beleidsmatig niveau aan de slag gaan met onderzoek, verbeterdoelen, borging op kwaliteitskaarten, uitzetten van doorgaande lijnen om zo een kwaliteitsslag te maken op de diverse onderwijsonderdelen. 

Simone Beerends: meer- en hoogbegaafdheid

Kim Brinkhoff: sociaal-emotionele ontwikkeling / gedrag

Laura van Outvorst: bewegen / motoriek / sport

Vakleerkrachten op deze school

Hoe wordt vervanging geregeld?

Het zal u niet ontgaan zijn dat er op dit moment een behoorlijke schaarste is wat betreft onderwijzend personeel. Helaas hebben wij dit in schooljaar 23-24 aan den lijve ondervonden en hebben we een aantal keren een groep thuis moeten laten blijven. Daarom willen we u op voorhand meenemen in ons vervangingsbeleid, mocht er in dit schooljaar een keer een situatie zich voordoen waarin we geen extra personeel hebben.

Leerkrachten hebben geen verlofmogelijkheden in het primair onderwijs. Bij uitzonderlijke situaties (begrafenissen, bruiloften e.d.) kan er sprake zijn van absentie, maar doorgaans vallen leerkrachten uit door ziekte.

Wanneer een leerkracht uitvalt, gaan we achtereenvolgens de volgende stappen afwegen om tot een oplossing te komen:

1.       Is vervanging intern mogelijk? Is er iemand met ambulante uren? Hierbij willen we vermelden dat de directeur en intern begeleiding niet vallen onder ambulante uren. Daarmee willen we niet zeggen dat we niet eens incidenteel inspringen maar dat dit echt uitzonderingen zijn.  

2.       Is er nog een vervanger in ons cluster?  Directeuren wisselen regelmatig dit soort vervangingsvragen uit. 

Is er niemand beschikbaar?

3.       1ste dag opvang --> opdelen van kinderen over de groepen

tegelijkertijd punt 4

4.       Er zal een Isy bericht met hoge prioriteit geplaatst worden waarin ouders op de hoogte worden gebracht van de absentie van de leerkracht. Ouders die in de mogelijkheid zijn, worden verzocht de kinderen op te halen. De kinderen waarvan ouders werkzaam zijn, blijven die dag op school en zullen verspreid worden over de andere groepen. Later op de dag zal een nieuw Isy bericht volgen waarin ouders op de hoogte worden gesteld van het verdere verloop van de opvang van de groep. Natuurlijk proberen wij op allerlei manieren om kinderen op school te houden, maar wanneer dit echt niet lukt blijft er helaas geen andere mogelijkheid over dan de leerlingen naar huis te sturen. 

School blijft altijd eindverantwoordelijk om de leerlingen te voorzien van werk waarmee ze thuis aan de slag kunnen. 


Directie van de school

Medewerkers op deze school (instellingsniveau)

Hoe is de verdeling mannen en vrouwen?

Bron

Wat is de leeftijd van de teamleden?

Bron

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bron

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.

Klasindeling

  • Leerstofjaarklassen
  • Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Toelichting van de school

 In de groepen 1 t/m 3 wordt thematisch gewerkt met doelen voor taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling.  Daarnaast werken wij groepsdoorbrekend in deze groepen. Op deze wijze kunnen wij beter voldoen aan de vraag van ieder kind. We starten in de eigen groep, vervolgens worden instructie en verwerking van de lesstof daar waar nodig op kindniveau aangeboden. In de onderbouw werken we thematisch. 

Bron

Leerjaar 3 t/m 8

Toelichting van de school

Tevens wordt er aandacht besteed aan:

-Techniek

-Digitale geletterdheid

-Burgerschap

Uniek voor onze school is

·        Groepsdoorbrekend werken in de groepen 1 t/m 3

·        Groepsdoorbrekend begrijpend lezen in groep 6, 7 en 8

·        Dagdelen crealab(plusklas) voor meer- en hoogbegaafde leerlingen

·        Sluitend protocol MHB  


In de groepen 4 t/m 8 ligt in de ochtenduren de focus op de basisvaardigheden (rekenen en taal). In de middaguren zal er gewerkt worden aan wereld-oriënterende vakken, burgerschap, muziek, enz.  

Iedere groep heeft in de middagen (minimaal twee, maximaal drie naar gelang de behoeften van de kinderen) een half uur groeitijd ingepland. Tijdens deze groeitijd werken de kinderen aan persoonlijke leerdoelen die voortkomen uit de analyse van de methode(on)afhankelijke toetsen. Groeitijd geeft ook de mogelijkheid om door te ontwikkelen, wanneer er geen specifieke onderwijsbehoeften zijn. De groeitijd kan ook ingezet worden voor extra rekentijd. Bijvoorbeeld automatiseren, extra instructie of pre-teachen voor de volgende dag.

Bron

Extra mogelijkheden op deze school

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning

Wij willen heel graag dat ons Crealab een centrale functie krijgt in cluster Kerkrade. Wij gunnen leerlingen van andere scholen, die meer- of hoogbegaafd zijn dezelfde aanpak als onze leerlingen in dat ene dagdeel per week. Wij weten zeker dat hiermee heel veel gedragsproblemen voorkomen kunnen worden en zelf het aantal thuiszitters teruggedrongen kan worden.  


Welke specialisten bieden extra ondersteuning op deze school?

Kwaliteitszorg en schoolplan

Download het schoolplan

Aanbod voor het jonge kind

Toelichting van de school

In schooljaar 21-22 zijn we gestart met een visieontwikkeling voor het jonge kind. Focus lag op een meer vloeiende overgang van groep 2 naar groep 3. In schooljaar 22-23 hebben de groepen 1 en 2 al intens samengewerkt op basis van de nieuwe visie. Groep 3 heeft meer ruimte gecreëerd voor het informeel leren, waarvan wetenschappelijk is bewezen dat (zeker in het begin) kinderen hieraan nog veel behoefte hebben. Dit hebben zij gedaan door het werken in hoeken en circuits met daaraan gekoppelde leerdoelen. In schooljaar 23-24 waren wij van mening dat het juiste moment was aangebroken om de groepen 1 t/m 3 groepsdoorbrekend te laten werken in doorgaande leerlijnen op alle ontwikkelgebieden met daarbij aandacht voor de vloeiende overgang van informeel leren naar formeel leren. In de praktijk betekent dat wij een groep 1 hebben, en drie combinatiegroepen 1/2, 2/3 en 2/3.

Terug naar boven