Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het onderwijs kan op verschillende manieren georganiseerd worden. De school kiest zelf hoe leerlingen worden gegroepeerd en wat de invulling is van de beschikbare onderwijstijd. Soms zijn er op de school extra middelen die helpen bij het organiseren van het onderwijs.
In de groepen 1 t/m 3 wordt thematisch gewerkt met doelen voor taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling. Daarnaast werken wij groepsdoorbrekend in deze groepen. Op deze wijze kunnen wij beter voldoen aan de vraag van ieder kind. We starten in de eigen groep, vervolgens worden instructie en verwerking van de lesstof daar waar nodig op kindniveau aangeboden. In de onderbouw werken we thematisch.
Tevens wordt er aandacht besteed aan:
-Techniek
-Digitale geletterdheid
-Burgerschap
Uniek voor onze school is
· Groepsdoorbrekend werken in de groepen 1 t/m 3
· Groepsdoorbrekend begrijpend lezen in groep 6, 7 en 8
· Dagdelen crealab(plusklas) voor meer- en hoogbegaafde leerlingen
· Sluitend protocol MHB
In de groepen 4 t/m 8 ligt in de ochtenduren de focus op de basisvaardigheden (rekenen en taal). In de middaguren zal er gewerkt worden aan wereld-oriënterende vakken, burgerschap, muziek, enz.
Iedere groep heeft in de middagen (minimaal twee, maximaal drie naar gelang de behoeften van de kinderen) een half uur groeitijd ingepland. Tijdens deze groeitijd werken de kinderen aan persoonlijke leerdoelen die voortkomen uit de analyse van de methode(on)afhankelijke toetsen. Groeitijd geeft ook de mogelijkheid om door te ontwikkelen, wanneer er geen specifieke onderwijsbehoeften zijn. De groeitijd kan ook ingezet worden voor extra rekentijd. Bijvoorbeeld automatiseren, extra instructie of pre-teachen voor de volgende dag.
Wij willen heel graag dat ons Crealab een centrale functie krijgt in cluster Kerkrade. Wij gunnen leerlingen van andere scholen, die meer- of hoogbegaafd zijn dezelfde aanpak als onze leerlingen in dat ene dagdeel per week. Wij weten zeker dat hiermee heel veel gedragsproblemen voorkomen kunnen worden en zelf het aantal thuiszitters teruggedrongen kan worden.
In schooljaar 21-22 zijn we gestart met een visieontwikkeling voor het jonge kind. Focus lag op een meer vloeiende overgang van groep 2 naar groep 3. In schooljaar 22-23 hebben de groepen 1 en 2 al intens samengewerkt op basis van de nieuwe visie. Groep 3 heeft meer ruimte gecreëerd voor het informeel leren, waarvan wetenschappelijk is bewezen dat (zeker in het begin) kinderen hieraan nog veel behoefte hebben. Dit hebben zij gedaan door het werken in hoeken en circuits met daaraan gekoppelde leerdoelen. In schooljaar 23-24 waren wij van mening dat het juiste moment was aangebroken om de groepen 1 t/m 3 groepsdoorbrekend te laten werken in doorgaande leerlijnen op alle ontwikkelgebieden met daarbij aandacht voor de vloeiende overgang van informeel leren naar formeel leren. In de praktijk betekent dat wij een groep 1 hebben, en drie combinatiegroepen 1/2, 2/3 en 2/3.