Rooms Katholieke Basisschool Monseigneur Zwijsen

Ipperakkeren 13 5331 XL Kerkdriel

Schoolfoto van Rooms Katholieke Basisschool Monseigneur Zwijsen

Resultaten eindtoets

Toelichting van de school

Hieronder vindt u de resultaten van de eindtoets van 2022-2023 van onze school.

We zijn trots dat de behaalde resultaten hoger zijn dan de resultaten van vergelijkbare scholen.

Welk percentage leerlingen behaalt het fundamentele niveau en welk percentage het streefniveau?

Let op: In schooljaar 2023-2024 is de eindtoets vervangen door de doorstroomtoets. Op dit moment zie je nog de resultaten van de eindtoets van 2023.
De resultaten van de doorstroomtoets van 2024 zijn na de zomer voor het eerst zichtbaar. Dit is in lijn met de beoordeling van de Inspectie van het Onderwijs. Kijk voor meer informatie op de website van de inspectie.

Let op: Voor de beoordelingen in het schooljaar 2023-2024 hanteert de inspectie naast de ongewijzigde signaleringswaarden zogenaamde correctiewaarden bij de beoordeling van de leerresultaten. Meer informatie is te vinden op de website van de inspectie.

Fundamenteel niveau

Het fundamenteel niveau is het niveau voor taal en rekenen dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt gemeten in groep acht met de eindtoets. De inspectie stelt dat minimaal 85% van alle leerlingen het basisniveau moet behalen. Deze 85% is de signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau en dit is voor alle basisscholen in Nederland gelijk.

Bron

Streefniveau

Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Bron

Hoe gebruikt deze school tussentijdse toetsen?

Toelichting van de school

Om het leren van kinderen systematisch te volgen gebruikt de school diverse instrumenten. Naast observaties en methodeafhankelijke toetsen hanteert de school ook de onafhankelijke Cito-toetsen. Twee keer per jaar worden de Cito-toetsen afgenomen in de groepen 3-8. De resultaten van deze toetsen geven een beeld van de ontwikkeling van iedere leerling. De resultaten geven ook een beeld van de school als geheel.

De tussenresultaten worden door onze IB-ers en groepsleerkrachten geanalyseerd en besproken. Ook worden de resultaten per leerjaar bekeken en besproken met het team. We vinden het belangrijk om de resultaten goed te bekijken, zodat we aan de hand daarvan doelen voor leerjaren, groepen of individuele leerlingen kunnen stellen. Zo kunnen wij ons onderwijs zo goed mogelijk afstemmen op de behoeftes van onze leerlingen.

Welk schooladvies kregen de leerlingen van deze school?

Toelichting van de school

Na de basisschool volgt voor alle kinderen een vorm van voortgezet onderwijs. Als school proberen wij onze leerlingen en hun ouders zo goed mogelijk te begeleiden bij de keuze voor het onderwijs na de Mgr. Zwijsenschool. Dit gebeurt door te zorgen voor een goede aansluiting m.b.t. de leerstof maar er wordt ook veel aandacht besteed aan de juiste schoolkeuze door middel van voorlichting, toetsen en gesprekken met leerlingen, ouders en leraren van het voortgezet onderwijs.

De leerkrachten van de groepen 8 zullen tijdens de informatieavond aan het begin van het schooljaar en tijdens de oudergesprekken met de ouders over het voortgezet onderwijs spreken. Ook organiseert de Mgr. Zwijsenschool een informatieavond over het voortgezet onderwijs. Op die avond geven leraren van verschillende VO scholen in onze omgeving een uitleg over het voortgezet onderwijs op hun school.

Vanaf schooljaar 2023-2024 maken de leerlingen van groep 8 een erkende doorstroomtoets. Deze vindt plaats in week 6. De leerkracht van groep 8 zal in de eerste helft van het jaar zoveel mogelijk informatie verzamelen om in januari een schooladvies uit te brengen naar de ouders. Na de uitslag van de doorstroomtoets, half maart, wordt dit advies omhoog bijgesteld wanneer het resultaat van de doorstroomtoets hoger is dan het advies van de leerkracht. De school kan gemotiveerd hiervan afwijken, als zij dit in het belang van de leerling acht. Ouders ontvangen vervolgens het definitieve advies. In de laatste week van maart melden alle leerlingen van Nederland zich tegelijk aan met hun definitieve advies op de VO school van hun voorkeur.

Weergave Schooladvies

Bron

Zitten de oud-leerlingen van deze school in het voortgezet onderwijs boven, op of onder hun schooladvies?

In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
In het derde jaar

Bron

Sociale ontwikkeling

Hoe denkt deze school over sociale ontwikkeling?

De school besteedt veel aandacht aan het (mede) opvoeden van de leerlingen tot volwaardige en respectvolle burgers. Ze moeten goed voor zichzelf kunnen zorgen en op een prettige wijze kunnen omgaan met de mensen en de wereld om hen heen.

Kernwaarden uit de visie op sociale ontwikkeling

  • Gelijkwaardig, verdraagzaam
  • Verantwoordelijkheidsbesef
  • Voor jezelf opkomen

Wat zegt de inspectie over de school?

Toelichting van de school

De inspectie heeft de afgelopen jaren enkel op bestuursniveau onderzoek gedaan.

Terug naar boven