Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Voor schooljaar 2024-2025 hebben wij 13 groepen. Deze zijn als volgt ingedeeld:
- Startklas - Juf Manon
- Groep 1A - Juf Germie en Juf Laura
- Groep 1B - Juf Kim E.
- Groep 2 - Juf Susanne
- Groep 3A - Juf Séverine
- Groep 3B - Juf Natascha en juf Kim T.
- Groep 4 - Meester René
- Groep 5A - Meester Siem
- Groep 5B - Meester Stan
- Groep 6 - Juf Poornima
- Groep 7 - Juf Joyce
- Groep 8A - Juf Mariëlle
- Groep 8B - Meester Floris
Onze school:
We werken op onze school met een leerlingvolgsysteem, handelingsplannen, ontwikkelingsperspectieven en leerlijnen. De intern begeleider coördineert de zorg.
We geven onze lessen volgens het Interactieve Gedifferentieerde Directe Instructie- model, het zogenaamde IGDI- model. Dit lesmodel sluit aan bij de verschillende leervermogens van kinderen en geeft een duidelijke structuur in de les:
- gezamenlijke start
- interactieve instructie en begeleid inoefenen
- zelfstandige verwerking
- verlengde instructie
- nabespreking en afsluiting
De groep verdelen we in drie subgroepen: De basisgroep, de verkorte instructiegroep en de verlengde instructiegroep. In de verkorte instructiegroep zitten leerlingen die de leerstof heel goed zelfstandig aankunnen. Zij hebben aan een korte instructie genoeg en kunnen zelfstandig verder, waarna moeilijkere en uitdagende lesstof volgt. In de verlengde instructiegroep zitten leerlingen die moeite hebben met de lesstof. Deze leerlingen krijgen in een klein groepje iedere dag minimaal vijftien minuten extra instructie (dit hoeven niet steeds dezelfde leerlingen te zijn). In de basisgroep zitten de gemiddelde leerlingen. De vakken burgerschap, taal, (begrijpend- & technisch) lezen en rekenen vormen de kern van het onderwijs. Het zijn de basisvakken. Ze vormen het fundament voor elke verdere ontwikkeling. Daarom nemen deze vakken op onze school een centrale plaats in.
Aanmelding, zorgplicht en toelaatbaarheid tot speciaal (basis) onderwijs
Ouders melden hun kind schriftelijk (minimaal 10 weken voor de gewenste plaatsing) aan bij een school van voorkeur. Aanmelding betekent niet automatisch plaatsen. Aan een verzoek tot aanmelding geeft een school gehoor. De afspraak is dat niet mondeling wordt doorverwezen. Er is geen uniform aanmeldformulier vanuit het samenwerkingsverband voorgeschreven. Besturen en scholen hanteren eigen formulieren; deze staan altijd op de website van de school. De plaatsingstermijn start vanaf het moment dat een ouder het kind schriftelijk aanmeldt bij een school. Ouders stellen de school op de hoogte als zij weten of vermoeden dat hun kind ondersteuning nodig heeft. De school van aanmelding vraagt altijd informatie op bij de school van herkomst of de kinderopvang (bij eerste aanmelding). Deze informatie is noodzakelijk om te beoordelen of de school van aanmelding de ondersteuning kan bieden die het kind nodig heeft. De school beslist, binnen zes weken na schriftelijke aanmelding, of het kind kan worden toegelaten. Deze periode kan met vier weken worden verlengd. Als de school niet kan plaatsen, zoekt de school (of het schoolbestuur) een passende onderwijsplek op een andere school. Dat kan een andere basisschool zijn of een school voor speciaal (basis)onderwijs. Belangrijk daarbij is dat een goede balans wordt gevonden tussen de mogelijkheden van het kind, de wensen van ouders en de mogelijkheden van scholen. Als extra ondersteuning in het speciaal (basis)onderwijs nodig is, dan wordt een toelaatbaarheidstraject gestart via de trajectbegeleider van het samenwerkingsverband. Het samenwerkingsverband bepaalt of en voor hoelang een leerling toelaatbaar is tot het speciaal (basis)onderwijs.
Stapt een leerling over naar een andere school, dan zorgen de betrokken scholen - in overleg met de ouders - voor een goede, soepele overgang en informatieoverdracht volgens de afspraken binnen het samenwerkingsverband.
Informatie samenwerkingsverbanden
Voor meer informatie : zie www.passendonderwijszuid.nl
Ontwikkelingsperspectief
Voor leerlingen die extra ondersteuning krijgen vanuit het Samenwerkingsverband en voor leerlingen die niet deelnemen aan het reguliere curriculum (leerplan) van de eigen jaargroep stellen wij een ontwikkelingsperspectief (OPP) op. Het gaat hierbij om leerlingen die als gevolg van beperkte capaciteiten werken aan afwijkende doelen bij een of meerdere vakgebieden. In het OPP beschrijven we de doelen die een leerling kan halen en plannen we het onderwijsaanbod.
Cito LOVS
Vanaf groep 1 volgen wij iedere leerling in zijn/haar ontwikkeling door een leerlingdossier bij te houden. Wij doen dit met behulp van het leerling- en onderwijs-volgsysteem (LOVS) van CITO (groep 3 t/m 8) en met de observatielijsten van KIJK! (groep 1, 2 en startklas) met als doel de zorg voor ieder individueel kind te optimaliseren. De uitkomsten kunnen met landelijke uitslagen worden vergeleken. Hoe gaat het een en ander in zijn werk?
- afname van de toets
- het signaleren van ondersteuningsbehoeften
- die problemen analyseren
- oplossingen voorbereiden
- oplossingen toepassen
- evaluatie
- herhaling van deze cyclus
Deze cyclus noemen we Handelingsgericht Werken. Handelingsgericht werken (HGW) is een effectieve aanpak om doelgericht en planmatig om te gaan met verschillen in onderwijsbehoeften tussen kinderen. Ongeacht of het gaat om leerlingen die in hun ontwikkeling achterblijven of excellente leerlingen. Bij handelingsgericht werken wordt cyclisch de ontwikkeling van de leerlingen geanalyseerd. We signaleren vroegtijdig leerlingen die extra aandacht nodig hebben en benoemen de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Vervolgens onderzoeken we hoe leerlingen met vergelijkbare onderwijsbehoeften op een effectieve en haalbare manier geclusterd kunnen worden. Op basis van de gekozen clustering stellen we doelgericht een groepsplan op en voeren dit uit. Elke cyclus wordt afgesloten met een groepsbespreking waarin geëvalueerd wordt of de doelen bereikt zijn en wat de behaalde resultaten zijn. In het team bespreken we de resultaten van alle toetsen twee keer per jaar op schoolniveau. De intern begeleider analyseert met de leerkracht tijdens de groepsbespreking de resultaten en ontwikkeling op groepsniveau en op leerlingniveau. De groepsbesprekingen vinden tenminste 3 x per jaar plaats. In september bespreken we de resultaten van de toetsen die voor de zomervakantie zijn afgenomen. In maart gaat het over de toetsen van januari/februari en de derde bespreking vindt plaats vlak voor de zomervakantie.
Leerlingen met meer onderwijs- en ondersteuningsbehoeften bespreken we in een leerlingbespreking die plaatsvindt na een groepsbespreking. We schakelen externe expertise in als we het binnen school niet kunnen oplossen. Onder leiding van een onderwijsconsulent van Movare zoeken we verder naar een oplossing.Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Passend Primair onderwijs in Zuid-Limburg:
Het realiseren van Passend Onderwijs binnen MOVARE gebeurt vanuit de Regiovisie Onderwijskaart PO Zuid-Limburg. Deze visie is ‘inclusief onderwijs thuisnabij’ en ‘regulier waar het kan en speciaal waar het moet’.
In groep 1 en 2 is veel aandacht voor de gehele ontwikkeling van ieder kind. In groep 1 ligt in het begin de nadruk op het wennen aan het naar school gaan. Daarnaast is er veel aandacht voor regels, routines en spel. Kleuters leren immers door te spelen. De motorische vaardigheden staan in groep 1 centraal, maar er is al verkenning naar getal- en letterbegrip.
In groep 2 heeft de leerkracht meer een sturende rol en wordt er op speelse wijze ook aandacht besteed aan de voorbereiding voor groep 3. De cognitieve ontwikkeling wordt hierbij iets nadrukkelijker vormgegeven.
Het onderwijs in groep 1 en 2 wordt gegeven vanuit een leerrijke en betekenisvolle omgeving die uitdaagt en aansluit bij de leefwereld van de kleuters. Hierbij vinden wij het belangrijk dat kinderen de ruimte krijgen voor eigen inbreng en initiatief. Ons onderwijs start met kijken naar kinderen. Dit is het vertrekpunt voor alle verdere activiteiten in de groep; het biedt houvast om de ontwikkeling van kinderen gericht te stimuleren. Wij maken hierbij gebruik van het observatiesysteem KIJK! dat ook door de peuteropvang gebruikt wordt. Hierdoor sluiten we naadloos op elkaar aan in het volgen van de ontwikkeling van kinderen. De ontwikkelingslijnen in KIJK! zijn tevens uitgebreid met een mijlpaal tot 7 jaar om ook leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong goed in kaart te kunnen brengen. De observaties vinden bij voorkeur plaats tijdens zelfgekozen activiteiten (vrij spel). Het welbevinden en de betrokkenheid van kinderen staan hierin centraal.
Iedere schooldag begint met een spelinloop voor de kinderen van groep 1 en 2 en hun ouders. Door ouders al vroeg te betrekken bij het onderwijs van hun kinderen willen wij de ontwikkeling en prestaties van kinderen positief stimuleren. Gedurende de dag is er een afwisseling van activiteiten waarbij kinderen telkens worden uitgedaagd om eigen initiatieven te nemen en nieuwe dingen te leren. Deze activiteiten worden gegeven binnen een thema dat dicht bij de kinderen staat en aansluit bij hun belevingswereld. Een thema duurt meestal vier weken. Tijdens een thema komen alle ontwikkelingsgebieden op gelijkmatige wijze aan de orde op basis van een beredeneerd aanbod, waarbij we kijken naar wat het kind nodig heeft.
Samenwerking kinderopvangorganisaties
Sinds 2001 werken we nauw samen met Peuteropvang De Schakel als VVE- koppel (Voor- en Vroegschoolse Educatie). Binnen deze samenwerking zorgen we voor een pro-actieve taalondersteuning, een doorgaande lijn en een soepele overgang van peuteropvang naar de basisschool. Om de kwaliteit van onze samenwerking te waarborgen hebben we een gezamenlijk VVE-plan opgesteld waarin onder meer de volgende onderdelen aan bod komen:
- Ouders
- Kwaliteit van de educatie: het aangeboden programma, het pedagogisch klimaat en het educatief handelen
- Ontwikkeling, begeleiding en zorg
De peuteropvang is in hetzelfde gebouw als de basisschool gevestigd waardoor we de samenwerking nog meer kunnen intensiveren. We organiseren gezamenlijke activiteiten, leerkrachten en pedagogisch medewerkers gaan bij elkaar kijken en we hebben drie keer per jaar een koppeloverleg.