Scholen kiezen per schooljaar een eindtoets. Ze kunnen kiezen uit vijf goedgekeurde eindtoetsen: de Centrale Eindtoets, ROUTE 8, de IEP Eindtoets, de Dia-eindtoets of de AMN Eindtoets">Resultaten eindtoets
Vanaf het schooljaar 2023-2024 maken alle leerlingen van groep 8 de doorstroomtoets, welke in februari wordt afgenomen. Hierdoor wordt beter duidelijk dat de leerling zich ook na het afnemen van de toets in groep 8 blijft ontwikkelen.
Deze toets wordt digitaal gemaakt en kent een adaptief karakter. Dit betekent, dat de moeilijkheidsgraad van de vraag wordt aangepast aan de vaardigheid van de leerling. Iedere leerling maakt eigenlijk een eigen toets en de duur van iedere afname kan ook verschillen. Meestal ligt die duur tussen de twee à vier uur.
De doorstroomtoets toetst de verplichte domeinen taal en rekenen die opgedeeld zijn in verschillende deeltoetsen. Elke leerling in groep 8 krijgt van de leerkracht een schooladvies. Dit advies komt tot stand na overleg tussen de leerkrachten van groep 7 en 8, de interne begeleiders en de directie. Dit advies geeft aan welk type voortgezet onderwijs het beste bij de leerling past. De school kijkt daarvoor onder andere naar leerprestaties, aanleg en ontwikkeling tijdens de hele basisschoolperiode.
Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.
Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.
Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zouden moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets / doorstroomtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Bij alle kinderen worden methode gebonden toetsen en CITO toetsen afgenomen.
Wij spreken dan over streefniveaus, leerrendementen en referentieniveaus (1F en 1S/2F). We werken bij ons op school met het leerlingvolgsysteem LIB van CITO. Met deze toetsen kunnen we onze leerlingen goed volgen.
Vanaf eind groep 6 bespreken we met de ouders de eerste verwachting t.a.v. het vervolgonderwijs op dat moment. Midden groep 6 spreken we dit intern al uit.
De resultaten van onze leerlingen worden op meerdere niveaus bewaakt, namelijk op leerlingniveau, groepsniveau en schoolniveau.
De ADIT (Amsterdamse Differentiatie Test) wordt in groep 7 bij alle leerlingen afgenomen om inzicht te krijgen in de cognitieve vaardigheden en het leerniveau van de leerlingen. Deze test helpt om een beter beeld te krijgen van waar een leerling staat op het gebied van redeneren, inzicht, en probleemoplossend vermogen. Het kan gebruikt worden als aanvulling op andere toetsen, zoals de CITO-toetsen, om een vollediger beeld te krijgen van de onderwijsbehoeften van de leerling en om hen optimaal te begeleiden in aanloop naar de eindtoets in groep 8. De resultaten kunnen ook bijdragen aan het advies voor het voortgezet onderwijs.De interne begeleider bewaakt de resultaten van de leerlingen en groepen. In overleg met de groepsleerkrachten komt de interne begeleider tot bepaalde voorstellen ten aanzien van het didactisch handelen. Zo kan de leertijd voor een bepaald vak worden uitgebreid of wordt het lesaanbod aangepast. De directie bewaakt schoolbrede ontwikkelingen en legt hierover verantwoording af aan het bevoegd gezag en de onderwijsinspectie. Middels de Movare-monitor worden schoolresultaten gevolgd. Op het moment dat de streefnorm van één of meerdere vakken niet wordt behaald, wordt dit direct zichtbaar in de monitor. Op die manier kan de school op tijd onderwijskundige maatregelen treffen.
Wij hanteren de schooladviesprocedure van Movare.
Midden groep 6 wordt intern de eerste keer een voorlopig schooladvies geformuleerd samen met IB en groepsleerkracht. Dit voorlopig schooladvies wordt eind groep 6 eventueel bijgesteld en een eerste keer gedeeld met ouders.
In groep 7 (midden en eind) wordt het voorlopig schooladvies indien nodig aangepast en wederom besproken met ouders tijdens de oudergesprekken.
In groep 8 ontvangen ouders in januari het definitieve voorlopig schooladvies. Na de doorstroomtoets wordt het definitieve schooladvies met ouders besproken. Is de uitslag van de doorstroomtoets hoger dan het schooladvies, dan wordt het schooladvies naar boven bijgesteld. Alleen als het in het belang is van de leerling, kan de school besluiten het advies niet te verhogen.
Het definitief schooladvies komt tot stand na overleg tussen de leerkrachten van groep 7 en 8, de interne begeleiders en de directie. Dit advies geeft aan welk type voortgezet onderwijs het beste bij de leerling past. De school kijkt daarvoor onder andere naar leerprestaties, aanleg en ontwikkeling tijdens de hele basisschoolperiode.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
Op onze school is een veilige en ondersteunende leeromgeving cruciaal voor het welzijn en de ontwikkeling van onze leerlingen. We investeren in een sfeer van vertrouwen en respect, waar kinderen zich veilig voelen om zichzelf te zijn en fouten te maken als leermomenten.
We erkennen en waarderen de diversiteit binnen onze school. We bevorderen inclusie door aandacht te besteden aan culturele, sociale en individuele verschillen en door ervoor te zorgen dat elke leerling zich gewaardeerd en begrepen voelt.
Veel leerlingen komen uit kwetsbare situaties en hebben behoefte aan een stabiele en veilige omgeving waar ze zich geaccepteerd en begrepen voelen.
Gezien de diversiteit aan culturele achtergronden, is het essentieel dat de school een inclusieve sfeer creëert waarin alle culturen worden gerespecteerd en gewaardeerd.
Leerlingen moeten worden ondersteund in het ontwikkelen van emotionele veerkracht en zelfregulatievaardigheden om beter om te kunnen gaan met de uitdagingen die ze zowel binnen als buiten de school tegenkomen.
Het bevorderen van sociale interactie en communicatievaardigheden is cruciaal, zodat leerlingen effectief kunnen samenwerken en conflicten op een constructieve manier kunnen oplossen.
Om aan deze behoeften te voldoen maken we gebruik van:
- Het hanteren van een anti-pestbeleid en een programma dat een veilige schoolomgeving bevordert. Hiervoor maken we gebruik van de Sociaal Sterke groep.
- Een vertrouwenspersoone en anti-pestcoordinator in school zichtbaar maken waar kinderen naar toe kunnen als ze extra ondersteuning nodig hebben.
- Integreren van een SEL-programma in het curriculum dat gericht is op het aanleren van vaardigheden zoals zelfbewustzijn, zelfmanagement, sociale bewustzijn, relaties en verantwoordelijk beslissen. Wij gaan komend schooljaar gebruik maken van Kwink. Daarbij maken we een koppeling naar de executieve functies (Breinhelden).
- Structuur inbouwen waarbij leerlingen regelmatig samenwerken in diverse groepen om sociale interactie en samenwerking te bevorderen.
Door deze visie en aanpakken te implementeren, streeft Basisschool Steltloper ernaar om een inclusieve en ondersteunende omgeving te creëren waarin alle leerlingen, ongeacht hun achtergrond, zich sociaal en emotioneel kunnen ontwikkelen en groeien.
Op 30 november 2017 vond tijdens het Vierjaarlijks bestuursonderzoek een verificatieonderzoek plaats op Basisschool Steltloper. Het onderzoek was gericht op de standaarden OP2 Zicht op Ontwikkeling, OP4 Ondersteuning, OP6 Samenwerking en KA2 Kwaliteitscultuur. BS Steltloper scoorde op de vier standaarden het oordeel Goed. Zie hieronder het verslag met de bevindingen van de Inspectie.
In februari 2019 vroeg de school zelf via het bestuur een onderzoek naar goed aan omdat reeds in november 2017 op 4 onderdelen een goed toebedeeld was. In juni 2019 vond dit onderzoek door de onderwijsinspectie plaats en het uiteindelijke schooloordeel naar aanleiding van dit onderzoek is Goed. Een oordeel dat niet vaak valt.