Welk anti-pestprogramma wordt gebruikt?
Inleiding: Steeds meer kinderen pesten of worden gepest. Men ziet tegenwoordig meer en meer stukken in de krant en op de televisie zijn er steeds meer programma’s over pesten. Overal in het land zijn pestprojecten opgestart. Er is een aantal aanleidingen waarom juist nu pesten vooral in de belangstelling staat. Eén daarvan is de discussie over normen en waarden. "Pesten hoort niet en doe je gewoon niet" is een opvoedkundige norm, die door de leerkrachten (en ouders) moet worden overgebracht. Slachtoffers durven niet meer naar school, hun leerprestaties worden slechter, ze raken hun vrienden kwijt, vereenzamen, krijgen steeds minder zelfvertrouwen en lopen een grotere kans later gedragsproblemen te ontwikkelen. Pestkoppen, die niet aangepakt worden, krijgen het idee, dat agressief gedrag bij de normale omgangsvormen hoort. Op latere leeftijd kunnen ze vaker in aanraking komen met de politie en justitie. Het bovenstaande is voor de directie en het team aanleiding geweest om gericht met het verschijnsel "pesten" te gaan werken op onze school. Regels t.a.v. het pesten: - niemand uitschelden; - geen partij kiezen bij een ruzie; - niemand uitlachen; - niet zoveel letten op elkaar; - niet gelijk met een oordeel klaar staan; - niemand buitensluiten; - elkaar nemen zoals je bent; - van elkaars spullen afblijven; - luisteren naar elkaar; - niet roddelen over elkaar; - van elkaar afblijven; - elkaar niet bedreigen; - elkaar niet op het uiterlijk aanspreken; - niet met een ander bemoeien; - geen aandacht aan de pester schenken; - blijft een pester doorgaan, vertel het dan aan de leerkracht; - vertel de leerkracht, wanneer jezelf of iemand anders gepest wordt (dit is géén klikken); - word je gepest, praat er over, je moet het niet geheim houden; - nieuwkomers op school goed ontvangen en goed opvangen; - deze regels gelden op school en daarbuiten, dus ook pesten via e-mail, msn, sms etc. Signalering: Pestgedrag signaleren is niet gemakkelijk, maar we proberen aan de hand van onderstaande aandachtspunten pestgedrag zoveel mogelijk te beperken. Ouders van kinderen die gepest worden en dit niet aan de leerkracht durven mede te delen, kunnen op school verhaal komen halen, mits het problemen des schools zijn ( geen problemen van ouders onderling). De vastgestelde aandachtspunten zijn: - leerkrachten kijken naar algemeen gedrag; - toezichthouder constateert afwijkend gedrag en grijpt bij ernstige gevallen in door de leerling bij de muur te laten staan, bij zeer ernstige gevallen tot ná het belsignaal; - de toezichthouder geeft het afwijkend gedrag door aan de groepsleerkracht; - de groepsleerkracht noteert de gang van zaken Maatregelen: Groep 3 t/m 8: bij ernstig pestgedrag worden de volgende maatregelen genomen; - de leerling wordt in de groep apart gezet (afzondering); - bij herhaling moet de leerling binnen blijven en strafwerk maken in de gemeenschapsruimte (onder toezicht) en worden de ouders ingeschakeld. Evaluatie: Aan het eind van het schooljaar wordt het pestprotocol geëvalueerd en zo nodig bijgesteld. Opmerking: In dit schooljaar wordt voor de 1e keer gewerkt met een zgn. anti-pestprotocol. Het zal t.z.t. aan de schoolgids toegevoegd worden.
We werken dit jaar met het genoemde anti pestprotocol.
Sinds drie jaar werken met PBS