Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare scholen: <b>basisscholen met een vergelijkbare schoolweging.</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635142" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
Het streefniveau is een hoger niveau dan het fundamenteel niveau. Het doel is dat zoveel mogelijk leerlingen eind groep acht het streefniveau bereiken. Op basis van de leerlingpopulatie op school wordt door de inspectie voor elke basisschool in Nederland apart bepaald hoeveel procent van de leerlingen het streefniveau moet halen. Dat percentage is de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.
Om de ontwikkeling van onze leerlingen goed te kunnen volgen worden de tussenresultaten op verschillende manieren gemeten.
Op onze school zorgen we voor een ordelijk verloop van de toetsing, zodat wij de ontwikkeling van onze leerlingen goed kunnen volgen. Tussentijds meten we de ontwikkeling van de leerlingen m.b.v. methode afhankelijke en onafhankelijke toetsen (Leerling in Beeld). In de kleutergroepen wordt er niet getoetst, maar de ontwikkeling gevolgd m.b.v. de kleuterobservatielijsten van Kleuter in Beeld.
De resultaten van Leerling in Beeld worden overgenomen in het Leerling Volg Systeem van ParnasSys. De toetsen worden afgenomen conform de opgestelde agenda en de Cito-voorschriften (aangevuld met schoolvoorschriften). Ouders worden geïnformeerd over de observaties- en toetsresultaten.
Na observaties en het toetsen volgt de analyse, zodat het onderwijsaanbod opnieuw afgestemd kan worden op de behoeften van de leerling.
Elk jaar is het opstellen van een advies voor een leerling dat naar het Voortgezet Onderwijs gaat een verantwoordelijke taak. Omdat wij het belangrijk vinden een goed advies mee te geven aan de leerling starten wij vanaf groep 6 met deze procedure. Leerkrachten van groep 6, 7, 8, kwaliteitscoördinator en schoolleider spelen tijdens deze procedure een actieve rol.
Tijdens het laatste kind- oudergesprek in groep 6 krijgen de leerlingen en de ouders een voortgangsadvies, dit wordt meegenomen naar het volgende schooljaar (zie bijlage 1). Tijdens het kind-oudergesprekken in groep 7 zal dit voortgangsadvies steeds besproken en waar nodig aangepast worden (zie bijlage 2) . Eind groep 7 krijgen leerlingen en de ouders het eerste voorlopige advies. Tussen 10 en 31 januari ontvangen leerlingen in groep 8 hun voorlopig schooladvies. In de eerste 2 volle weken van februari maken de leerlingen de doorstroomtoets. Het definitieve schooladvies ontvangen leerlingen en ouders uiterlijk in maart. Alle leerlingen worden tegelijk, met hun definitieve advies, aangemeld op de middelbare school.
Het advies is een schooladvies en dat betekent dat dit een bindend advies is. Het VO moet dit advies overnemen. Alleen de schoolleider kan in uitzonderlijke gevallen het gegeven advies wijzigen, dit gaat op basis van nieuwe argumenten. De leerkracht van de bovenbouw communiceert het advies naar kind/ouders en het VO.
Wij volgen de ontwikkeling van de leerlingen nauwlettend. Bij het opstellen van het advies nemen wij de volgende aspecten mee:
- Observatiegegevens van de leerkrachten, kwaliteitscoördinator en eventueel externe begeleider
- Werkhouding, motivatie, zelfstandigheid en welbevinden van de leerling (Kanvas)
- Gegevens Niet methode toetsen; LiB en CITO doorstroomtoet
- Gegevens Methodegebondentoetsen (zoals; Pluspunt, Staal, Estafette)
In ons protocol advisering en uitstroom VO staat de gehele route beschreven.
In groep 8 krijgt elke leerling van de basisschool een advies voor het voortgezet onderwijs dat past bij het niveau van deze leerling. De leerling stroomt vervolgens door naar het voortgezet onderwijs. In het derde jaar wordt gekeken welk niveau de leerling werkelijk heeft vergeleken met het niveau van het schooladvies. Dit wordt vertaald naar drie categorieën: boven, op en onder advies. Bijvoorbeeld: een leerling met schooladvies vmbo-b die in het derde jaar op het vmbo-k zit, zit boven advies. En een leerling met schooladvies havo/vwo die in het derde jaar op het havo zit, zit op advies. Wanneer deze leerling in het derde schooljaar op het vwo zit, zit hij/zij boven advies.
De school is een plek waar kinderen samen leren en spelen. Wanneer kinderen op school komen, nemen zij opgedane kennis en ervaring mee vanuit: het gezin, de kinderopvang, de familie, de sociale- of culturele afkomst, etc. Het is vanzelfsprekend dat kinderen vanuit diverse achtergronden op school komen met verschillen in kennis, ervaring en gewoontes. Daarom besteden wij structureel aandacht aan de sociale en maatschappelijke ontwikkeling.
De Inspectie van het Onderwijs onderzoekt minimaal één keer in de vier jaar het bestuur van een school. De inspectie kijkt dan of de kwaliteitszorg, de onderwijskwaliteit en de financiële zaken bij het schoolbestuur op orde zijn. Daarnaast bezoekt de inspectie een aantal scholen die bij het schoolbestuur horen en onderzoekt deze scholen nader. De gegevens van het laatste onderzoek van de inspectie zijn beschikbaar op de website van de onderwijsinspectie.