Bron: <b>DUO</b><br />Vergelijkbare instellingen: <b>alle instellingen in het basisonderwijs met een vergelijkbaar leerlingenaantal</b><br /> <a href="https://achtergrondinformatie.vensters.nl/p/VenstersPO/6192449487635168" class="button button-link" target="_blank"><i class="fas fa-external-link-square-alt"></i> Achtergrondinformatie</a>">Bron
De verdeling van de leraren over de groepen
Het belangrijkste werk op school wordt gedaan door de leraren in de groepen. Zij werken dagelijks met de kinderen, verzorgen de lessen en hebben direct contact met ouders. Zij regelen alles wat nodig is om het onderwijs zo goed mogelijk te laten verlopen. Naast de lesgebonden taken hebben zij ook andere taken die verband houden met de hele schoolorganisatie. Aan het eind van elk schooljaar worden deze taken voor het komende schooljaar evenwichtig verdeeld in het kader van het taakbeleid.
Hoe de groepsverdeling er elk jaar uit gaat zien, hangt af van een aantal factoren zoals leerlingaantallen, de verdeling van de kinderen over de verschillende leeftijdsgroepen en de inzetbaarheid van de teamleden. Voor de groepsindeling van het huidige schooljaar verwijzen we naar onze website.
Alle leerlingen krijgen bij ons op school dezelfde kansen. Hierin maakt het niet uit wat hun uiterlijke kenmerken, gedragskenmerken of achtergrond is. Om alle leerlingen gelijk te kunnen behandelen streven wij ernaar om aan de onderwijsbehoeften van elke leerling tegemoet te komen. Dit doen wij door zoveel mogelijk af te stemmen op maat en waar kan ons leerstof aanbod af te stemmen.
Het leerstofaanbod voor de leerlingen wordt gedifferentieerd aangeboden. Door deze aanpak kunnen veel leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften de aangeboden leerstof blijven volgen. Voor leerlingen die het onderwijsaanbod volgen middels een eigen leerlijn wordt een document eigen leerlijn opgesteld door de leerkrachten en kwaliteitscoördinator. Het document wordt besproken met de ouders. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, beschikt onze school over specifieke interne deskundigheid. Daarnaast kunnen wij een beroep doen op deskundigen van buiten (externe deskundigheid). Op deze manier streven wij ernaar om aan de onderwijsbehoeften van elke leerling tegemoet te komen.
Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning
Wij stemmen ons handelen doelgericht af op de onderwijsbehoeften van de leerling. Dit kan betekenen dat leerlingen individueel of in groepjes extra ondersteuning krijgen. Hierbij streven wij naar het opzetten van het bieden van structurele begeleiding.
Wanneer kinderen met een VVE indicatie aangemeld worden op de St. Bernardusschool, dan vindt er altijd een warme overdracht plaats tussen de peuterspeelzaal/ kinderdagverblijf, de leerkracht en intern begeleider. Deze warme overdracht is bedoeld om meteen vanaf de start op de basisschool zo goed mogelijk aan te kunnen sluiten bij de onderwijsbehoeften van het kind.